Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sjuk and?

Featured Replies

Publicerat

Sköt en and i kväll som hade små maskliknande prickar i bröstet. Var väldigt mycket både djupt och ytligt, min första tanke var att det var någon fettreserv men efter ett samtal med Hippen så vart jag lite tveksam. Skulle det vart fett så skulle det sitta ytlig men dessa sitter som sagt över hela bröstet i princip.

Någon som vet vad det kan vara? Ätbart eller åtelmatrial?

Publicerat

Fettreserverna kan sitta över hela bröstet MEN om du skär ned utmed bröstbenet och in i köttet så ska det inte finnas något fett där.. Kom igen nu RialaJunior, ta en bild :P

Mvh!

Publicerat

tror jag råkat ut för samma sak som du och om jag inte kommer fel ihåg hade väl finhunter även en dylik. kommer jag rätt ihåg så tog han reda på vad det var frågan om av "bättre vetande" och vart väl frågan om nåt slag av parasit. ofarlig för mänskan men personligen kastade jag anden efter att jag fått reda vad det var frågan om. vet inte om de kunde rekommendera den som föda eller för att kasta bort. trodde också det var frågan om fett, vilket visade sig vara helt fel.

Publicerat
  • Författare

Får inte in bilden på datorn, men du har fått en bild.

Publicerat
  • Författare

Och, känner även jag att detta var föga tilltalande. Parasit, nja, då skjuter jag nog en annan.....

Tack för svaret.

Publicerat

Fick bilden, såg inte helt ok ut.. det är iaf inte fett utan något annat. Vad vet jag inte men jag hade iaf lagt den på åteln om jag vore du.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Japp, beslutet är taget, ligger i en plastpåse utomhus nu.

Blir väl lite Ot men vet någon hur denna parasit påverkar anden? Smittar detta på andra änder?

Vore skoj att veta.

Publicerat

Där har du vinsten i att peta iväg fågeln till SVA.. men du kanske inte vill det.. dyrt porto eller nåt :P:D:D:D

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Gillar dig med :P

Javisst kan jag skicka den dit, får se. Är sugen på att veta vad det kan vara. Går dom runt och smittar varandra så är det väl bättre att man skjuter bort dom och planterar in nya.

Edit: Kom på att shit vad bössan skulle få jobba då! Ca 2 änder/dag fördelat på 30 änder.

Publicerat

Beställ påse från sva till blåtunge smittan, den är portofri. dumpa brösten i den o skicka iväg :DB):P

Publicerat

Åtminstone för oss andras skull som också vill veta! <_< go go go!

Publicerat
Sköt en and i kväll som hade små maskliknande prickar i bröstet. Var väldigt mycket både djupt och ytligt, min första tanke var att det var någon fettreserv men efter ett samtal med Hippen så vart jag lite tveksam. Skulle det vart fett så skulle det sitta ytlig men dessa sitter som sagt över hela bröstet i princip.

Ja fram med en bild nu,jag har tagit hand om massor av änder och har aldrig sett nån med de symtom du beskriver

Skulle iaf inte äta om den är defekt

Mvh

Publicerat

Gräv ner.. En parasit som kan smitta via hundjur (inte till människa) etc.. Åtminstone så var det så med den som jag har bild på..

post-86-1224645208_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Japp sådär ser det ut!

Publicerat

Tack för bilden!

Har inte sett det förut,kan inte vara så vanlig tror jag.

Är de uppfödda eller helvilda?

Publicerat
Japp sådär ser det ut!

Här e info om parasiten..

Click

Enligt den finska motsvarigheten till SVA så va köttet ätbart, om det var väl tillrätt.. De avrådda från att mata detta kött åt hundar, för de kan fungera som värdar åt parasiten, och via avföringen smitta ytterligare fåglar (änder)..

Publicerat
Här e info om parasiten..

Click

Du måste ändra länken lite, blev ett för mycket protokoll där (http://). :)

Click Again

• 3 months later...
Publicerat
Du måste ändra länken lite, blev ett för mycket protokoll där (http://). :)

Click Again

Hej på er -

parasiten heter Sarcocystis och ser hemsk ut men är inte farlig. För hög parasitbörda hos anden kan påverka musklerna, men annars är det en hel del änder som lever med den. Den kallas påpassligt nog för "rice breast disease" i USA och fåglarna fungerar som en mellanvärd, när de äter parasitägg i vattnet. Rovdjur kan ibland fungera som huvudvärd när det får i sig parasiterna av att äta muskler från mellanvärden. "Sarco" för muskel och "cystis" för cysta!

hälsningar Jonas

Publicerat
Hej på er -

parasiten heter Sarcocystis och ser hemsk ut men är inte farlig. För hög parasitbörda hos anden kan påverka musklerna, men annars är det en hel del änder som lever med den. Den kallas påpassligt nog för "rice breast disease" i USA och fåglarna fungerar som en mellanvärd, när de äter parasitägg i vattnet. Rovdjur kan ibland fungera som huvudvärd när det får i sig parasiterna av att äta muskler från mellanvärden. "Sarco" för muskel och "cystis" för cysta!

hälsningar Jonas

Underbart med dessa trådar, man lär sig så mycket vettigt! Har sett det där på någon and, men jag har kasserat den utan att tagit reda på vad det var. Tack!

Publicerat
Hej på er -

hälsningar Jonas

Wow!

Välkommen till jaktsnack!

Tror att du har en granne som är nybliven viltbesiktare, han håller till i just Lindholmen förutsatt att det är Lindholmen Vallentuna som avses.

Mvh!

Publicerat
Wow!

Välkommen till jaktsnack!

Tror att du har en granne som är nybliven viltbesiktare, han håller till i just Lindholmen förutsatt att det är Lindholmen Vallentuna som avses.

Mvh!

Stämmer bra Hippen, gick kursen 2006 och vi bor 1600 meter från varandra :D:D:lol: ...