Publicerat Oktober 21, 200817 yr Älgjakten i södra Sverige ger ju upphov till en del eftersök. Jag var för egen del med om en sak som höll på att få mig att bli tämligen irriterad. En skytt sköt på en älg. Ett ensamt hondjur som kom i sällskap med två tjurar. Det var skyttens första älg och han var nog lite skärrad, vad det lät på rösten. Men för övrigt en lugn och sansad skytt, enligt vad jag har förstått. Älgarna fortsatte i alla fall. Efter ungefär 10 min så kommer tjurarna tillbaka och går förbi skytten igen. Klockan är vid påskjutningen 12.03. Jaktledaren, till lika hundförare i ståten har sin egna hund ute på annat men går till skytten som beodras kvar i tornet. Så långt allt frid och fröjd. Efter mycket snack på radion och dividerade var älgen stått, så hittar man inget på skottplatsen. Eller min gissning är att man helt enkelt inte hittade skottplatsen. Då jag hade min gamla, numera bortgånga tik i bilen så skickar jag ett sms till jaktledaren att jag har min hund i bilen. Det går ytterligare en timme och nu så är den andra hundföraren klar. Denne är då jaktledarens svärson med deras unghund som är 18-20 månader. Man väljer nu att denna helt oerfarna unghund ska gå spåret. Med andra ord; inga skotttecken, inget säkerställt blod och då tar man en unghund som redan jagat en såt och som aldrig gått ett skarpt eftersök. Personligen anser jag att detta är fel. Motiveringen att "någon gång måste vara den första" köper jag inte. Första skarpa spåren får vara dösök med säkert döda älgar och inte använda ett eventuellt skadat djur som träning. Turligen så hittades älgen död efter ungefär 100m Denna spårning tar ungefär 1,5 timme, då hunden först spårar tjurarna innan de kommer på rätt spår. Jag valde att faktiskt inget säga denna gången. Det finns ibland vissa politiska aspekter man får ta hänsyn till. Men hade älgen inte hittats så hade jag absolut gjort annorlunda. Det jag kommer att göra nu framöver är att till nästa år föreslå att man helt enkelt ställer samman en eftersöksgrupp med spårhund samt en hund som vi kan släppa samt en som är ansvarig för eftersöket, passkyttar etc. Så är jag fel ute eller hur hade ni reagerat och hur har ni det upplagt i jaktlaget? Har ni något tydligt uttalat om hur det ska fungera?
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Nu vet man inte hur tränad hunden var på att spåra men det kan ju inte varit så mycket för då borde den hittat skottplatsen. Alltid bra att träna hundarna till att hitta skottplatser men det är en annan sak. Sen är ju det optimala att ha en spårhund och en ställande som går efter kopplad för att kunna släppas och det hade ni ju haft möjlighet till vad jag kan förstå. Sammantaget så har du helt rätt och i vårt älgjaktslag har vi ännu så länge bara tillgång till min Wachtel men möjlighet att ringa in en ställande hund. mvh
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Författare Nu vet man inte hur tränad hunden var på att spåra men det kan ju inte varit så mycket för då borde den hittat skottplatsen. Alltid bra att träna hundarna till att hitta skottplatser men det är en annan sak. Sen är ju det optimala att ha en spårhund och en ställande som går efter kopplad för att kunna släppas och det hade ni ju haft möjlighet till vad jag kan förstå. Sammantaget så har du helt rätt och i vårt älgjaktslag har vi ännu så länge bara tillgång till min Wachtel men möjlighet att ringa in en ställande hund.mvh Hunden hade aldrig gått på ett skarpt eftersök eller dösök utan enbart på konstgjorda spår.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr nja, om jag hade haft en unghund skulle jag inte vilja ens gå med hunden på spåret om jag inte vetat att djuret ligger dött. Blir ju ingen bra "träning" för hunden om han inte kan reda ut det och få en belöning... O jobbigt för alla som sitter i skogen o väntar...
