Publicerat Oktober 18, 200817 yr Hepp. Nu när vi nu diskuterat massa grytjakt ivrigt osv så har jag ju börjat fundera i dessa banor: Att jag vill testa vad Nelly gör om hon sticker ner i ett gryt. Om jag då spikar ihop ett litet träningsgryt eller lagar ihop nåt av rör o skit.. Har jag rätt att fånga en mårdhund o använda den i kitteln? Väl skyddad förstås med nät osv osv.. Det som krävs. vid proven används ju rävar o grävlingar, men dom kanske är tama ? Notera att detta är Finland. (Åland) mvh c-a
Publicerat Oktober 18, 200817 yr så länge du raderar det du just skrev och inte pratar allförhögt ljudt tror jag ingen bryr sig eller vet om det * uppmanar dock inte till något olagligt.* *hosthost*
Publicerat Oktober 18, 200817 yr i finland används räv, vilken ska hållas som farmräv, med allt vad det innebär. Nog har ni väl provgryt på Åland som du kan besöka, utan att behöva snickra själv! /M
Publicerat Oktober 18, 200817 yr Författare känner faktiskt inte till några gryt, o ännusvårare blir det väl att få tag i farmräv.. Nå.. får bli att trixa lite själv bara. Känns inte så etiskt dock.. Får se hur det blir.
Publicerat Oktober 18, 200817 yr No offense Radium men ditt svar är otillbörligt och det tror jag du håller med om Nu vet jag inte vilka regler ni har på Åland men spontant så har jag väldigt svårt att se att det skulle vara lagligt. Mitt tips är att du skrotar den tanken. Har du ingen möjlighet att testa hunden i ett provgryt så försök istället att leta upp vad som ser ut att vara riktigt enkla gryt. Jag tycker det funkar bra att släppa en oprövad hund i ett gryt där dels hunden har riktigt bra förutsättning att lyckas samt att du kan plocka upp den med bara några spadtag om det skulle behövas. Ett annat alternativ är ju konstgryt om du skulle kunna leta upp någon som har det dvs. Konstgryt är inte heller fel att släppa en oprövad hund i, i dem allra flesta fall är det ju bara ett brunnslock mellan dig och hunden. Jag tycker nog ändå att ett okomplicerat jordgryt är bättre, allra helst om du känner till det. I ett konstgryt kan det ju bli så att hund och vilt möts i röret och stannar där, visst går det att få tag i hunden ändå men röret kan ju ställa till det lite också. Försök få kontakt med någon som har en erfaren hund också, det är alltid bra att ha med sig en "kontrollant", dvs en hund som man kan lita på i alla väder. Du behöver nog inte fundera på om Nelly kommer att jaga i gryt eller ej, hon kommer med största sannolikhet att göra det oavsett om du vill det eller ej och enligt min mening är det bättre att ha den inställningen från början och jobba med hunden när du står vid rodret istället; dvs det är bättre om du planmässigt och strukturerat lägger upp grytjakten för henne när hon väl är mogen för jakt. Smaken är som baken men jag tror att många terriers lär sig den hårda vägen, dvs om du jagar den ofta så kommer den förhoppningsvis att lägga av med eventuella olater. Några få individer lär sig aldrig men man ska aldrig döma ut en hund som man aldrig har provat i ett skarpt läge, inte heller en hund som har fått prova vid något enstaka tillfälle eller med långt mellanrum mellan släppen. Vissa individer får en skärpestegring med åldern och om skärpan ligger (för) högt vid dem första 5-10 vilten så har man enligt min mening bara en väg att gå för att försöka hämma utvecklingen, det är att jaga ännu oftare med hunden. En hund som är dumdristig i början får lära sig att det arbetssättet inte är hållbart om man jagar den tätt, dvs allt mellan två till sju ggr per vecka. Om du släpper hunden 1 aug och sedan väntar till 15 feb så kommer du att se att hunden har ett teflonminne, dvs den har en förmåga att glömma hur förra mötet kändes. Om släppet 1 aug blev aningen stökigt så går du ut igen så fort du har bytt skjorta och strumpor och kör henne ett varv till. Av alla egenskaper en grythund har så tycker jag man ska vara uppmärksam på anfallssättet, ett dåligt/olämpligt anfallssätt hos en hård hund kan sätta käppar i hjulet för en tilltänkt grytkarriär. Visst kan andra egenskaper också hindra en grytkarriär men en TJT brukar sällan ha några problem med jaktlust, rovviltsskärpa, självständighet, mod, dådkraft, sök osv. Det är mitt sätt att se på det, finns utan tvivel många upplägg och teorier men det var några tips ifrån min sida.
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Hepp. Nu när vi nu diskuterat massa grytjakt ivrigt osv så har jag ju börjat fundera i dessa banor: Att jag vill testa vad Nelly gör om hon sticker ner i ett gryt.Om jag då spikar ihop ett litet träningsgryt eller lagar ihop nåt av rör o skit.. Har jag rätt att fånga en mårdhund o använda den i kitteln? Väl skyddad förstås med nät osv osv.. Det som krävs. vid proven används ju rävar o grävlingar, men dom kanske är tama ? Notera att detta är Finland. (Åland) mvh c-a Genom att testa henne i en låda, får du egentligen inte reda på så mycket inför den praktiska jakten. Vet endel rutinerade grythundar som inte får resultat på de finska GA-proven.. Men fungerar ändå på jakt bättre en bra. I Finland används bara räv som provdjur, inte grävling, o de som jag sett är inte tama Kan tänka mig att du vill få reda på huruvida du vågar släppa henne i gryt. Det vet du inte, men vad som kunde ge dig tröst skulle vara att skaffa dig erfarenhet inom grytjakten. Ha färdigt kunskap och redskap när det gäller första ggn.. Endera då igenom att hunden går in på annan jakt eller sen att du valt ett passligt gryt som ni vill jaga av. Tag kontakt med åländska grytjägare, åk med på jakt, skaffa dig erfarenheter.. Vet även att det ordnas GA-prov på åland, du borde ta reda på Vem Var o Hur..
Publicerat Oktober 19, 200817 yr E' inte säker på hur lagar i Finland vs. Åland skiljer sig, men på fastlandet får man absolut inte träna grythund i egen regi i ett inofficielt konstgryt. Konstgryt för träning och prov måste vara byggt på ett visst sätt och den som håller träningen skall ha tränarkort som man får genom att gå en kurs som godkännts av Kennelförbundet. Enda djuret som får användas e' farmrävar av typ röd eller korsningar, men inte rena såkallade blårävar. Så helst glöm hela tanken om eget konstgryt med mårdhund som motståndare. Inte tror jag du behöver vara rädd för att släppa din hund i ett enkelt och grunt gryt, men försök hitta nån som har erfarenhet av grytjakt som kunde komma med eller försök vara med nån annans hund först.
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Författare Tack för alla svar, efter att ha läst igenom och begrundat så tror jag nog att denna tanke får spolieras.
Publicerat Oktober 24, 200817 yr inget uppdaterat på 2 år? Nej men med lite fantasi måste du ju få tag på nå folk som kan hjälpa dej med konstgryt... Så stort är inte hund-åland /Micke
Publicerat November 3, 200817 yr kör på själv du, har ju ingen anledning att komma fram över internet om du håller lite tyst...