Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sälens aktivitet

Featured Replies

Publicerat

Sälen... högvilt eller småvilt?

Egentligen inte relevant i den här frågan men ämnet hamnade i högvilt-kategorin.

Jag undrar om någon här på forumet vet när sälen är aktiv på dygnet? När jagar den? på natten eller på dagen?

Jag trodde förr att den var aktiv på natten, men nu vet jag inte då jag har sett de flesta sälarna på morgonen och dagen.

Offtopic:

Sälarna har ökat fruktansvärt mycket här.. man märker det i fisket.. lite fångst och hål i näten.

Vissa ställen går inte alls att fiska på, och senast i helgen blev det för mycket för en bekant.

Han var ut på sikfiske, och satte ut närmare 50 siknät på flera olika ställen.. när näten var utsatta kom en stor säl upp (+150kg klassen) och han försökte köra bort den med båten flera gånger, men sälen envisades med att dyka upp kring näten. Han var där i princip hela dagen och vaktade näten.

På morgonen när han skulle vittja fick han en sik och ett strömmingshuvud. Dessutom var det massa små hål (20x20cm) där sälen ryckt loss fisken.. men som om det skulle räcka. På flera ställen hade sälen kört rakt genom näten och där var det ju nästan meters-hål. Jag tror ju inte att en säl kan ha varit i alla näten, utan det måst ha varit fler sälar. Hade man varit 2 personer och en hade suttit på land med kulgevär så hade man lätt fått sälen. Samma sak har hänt flera gånger. I princip omöjligt att skjuta från en gungande båt, men om en person hade suttit på land... Nu är det så att grannen sköter om licenserna, så det är minsta problemet.. och licenser finns då nästan ingen skjuter säl.

Bara vädret blir lugnt ska det nog gå att passa på dem...

Publicerat
Sälen... högvilt eller småvilt?

Egentligen inte relevant i den här frågan men ämnet hamnade i högvilt-kategorin.

Jag undrar om någon här på forumet vet när sälen är aktiv på dygnet? När jagar den? på natten eller på dagen?

Jag trodde förr att den var aktiv på natten, men nu vet jag inte då jag har sett de flesta sälarna på morgonen och dagen.

Offtopic:

Sälarna har ökat fruktansvärt mycket här.. man märker det i fisket.. lite fångst och hål i näten.

Vissa ställen går inte alls att fiska på, och senast i helgen blev det för mycket för en bekant.

Han var ut på sikfiske, och satte ut närmare 50 siknät på flera olika ställen.. när näten var utsatta kom en stor säl upp (+150kg klassen) och han försökte köra bort den med båten flera gånger, men sälen envisades med att dyka upp kring näten. Han var där i princip hela dagen och vaktade näten.

På morgonen när han skulle vittja fick han en sik och ett strömmingshuvud. Dessutom var det massa små hål (20x20cm) där sälen ryckt loss fisken.. men som om det skulle räcka. På flera ställen hade sälen kört rakt genom näten och där var det ju nästan meters-hål. Jag tror ju inte att en säl kan ha varit i alla näten, utan det måst ha varit fler sälar. Hade man varit 2 personer och en hade suttit på land med kulgevär så hade man lätt fått sälen. Samma sak har hänt flera gånger. I princip omöjligt att skjuta från en gungande båt, men om en person hade suttit på land... Nu är det så att grannen sköter om licenserna, så det är minsta problemet.. och licenser finns då nästan ingen skjuter säl.

Bara vädret blir lugnt ska det nog gå att passa på dem...

japp kan då inte bo långt ifrån dig. flera i mitt jaktlag är stora fiskare och de har också gnällt på sälen. han som sköter licenser bor han möjligtvist i öja?

Publicerat
  • Författare
japp kan då inte bo långt ifrån dig. flera i mitt jaktlag är stora fiskare och de har också gnällt på sälen. han som sköter licenser bor han möjligtvist i öja?

Näduu.. jag bor nog lite mer söderut <_< I Maxmo...

Saxar in från Österbottens fiskarförbund:

Säljakten i Österbotten

Jakten på gråsäl i Österbotten är licensbelagd och innevarande jaktår, som pågår från 1.8.2007 till 31.7.2008, får man fälla sammanlagt 180 gråsälar. Tillåten jakttid är 16.4-31.12. På fjolårets sida fälldes 34 gråsälar av kvoten på 180, så för vårjakten och resten av jaktåret fram till slutet av juli återstår 146 licenser.