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Generellt är min inställning som jaktledare: Den mest erfarna hunden tillgänglig skall alltid ha huvudansvaret för spårning/släpp på ett skarpt eftersök, finns det bara unghundar är ju läget annorlunda.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Det där avklarade vi innan jakten och då blev det ingen svågerpolitik heller som det lätt kan bli i skogen ibland, det fanns mina hundar att tillgå och eventuellt en annan, men den gick inte helst efter älg, båda mina är tränade för uppgiften. Vi hade nästan samma situation förra veckan och då bestämde jag att jag spårar med lillen och så fick den äldre hänga på i släptåg om det behövdes en ställare, jag bedömmer den yngre som den bättre spåraren och framförallt är den äldre en bättre ställare, jag kunde då släppa honom och ändå ha spårhunden på löpan om situation uppstår. Lillen spårade ett ganska svårt spår i 3-4km.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Jo en plan innan jakten är inte dumt alls. Svågerpolitiken finns överallt. Håller med om att det kunde gått illa. Nu gjorde det inte det men tycker ändå det blir lite fel o "bara" säga sin mening om det inte slutat lyckligt... Tycker nog det ofta handlar om ett beslut som ska tas med hänsyn till hundarnas erfarenheter o även förarens. Hur pass utvilad hunden är, trötta hundar är inge bra på eftersök som vi nog alla vet. Men det händer att man inte har något annat vettigt val än att gå på med för tillfället typ "fel" hund... Samtidigt så måste de yngre förmågorna, o det är väldigt viktigt få sina chanser oxå. Sen en annan sak är hur pass allvarligt många tar på ett eftersök på älg, då ställer typ alla upp, flera jaktlag i flera dar osv.. Ett påskjutet rådjur är det i princip alldrig samma riv för att hjälpa till. Sällan man är 28 passare för o leta reda på ett rådjur Eller för den delen, räv, grävling osv.. Men de va ju inte de tråden handlar om...fasen va jag har lätt för o spåra ur..
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Författare Jo en plan innan jakten är inte dumt alls.Svågerpolitiken finns överallt. Håller med om att det kunde gått illa. Nu gjorde det inte det men tycker ändå det blir lite fel o "bara" säga sin mening om det inte slutat lyckligt... Tycker nog det ofta handlar om ett beslut som ska tas med hänsyn till hundarnas erfarenheter o även förarens. Hur pass utvilad hunden är, trötta hundar är inge bra på eftersök som vi nog alla vet. Men det händer att man inte har något annat vettigt val än att gå på med för tillfället typ "fel" hund... Samtidigt så måste de yngre förmågorna, o det är väldigt viktigt få sina chanser oxå. Sen en annan sak är hur pass allvarligt många tar på ett eftersök på älg, då ställer typ alla upp, flera jaktlag i flera dar osv.. Ett påskjutet rådjur är det i princip alldrig samma riv för att hjälpa till. Sällan man är 28 passare för o leta reda på ett rådjur Eller för den delen, räv, grävling osv.. Men de va ju inte de tråden handlar om...fasen va jag har lätt för o spåra ur.. Ibland kan ju en urspårning helt enkelt leda vidare.. Nej, du har en poäng att det bästa hade varit att sätta ner foten direkt. Men som sagt, det finns en risk för att få en ganska infekterad situation av det hela. Därför väljer jag den enklare vägen, och istället föreslå en plan inför nästa år där vi har detta klart deffinerat hur eftersöken ska gå till. Jag delar din åsikt om att en unghund faktiskt visst kan få chansen. Men min åsikt är också att det är den hund man tar till som sista lösning. Jag kan ju som en passus säga att ang detta med eftersök så valde man i år att inte skjuta vildsvin. Detta med hänvisning till att ett eftersök då skulle ta hela lagets i anspråk då vi egentligen skulle jaga älg. Iofs något jag kan köpa. Men däremot så var det fritt att skjuta räv... ? Tydligen var det ok för hela laget att ställa upp på ett eftersök på en räv..? Eller hur var det nu...?
