Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varmint Granade

Featured Replies

Publicerat

är det någon på detta forum som provat Barnes Varmint Granade till en .243, Jag har bara läst om att den är en otrolig effektiv på all form av varmint, det jag har tänkt mig är en 62 grains kula och ladda upp den till 4200 fps.

Publicerat
är det någon på detta forum som provat Barnes Varmint Granade till en .243, Jag har bara läst om att den är en otrolig effektiv på all form av varmint, det jag har tänkt mig är en 62 grains kula och ladda upp den till 4200 fps.

Sett endel filmer på youtube om dem, verkar ju effektiva iaf.. =)

Publicerat

Har ej provat men hört att den ska va svår att få å skjuta. I cal 22 i alla fall. Viltet dör nog alldeles tillräckligt.

Publicerat

Jag har testat men jag har 1/12 i räffelstigning och alla kulor välte i min PPC. Har lagt asken på hyllan och ska vänta med vidare försök till jag har en pipa i 1/10.

Publicerat

jag provade 50 grainarna i min .222:a, men det gick inget vidare med en räffelstigning på 1:14.

är i valet och kvalet om jag ska prova beställa en ask 36 gr.

• 4 months later...
Publicerat

Hej Frederik.

Fik du prövet varmint granade 36Gr. i din 1-14 .222 ?

Jeg ville selv ha bestilt 50Gr. men så du hadde problemer med den, så jeg bare lurte om du hadde bedre held med 36Gr.

robert

Publicerat

Lustig särskrivning i rubriken. Kul val. helt klart. väntar på att få 20 st laddade ännu. väntat i över 3 kvartal på det nu... inte provat ännu.

Men dom kommer nog att smeta fint i rävarna. För att inte tala om knall & falleffekten i rådjuren. MUMMA! säger jag bara.

Publicerat
Men dom kommer nog att smeta fint i rävarna. För att inte tala om knall & falleffekten i rådjuren. MUMMA! säger jag bara.

Öö, tänker du jaga rådjur med varmintkula?

Publicerat
Öö, tänker du jaga rådjur med varmintkula?

det gör jag redan. Blitzking 70grain ... dom faller tvärt. ska bli intressant o se om dom faller snabbare med varminter eller inte. knappast, dock.

Publicerat
det gör jag redan. Blitzking 70grain ... dom faller tvärt. ska bli intressant o se om dom faller snabbare med varminter eller inte. knappast, dock.

Blitz King är ju i alla fall en bly/plastspets, Barnes Varmint Grenade är väl bara ett halvtomt kopparskal??

Publicerat

Ja som jag har förstått så är det så, och vettefan hur den skulle reagera om man träffade i ett ben i större djur. Misstänker att det skulle kunna bli en skadeskjutning

Publicerat
Ja som jag har förstått så är det så, och vettefan hur den skulle reagera om man träffade i ett ben i större djur. Misstänker att det skulle kunna bli en skadeskjutning

Sätter du den i spjälstaketet så borde det väl knappast vara några problem?

Publicerat

Näe då borde det vara lugnt, men något längre fram så kan man nog få problem kanske..? Med tanke på att dom i regel inte ger genomslag på en räv träffad i mjukdelarna

Publicerat

Typiskt en sådan kula man inte kan sätta någon annanstans än i just bara spjälstaketet.

Jag har historiskt sätt haft en diskurs med Adam om kulval och resultat, han är ju ganska medveten om sitt val och då kan man inte klaga på det.

Men visst det krävs ju ett initerad val av någon som är informerad.

/C

Publicerat
Typiskt en sådan kula man inte kan sätta någon annanstans än i just bara spjälstaketet.

Jag har historiskt sätt haft en diskurs med Adam om kulval och resultat, han är ju ganska medveten om sitt val och då kan man inte klaga på det.

Men visst det krävs ju ett initerad val av någon som är informerad.

/C

menar du att vi har diskuterat detta?

• 3 years later...
Publicerat

Är det någon som har hunnit prova denna nu i 243?

• 2 weeks later...
Publicerat

jag laddade 222 grenade i vikt 36 grs till min vixen.

börja med en laddstege på hela grain fanns ju ingen laddata men ju högre laddning desto tätare träffbilder.

och till sist hål ihål på 100m .

och nu till efekten. har skjutit 3 rävar 2 ungar och en vuxen. inte vad jag väntat mig genomskott på alla inga jätte hål eller granat effekter, dock så dog dom på plats gick inte ens en mm efter träff så det är ju riktigt bra. har upplevt bättre spräng effekt av hornady v-max kulorna...

laddata skicka mig ett pm

Publicerat

jag laddade 222 grenade i vikt 36 grs till min vixen.

börja med en laddstege på hela grain fanns ju ingen laddata men ju högre laddning desto tätare träffbilder.

och till sist hål ihål på 100m .

och nu till efekten. har skjutit 3 rävar 2 ungar och en vuxen. inte vad jag väntat mig genomskott på alla inga jätte hål eller granat effekter, dock så dog dom på plats gick inte ens en mm efter träff så det är ju riktigt bra. har upplevt bättre spräng effekt av hornady v-max kulorna...

laddata skicka mig ett pm

Tanken med Varmint Grenade är just att man inte ska få sprängeffekten, utan att all energi ska stanna inuti kroppen med (helst) inget utgångshål. Detta för att skinnet ska gå att ta reda på.

• 2 years later...
Publicerat

Jag sköt en räv framifrån på 90-110m med 62gr barnes varmint grenade,som är laddade till 980m/s i min 243win.. De var tarmar överallt kan ja säga så nån pälskula är ja tveksam på att de är men ja kan inte dra nån slutsats än för jag har ju endast skjutit en räv med den kulan ;)

Publicerat

jag hade samma effekt i 6,5x55 men tror farten var ca 1100 eller över 1000, ingen pälskula!

85 grains sierra hp då!