I Österbotten har man ett speciellt system kring licenserna för säljakten. Svenska Österbottens jaktvårdsdistrikt beviljar licenserna till namngivna säljägare i de olika jaktvårdsföreningarna. Den som vill delta i säljakten bör därför kontakta dessa personer i jaktvårdsföreningarna för att kunna få delta i säljakten. Nedan presenteras licensinnehavarna och antalet licenser som jaktvårdsdistriktet beviljat.

Jaktvårdsförening Licensinnehavare Beviljade antal licenser

Karlebynejdens jvf Kenneth Sundfors 20

Pedersörenejdens jvf Karl-Erik Grankulla 20

Nykarlebynejdens jvf Mikael Nyholm 20

Vörånejdens jvf Torbjörn Enroth 15

Vasanejdens jvf Krister Cederberg 50

Gustav Rönn

Malaxnejdens jvf Henrik Högback 25

Ola Sandqvist

Närpesnejdens jvf Kjell Sjökvist 20

Lappfjärdsnejdens jvf Jan-Ole Svens 10

Totalt 180

Jakt på vikare är ännu inte tillåten, men om man har stora skador i fisket på grund av vikaren kan man eventuellt få undantagstillstånd att fälla även vikare. Ansökan om undantagstillstånd söks direkt från jord- och skogsbruksministeriet.

Publicerat

skulle vara intressant att få gå en gång på säljakt:P

Publicerat
  • Författare
skulle vara intressant att få gå en gång på säljakt:P

De "riktiga" säljägarna.. de få som finns.. åker ju ut på premiärdagen för att hitta säl på is. Ofta kan de vara borta flera dagar, kanske veckor till havs (om man har en större båt alltså) och kan åka ända upp i Bottenviken mot Uleåborgstrakten. På is kan man ju skjuta med bättre stöd, och dessutom får man ju sälen då också. Skjuter man den i vattnet så sjunker den... och då är dykare nästan enda alternativet att få upp den <_<

Publicerat
De "riktiga" säljägarna.. de få som finns.. åker ju ut på premiärdagen för att hitta säl på is. Ofta kan de vara borta flera dagar, kanske veckor till havs (om man har en större båt alltså) och kan åka ända upp i Bottenviken mot Uleåborgstrakten. På is kan man ju skjuta med bättre stöd, och dessutom får man ju sälen då också. Skjuter man den i vattnet så sjunker den... och då är dykare nästan enda alternativet att få upp den <_<

jahaa:/ jag trodd dom hade lite autoflyt förmåga:/

Publicerat
  • Författare
jahaa:/ jag trodd dom hade lite autoflyt förmåga:/

En säljägare sa till mig, om jag inte minns helt fel, att på våren så brukar kutarna flyta en stund. Och på hösten kan de flyta lite bättre också.

Men oftast sjunker de som en sten...

Publicerat
En säljägare sa till mig, om jag inte minns helt fel, att på våren så brukar kutarna flyta en stund. Och på hösten kan de flyta lite bättre också.

Men oftast sjunker de som en sten...

Stämmer nog bra det där...åtminstone enligt min erfarenhet och också andras erfarenhet. På senhöstarna kan dom flyta många minuter och chansen är god att man får upp dem bara man inte sjabblar och stöter ner dom en bit i vattnet för då e dom borta.... ;)

Publicerat

Får väl se hur länge man får jaga säl, läste i dagens Ålandstidning att EU (som vanligt) är riktigt purkna på att vi jagar säl här.

De "roliga" med de hela är att två av de länder son motsätter sig säljakten mest är Rumänien och Ungern???????

Ungern har ju säkert STOORA sälproblem. Hur mycket ska man tåla av EU egentligen :)

Publicerat
Får väl se hur länge man får jaga säl, läste i dagens Ålandstidning att EU (som vanligt) är riktigt purkna på att vi jagar säl här.

De "roliga" med de hela är att två av de länder son motsätter sig säljakten mest är Rumänien och Ungern???????

Ungern har ju säkert STOORA sälproblem. Hur mycket ska man tåla av EU egentligen :)

Hehe jag känner en i Ungern, ska fråga henne på MSN senare se var de har sina sälar. ;)