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Ibland kan ju en urspårning helt enkelt leda vidare.. Nej, du har en poäng att det bästa hade varit att sätta ner foten direkt. Men som sagt, det finns en risk för att få en ganska infekterad situation av det hela. Därför väljer jag den enklare vägen, och istället föreslå en plan inför nästa år där vi har detta klart deffinerat hur eftersöken ska gå till. Jag delar din åsikt om att en unghund faktiskt visst kan få chansen. Men min åsikt är också att det är den hund man tar till som sista lösning. Jag kan ju som en passus säga att ang detta med eftersök så valde man i år att inte skjuta vildsvin. Detta med hänvisning till att ett eftersök då skulle ta hela lagets i anspråk då vi egentligen skulle jaga älg. Iofs något jag kan köpa. Men däremot så var det fritt att skjuta räv... ? Tydligen var det ok för hela laget att ställa upp på ett eftersök på en räv..? Eller hur var det nu...? Visst är de bra med förhållsskyttar o sånt men det är lite knepigt när det gäller vildsvin tycker jag. Gjorde ett e-sök på trafikskada o då sattes det ut en del skyttar.. resulterade i en gris i backen hos passkytt men inte den som var påkörd... Kan ju va nog så knepigt o se vilken som ev är skadad, vill det sig riktigt illa så har man ett par skadskjutningar till på halsen. Kan tänka mig att va det gäller gris så är ett par gubbs o spårhund+ställare det optimala för att få tag på rätt gris. Alltså kan resten av laget jaga vidare någon annan stans, eller fika o snacka skit eller nått... Har man några som kan avdelas för eftersöket så skulle det som sagt kunna skötas samtidigt. Låter iofs lite "godsjakt" men iallafall i grissammanhang så är det knepigt med oerfarna passkyttar. Lättare o förklara för passkyttar att en 5 taggad tjur är påskjuten än att det är en galt på 90 kilo.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Författare Visst är de bra med förhållsskyttar o sånt men det är lite knepigt när det gäller vildsvin tycker jag.Gjorde ett e-sök på trafikskada o då sattes det ut en del skyttar.. resulterade i en gris i backen hos passkytt men inte den som var påkörd... Kan ju va nog så knepigt o se vilken som ev är skadad, vill det sig riktigt illa så har man ett par skadskjutningar till på halsen. Kan tänka mig att va det gäller gris så är ett par gubbs o spårhund+ställare det optimala för att få tag på rätt gris. Alltså kan resten av laget jaga vidare någon annan stans, eller fika o snacka skit eller nått... Har man några som kan avdelas för eftersöket så skulle det som sagt kunna skötas samtidigt. Låter iofs lite "godsjakt" men iallafall i grissammanhang så är det knepigt med oerfarna passkyttar. Lättare o förklara för passkyttar att en 5 taggad tjur är påskjuten än att det är en galt på 90 kilo. Delvis min åsikt.. Men den poängen gick inte hem. :/ Och inte heller då jag frågade vem jag skulle säga till om jag hade en skadad räv som gick i gryt.. Kontentan är väl att jag anser inte de tar eftesöken på allvar. Men det ska det nog bli ändring på, om jag nu får igenom som jag vill.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Kanske missade jag det men du sa väl inte vilka raser det handlade om? För om unghunden var en ren spårare gjordes ett gravt fel. Tycker att man i alla fall hade kunnat ta med en bra spets bakom. Spårhundar måste ju dessutom vänja sig vid att andra hundar är med. När det gäller grisjakten o förhålls-skyttar är jag av den ganska bestämda uppfattningen att i 9 av 10 fall så behövs inte dessa, om man har bra ställare. Effektivt är att ha skyttar på plats när grisen påskjuts och låta dessa sitta kvar, men sällan att planera en ny "såt" utifrån eftersöket. Däremot kan man lämpligen, precis som på björn, ha ett minde antal rörliga skyttar som placeras ut EFTER att eftersöket påbörjats o man vet eller har indikationer på vart det slutar. Om det blir ståndskall i en plantering så kan man sätta ut skyttar på lämpliga platser, t ex vägpass. MEN detta kräver grym koll från jaktledningens sida med tanke på säkerheten. Har man en bra ställare är ofta det enklaste att denne hundförare tar hand om eftersöket o de andra fortsätter jakten som vanligt. Givetvis måste hudföraren och jaktledaren ha ständig kontakt så att jakterna inte krockar.