Publicerat Januari 24, 200521 yr Skulle vilja höra vad ni betar mårdfällorna med?Själv har jag provat fågel rens från tjäder och ripa,fisk,älgkött,tycker att älgkött har funkat bäst,men kanske ni har nått mirakel bete att rekomendera..
Publicerat Januari 24, 200521 yr Jag håller inte alls på med fällor "än" så igentligen har jag personligen inget svar. Men, jag känner några som är skickliga på mård. Honung och råa ägg brukar en av dom köra med + älg och fågelrens :-
Publicerat Januari 25, 200521 yr Mård och hermelin gillar sötsaker. Honung är ett bra sätt att få dom in i fällan. Även ruttna ägg, men det gör ju fällan rätt smetig. :-
Publicerat Januari 25, 200521 yr I senaste svensk jakt (kom idag) är det en artikel om en fällfångst på mård. Den killen rekomenderar älglever. I minkfällorna använde farfar lake med bra resultat, den luktar även fast den är frusen.
Publicerat Januari 26, 200521 yr Mård och hermelin gillar sötsaker.Honung är ett bra sätt att få dom in i fällan. Även ruttna ägg, men det gör ju fällan rätt smetig. :- Ruttna ägg,andväder man det inte till åtel?Har då själv andvänt det till åtel då kastar jag sönder äggen mot trädstammen,på så vis klarar du fällan från att bli smetig.Tror inte det funkar så bra till bete men som åtel utmärkt, så även anisolja..
Publicerat Januari 31, 200521 yr Testade honung för första gången för nån vecka sen, men skulle gärna vilja veta hur ni gör ? Smetade själv honungen utanför fällorna, och placerade även en "klick" inne i fällan. (Fällan var f.ö betad med fisk, älgrens mm...) Honungen fryser ju direkt, har frusen honung verkligen nån doft/effekt? Jag tvivlar... :- Men tar gärna emot tips från mer erfarna fångstmän...
Publicerat Februari 23, 200521 yr Jag brukade använda honung, ägg och nötskrikor. Kan väl tillägga att honung är suveränt till grävlingfällor. Tog 6st med bara en fälla under en höst. Men senaste hösten hade jag den aldrig gillrad, för jag hittade en bättre metod. ;D
Publicerat Mars 1, 200521 yr när jag tidigare betade till mård så annvände jag honung, men resultatet blir bättre om man tar och blandar det i en kastrull med lite glycerin och doppar en tampong i hunungen,det ska stå och dra en stund ca.5min sedan är det bara att köra!! ps, glycerinet gör hunungen mjuk även i kyla. samme
Publicerat Juni 30, 200520 yr Det bästa tipset för mård är att under hela säsongen variera betet. Om man under sommaren lägger in några abborrar och ägg i fällan för att sedan fylla på med honung, älgfett, älgkött, skinnbitar från hare, nötskrikor, torkade fikon m.m. så får man en ganska sammansatt bouqet fram i december. Jag har experimenterat en del med att ha flera fällor vid samma mårdväxel och mårdarna tas uteslutande i den som är betat med flera sorters bete. Ett tips som jag fick lära mig av en bekant är att toppa hela härligheten med skivad banan m det blir riktigt kallt, vilket resulterade i 5 mårdar i vintras! Lycka till!
Publicerat Januari 14, 201511 yr Jag kör med lite av varje. Ett tjäderhuvud eller orre,hare . Ni i senaste fällan gick det i en mård där fanns rökt lax från julbordet och ett tjäderhuvud.
Publicerat Januari 14, 201511 yr Jag kör trapperns lockmedel som grund och så slänger jag in fjädrar och mindre bitar från slaktrester i fällan, brukar hänga huvudet, vingar och större delar under fällan som åtel och så lägga ett huvud eller skinn ovanpå fällan.
Publicerat Januari 14, 201511 yr Det som finns! Slaktrester av älg, fisk, grillad kyckling, lax efter julbordet etc. Jag har också älgskallar ovanför ett par fällor som dragåtel...
Publicerat Januari 15, 201511 yr Tog en mård förra veckan och då betade jag med rådjurslunga. Förra mården jag tog, använde jag älglunga. Brukar "gegga in" fällan med lite blod och annat "äckel" när jag betar. Ingen expert, men så gör jag. Skickat från min C6903 via Tapatalk
Publicerat Januari 15, 201511 yr Jag betar nästan uteslutande med skogsfågeldun i fällan, samt ev doftmedel. Brukar kasta in nån orrskalle längst in i fällan, men egentligen räcker det med bara dun för att mården ska gå in och utforska fällan. Nu använder jag ju Ihjäl-fällor som är tramputlösta, vilket inte ställer något krav på att mården måste ta ett bete, bara gå in i fällan. Fördelen är att fällan inte blir så grisig när den ska hämtas in i slutet på säsongen. Doftmedel brukar jag kleta på lite när jag har med mig, men ärligt talat vet jag inte om det gör någon större skillnad så länge fällan är placerad på en bra mårdväxel där mården ändå ska passera. Har man mindre koll på var mårdarna rör sig så kan det nog vara mer värt med något som doftar längre.Fågelvingar, ett par-tre st, hänger jag i tunn ståltråd i grenar runt fällan så att de rör sig i vinden och fångar mårdens uppmärksamhet. Trädfästena till ihjäl-fällorna är också konstruerade med ett litet utrymme som jag brukar fylla med en bit av skrovet/inälvor från skogsfågel. Vid töväder rinner vätskan nedför trädstammen och fungerar som en ganska effektiv doftåtel. I mina ögon är placeringen långt viktigare än vad man betat fällan med, och jag har ännu aldrig sett några tecken på någon mård som lämnat fällan utan att gå in och utlösa den.
Publicerat Februari 6, 201511 yr Hemliga doftmedlet är : räkor, harblod och lite harkött. Ställ det i en burk med vatten och de grejorna i. Men öppna burken då o då. Efter någon månad har du ett doftmedel som funkar kanon... p.s spill bara inte i jaktbilen. Inte många som vill åka med sedan