Publicerat Oktober 17, 200817 yr Hej Satt och kollade lite i olika försäkringar vad som gäller t.ex. är ju många hundar försäkrade för dolda fel vid leveransen och upp till dom är tre år. Men frågan är ju vad dom verkligen är försäkrade mot, detta är ett urklipp ur Agrias försäkring för just dolda fel! Det låter ju bra det här med en försäkring mot dolda fel men vad är det värt 7.2 Övriga begränsningar Du kan inte få ersättning: Punkt 6.1 Liversättning och 6.3 Obduktion: Om valpens föräldrar har parats i strid med SKK:s grundregler. För följder av parvoinfektion, om tiken inte är tillräckligt vaccinerad mot parvo enligt rekommendationer i FASS vet. Om valpen har behandlats, dött eller avlivats till följd av: Beteenderubbningar, lynnesfel eller andra psykiska sjukdomar. Fel som inte allvarligt påverkar valpens hälsa eller dess funktion som sällskapshund. Sjukdom eller defekt eller följd därav som har anmärkts i veterinärintyg som utfärdats före leverans eller för egen valp. Fel som har anmärkts i intyg efter ögonundersökning. Höftledsdysplasi, armbågsledsdysplasi och osteokondros. Kryptorkism, navelbråck och kroksvans. Tandfel och bettfel. mvh
Publicerat Oktober 17, 200817 yr Dolda felförsäkringen är en försäkring enbart för att täcka ev. kostnader som kan krävas att uppfödaren står för och det är upp till valpköparen (och dennes veterinär) att bevisa för försäkringsbolaget att felet fanns redan innan valpen levererades till köparen. Dvs i det närmaste hopplöst, förutom vid vissa få specifika sjukdomar som alltid är medfödda.. Den täcker dessutom endast veterinärkostnader upp till inköpsvärdet på valpen.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Lånar tråden med min fråga. Blev irriterad över en sak jag hörde idag. En kompis som köpte en valp förra våren av en kennel som har dolda-felförsäkrat valparna. En pungkula har nu aldrig ramlat ner och växt fast i ljumsken. Han tog kontakt med uppfödaren och denne skulle kolla upp med sin "doldafel"försäkring om det fanns möjlighet att få ersättning... det fanns det inte. Brukar det inte vara brukligt att uppfödaren lämnar en del av köpesumman tillbaka när något sådant inträffar? Hunden är ju körd i utställnings- och avelssammanhang! Hur bör han göra för att få ersättning?
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Brukligt är att uppfödaren betalar tillbaka 15% av köpesumman. Det finns dock inget krav på detta, utan det är helt upp till uppfödaren om den gör det eller inte. Vare sig kryptorchism (båda kulorna uppe i buken) eller monochism (en kula i buken och en i pungen) täcks av dolda felförsäkringen.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Lånar tråden med min fråga.Blev irriterad över en sak jag hörde idag. En kompis som köpte en valp förra våren av en kennel som har dolda-felförsäkrat valparna. En pungkula har nu aldrig ramlat ner och växt fast i ljumsken. Han tog kontakt med uppfödaren och denne skulle kolla upp med sin "doldafel"försäkring om det fanns möjlighet att få ersättning... det fanns det inte. Brukar det inte vara brukligt att uppfödaren lämnar en del av köpesumman tillbaka när något sådant inträffar? Hunden är ju körd i utställnings- och avelssammanhang! Hur bör han göra för att få ersättning? Kontakta kontakta konsumentverket på köparens hemort. Helt klart. Annars H-A eller Baltic Inkasso
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Kontakta kontakta konsumentverket på köparens hemort. Helt klart. Annars H-A eller Baltic Inkasso Inget av dessa är dock ett vettigt alternativ, eftersom det inte finns några som helst krav/regler för att uppfödaren ska/måste betala tillbaka en del av köpesumman pga detta.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Inget av dessa är dock ett vettigt alternativ, eftersom det inte finns några som helst krav/regler för att uppfödaren ska/måste betala tillbaka en del av köpesumman pga detta. Har man köpt något så är det konsumentverket, så enkelt är det. Finns det några papper på köpet där det utlovas någon form av försäkring som sedan inte efterlevs så är det konsumentverket. Alternativt polisen då om man vill få det till bedrägeri, men jag skulle tro att konsumentverket är rätt väg att gå initialt.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Dolda felförsäkringen är en försäkring enkomt för uppfödarens skull. Inte för valparna! Och som framgår, så täcker inte dolda felförsäkringen vare sig kryptorchism/monochism
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Författare Lånar tråden med min fråga.Blev irriterad över en sak jag hörde idag. En kompis som köpte en valp förra våren av en kennel som har dolda-felförsäkrat valparna. En pungkula har nu aldrig ramlat ner och växt fast i ljumsken. Han tog kontakt med uppfödaren och denne skulle kolla upp med sin "doldafel"försäkring om det fanns möjlighet att få ersättning... det fanns det inte. Brukar det inte vara brukligt att uppfödaren lämnar en del av köpesumman tillbaka när något sådant inträffar? Hunden är ju körd i utställnings- och avelssammanhang! Hur bör han göra för att få ersättning? Min ena tax har bara en kula och jag kollade upp vad som gällde och har för mig (är några år sedan) att enlig ssk:s regler ska han få tillbaka 15 % av köpesumman vilket jag tycker är lite. Nu var min uppfödare mer generös och erbjöd mig en ny valp eller att jag fick köpa en ny för halva priset, jag köpte en valp till. Inte roligt att lämna tillbka en hund som man haft ett år som är trevlig och driver bra. Men kolla för säkerhetsskull med skk vad som gäller tror inte uppfödaren kommer undan de 15 % i varje fall men detta kan vara en rekomendation men är det en seriös uppfödare så borde han följa detta! mvh
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Dolda felförsäkringen är en försäkring enkomt för uppfödarens skull. Inte för valparna!Och som framgår, så täcker inte dolda felförsäkringen vare sig kryptorchism/monochism Jag säger inget om vad de täcker och inte. Jag säger att köper man något och inte är nöjd så är det konsumentverket man vänder sig till. Sen kanske han/hon får samma svar därifrån som från dig, jag vet icke..