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Författare Kanske missade jag det men du sa väl inte vilka raser det handlade om? För om unghunden var en ren spårare gjordes ett gravt fel. Tycker att man i alla fall hade kunnat ta med en bra spets bakom. Spårhundar måste ju dessutom vänja sig vid att andra hundar är med. När det gäller grisjakten o förhålls-skyttar är jag av den ganska bestämda uppfattningen att i 9 av 10 fall så behövs inte dessa, om man har bra ställare. Effektivt är att ha skyttar på plats när grisen påskjuts och låta dessa sitta kvar, men sällan att planera en ny "såt" utifrån eftersöket. Däremot kan man lämpligen, precis som på björn, ha ett minde antal rörliga skyttar som placeras ut EFTER att eftersöket påbörjats o man vet eller har indikationer på vart det slutar. Om det blir ståndskall i en plantering så kan man sätta ut skyttar på lämpliga platser, t ex vägpass. MEN detta kräver grym koll från jaktledningens sida med tanke på säkerheten. Har man en bra ställare är ofta det enklaste att denne hundförare tar hand om eftersöket o de andra fortsätter jakten som vanligt. Givetvis måste hudföraren och jaktledaren ha ständig kontakt så att jakterna inte krockar. Nej, det var en hund av spetstyp, men ej heller några skjutna älgar på stånd eller några längre stånd tider som presterats. Det var ju en älg som påsköts och i detta fall med förhålls skyttar utsatta. Frågan var mer om man ska använda en oerfaren unghund, med då en oerfaren förare, på ett skarp eftersök där du inte har några säkra skotttecken var älgen kan vara träffad. Det finns ju lite olika perspektiv i det hela. Det viktigaste här borde ju vara det etiska perspektivet och även det juridiska, att inte utsätta djuret för onödigt lidande. Vilket kan vara resultatet med ett ekipage som inte är byxade för sin uppgift.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Du vet i o f s min åsikt eftersom jag var med men för övriga så blev kontentan av svågerpolitiken att passkyttarna satt på pass 1,5 timme i onödan (totalt ca 3,5 timme) och värdefull jakttid gick till spillo samt OM nu inte kon legat död så hade den lidit och gått längre iväg bara för att jaktledarens svärson skulle få testa sin oerfarna hund på eftersöket när det hela tiden fanns erfaret hundekipage på plats. T o m jag skulle löst det eftersöket med min relativt oerfarna unghund betydligt snabbare. Nu sa inte heller jag nåt för jag är ny i laget och jaktledaren är av en relativt lättstressad typ. Kan förövrigt inte låta bli att irritera mig på att hela hans släkt är med och jagar (8st). Deras plätt är bara några % av hela jaktmarken medan jag är själv med på en markbit som är 2-3 gg större via MaxW och vad jag förstått var det lite muttrande om att det var många nog i laget när MaxW ville ta med mig. Detta är dock väldigt off topic
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Författare Du vet i o f s min åsikt eftersom jag var med men för övriga så blev kontentan av svågerpolitiken att passkyttarna satt på pass 1,5 timme i onödan (totalt ca 3,5 timme) och värdefull jakttid gick till spillo samt OM nu inte kon legat död så hade den lidit och gått längre iväg bara för att jaktledarens svärson skulle få testa sin oerfarna hund på eftersöket när det hela tiden fanns erfaret hundekipage på plats. T o m jag skulle löst det eftersöket med min relativt oerfarna unghund betydligt snabbare. Nu sa inte heller jag nåt för jag är ny i laget och jaktledaren är av en relativt lättstressad typ.Kan förövrigt inte låta bli att irritera mig på att hela hans släkt är med och jagar (8st). Deras plätt är bara några % av hela jaktmarken medan jag är själv med på en markbit som är 2-3 gg större via MaxW och vad jag förstått var det lite muttrande om att det var många nog i laget när MaxW ville ta med mig. Detta är dock väldigt off topic Jo, det finns en del politiska aspekter att ta hänsyn till.. Saken är ju den att släkt alltid kan vara med, men ta med ngn annan är inte helt enkelt. Finns även lite mer förmildrande omständigheter, men som inte minskar problemet under uppseglande, som vi pratade om. Men som vanligt har jag ju en plan..
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Jo, det finns en del politiska aspekter att ta hänsyn till.. Saken är ju den att släkt alltid kan vara med, men ta med ngn annan är inte helt enkelt. Finns även lite mer förmildrande omständigheter, men som inte minskar problemet under uppseglande, som vi pratade om. Men som vanligt har jag ju en plan.. Det finns en annan tråd som tar upp frågan om förgubbningen i jaktlagen och att en av anledningarna kan vara släktrelaterad. Detta stärker just misstanken på att det kan vara så, eller hur Sickan....