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Är man inte nöjd, så reklamerar man varan och har man inkryssat återköp av annan anledning så är uppfödaren tvingad att återta hunden. Hur mycket som utgår i ersättning regleras av befintligt avtal. Dvs av skk's köpekontrakt. Man kan sällan både ha kakan kvar och äta den..
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Ska kolla om han har köpekontraktet kvar... Allt ska väl egentligen stå där
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Ja, är det ett skk-avtal, så regleras ev. återköp där, men som jag förstår det så vill han inte lämna tillbaka hunden utan ha prisavdrag på hunden?? Det finns som sagt inget krav för en uppfödare att återbetala någonting i detta läget, men de flesta återbetalar ändå 15% av köpesumman som skk rekommenderar pga detta.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Kulan som inte "fallit" ner sitter som sagt i ljumsken och det finns visst risk för att den utvecklas till en tumör om den inte opereras bort. Nånstans har det glappat om inte det finns att få ersättning för en sån här grej.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Nej, inte egentligen eftersom det inte påverkar hunden i det normala livet, eller som sällskapshund. Vilket är vad som avses om inget annat skrivits in i kontraktet! Om hunden får problem med den kula som inte kommit ned, så täcker hundens egna försäkring ev. operation. I förebyggande syfte täcker den inte.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Inte helt säker...men stämmer det inte att om man som uppfödare kryssat i tex "Avel" eller "Utställning" så kan man som valpköpare ställa högre krav.Har man kryssat i "Sällskap" eller "Jakt" så torde är det en annan sak. Som sagt var, inte helt hundra på detta..men Jämta verkar ju ha koll på detta så rättelse sker väl i såna fall...
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Finns ingen ruta att kryssa i för användbarheten. Därav att om inget skrivs så säljs hunden som sällskapshund. Det finns inte många uppfödare som specificerar att hunden ska gå till avel, utställning, jakt, agillity etc. eftersom mycket av användbarheten i prestationssammanhang faktiskt beror på köparen..
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Dolda fel försäkringen är väl säljarens försäkring för att försäkra denne att själv slippa betala vissa fel som kan uppträda? Som valpköpare blir du klokare om du ger dig i kast med konsumentköplagen. Jag vet inte riktigt vad man som köpare har för nytta av en dolda fel försäkring? Möjligen att det ger en större garant för att du verkligen får dina pengar om något går fel.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Korrekt uppfattat av dig Max Jag tillhör ju de som tyvärr nyttja det en gång i tiden. Hade en valp med en medfödd missbildning i levern. Jag fick full ersättning för de veterinärkostnaderna samt tillbaka livvärdet, dvs valppriset.
Publicerat Oktober 28, 200817 yr Hundägaren ids inte bråka med uppfödaren om de 15 procenten (tyvärr... säger jag för jag gillar bråk ) Men Jämta, visst är det dålig stil?
Publicerat Oktober 28, 200817 yr Hundägaren ids inte bråka med uppfödaren om de 15 procenten (tyvärr... säger jag för jag gillar bråk )Men Jämta, visst är det dålig stil? Jag tycker ju det. Är hunden krypt/mono efter 6 månaders ålder, så ska uppf. frivilligt erbjuda 15% tillbaka enligt min mening. Detta är ändå relativt lågt ersatt med tanke på att hunden tappar hela avels och tävlingsvärdet, men eftersom det inte påverkar funktionen så är inte %-en satt högre. Dessutom har man som uppfödare igen det i fråga om goodwill vilket kan vara nog så värdefullt!
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Finns ingen ruta att kryssa i för användbarheten. Därav att om inget skrivs så säljs hunden som sällskapshund.Det finns inte många uppfödare som specificerar att hunden ska gå till avel, utställning, jakt, agillity etc. eftersom mycket av användbarheten i prestationssammanhang faktiskt beror på köparen.. Okej, ingen ruta..men däremot kan man skriva på "Ändamål/användsningsområde"...och det var det jag syftade på. Vad jag försått så bör man som uppfödare friskriva sig från detta ansvar genom att skriva sällskap....för vid fikabordet kan valpköparen av snacket om tex prov och utställning missuppfatta saker och ting vilket kan leda till dispyter...