Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

sleeva om min drilling till 221 fireball

Featured Replies

Publicerat

jag har en tanke som vägrar lämna mig, sleeva om min drilling till 221 fireball och få enligt mig den ultimata småviltsbössan till ripa och gråfågel.

tänk en själv en välskjutande klass tre med två hagelpipor det är mumma om man vill ta skotern till dom mest otillgängliga platserna i norr/västerbotten priset är 10000 eller något lägre och sen tillkommer det ju lite mer kostnader för laddverktyg osv.

jag kan tillägga att hagelskyttet funkar jätte bra med min drilling.

Publicerat

Varför inte. Vapnet skall passa dej och din jakt. Inte någon annans. Bara kör.

Publicerat

Vad är det för fel på .222R?

Publicerat
  • Författare
Varför inte. Vapnet skall passa dej och din jakt. Inte någon annans. Bara kör.

ja jag håller med dock jagar jag med bössan just nu som mest och det blir efter säsongens slut isf.

Publicerat
  • Författare
Vad är det för fel på .222R?

ej klass tre.

Publicerat

Jag röstade inte men tycker det var lite väl dyrt att kosta på en merkel 10K. Som du kanske vet gillar jag inte hagel så mycket och till vilken jakt måste du använda två hagelpipor och en kula? Vinter ripa jagar jag helst med 22lr. och skulle inte tänka tanken att skjuta hagel då just tystheten och vidderna är den största behållningen för mig sedan tror jag inte du får med dig fler ripor heller möjligen att du skjuter några dalripor i björkskogen tack vare hagel. Ända fördelen jag hittade då jag hade en drilling var när man hade kompisar med pekhundar och jagade med dem ibland på hösten så klarade man sig med en bössa.

Jag tycker nog ändå att du ska göra det om du själv vill då jag tycker det är viktigt att man förverkligar sina drömmar B)

Publicerat
  • Författare
Jag röstade inte men tycker det var lite väl dyrt att kosta på en merkel 10K. Som du kanske vet gillar jag inte hagel så mycket och till vilken jakt måste du använda två hagelpipor och en kula? Vinter ripa jagar jag helst med 22lr. och skulle inte tänka tanken att skjuta hagel då just tystheten och vidderna är den största behållningen för mig sedan tror jag inte du får med dig fler ripor heller möjligen att du skjuter några dalripor i björkskogen tack vare hagel. Ända fördelen jag hittade då jag hade en drilling var när man hade kompisar med pekhundar och jagade med dem ibland på hösten så klarade man sig med en bössa.

Jag tycker nog ändå att du ska göra det om du själv vill då jag tycker det är viktigt att man förverkligar sina drömmar B)

ja det är dyrt på en så billig drilling men kolven är omgjord och passar mig perfekt plus den funkar väldigt bra balansen med det korta pipsetet är helt ok.

där jag jagar ripa finns även gråfågel så det finns chans till toppjakt samtidigt samt att jag vill ha en bössa till så mycket som möjligt.

men visst det är lite vansinne.

har även haft en fundering att kopiera ditt kaliberval och räffla om pipan och kamra den för 7mmbr alternativt 6mmbr det kostar lika mycket.

Publicerat

Röstade vansinne men inte för att du ska skjuta med 12/22 Hornet. Du kan väl riva om den istället till en FB! Älskar udda projekt men har själv svårt att motivera kostnaden för det. Men som stocken sa, det är du och ingen annan som ska jaga med den. Framför allt så ska DU betala den B)

Publicerat
  • Författare
Röstade vansinne men inte för att du ska skjuta med 12/22 Hornet. Du kan väl riva om den istället till en FB! Älskar udda projekt men har själv svårt att motivera kostnaden för det. Men som stocken sa, det är du och ingen annan som ska jaga med den. Framför allt så ska DU betala den B)

kombin är av för dålig kvalitet att göra om tyvärr.

ja det är dyrt men inte så dyrt om man tänker på vad vissa lägger ut. jag själv har laddat för ca 20000 kr dom sista 16 månaderna så pengarna finns ju där om man säger så dom måste bara omfördelas.

men först måste jag få min 6mmbr pipa att skjuta och känner jag mig själv rätt kommer det nog att gå 500 skott innan jag hinner säga pang.

• 8 years later...
Publicerat

Gick du vidare med projektet?

Går nämligen i samma tankar nu(egentligen funderat länge på det), min tanke är att köpa en smidig förkrigsdrilling med någon obsolet kulkaliber(billigt) för att bygga om.

Isåfall beställa en träbit från Roger Vardy, få en vettig kolv skuren för hagelskytte, sleeva/byta kulpipan till en i 22 Hornet eller 221 FB, vridmontage och lite annat fix så man får bössan helt som man själv vill ha den.

Tanken är väl att man ska ha den optimala skogfågelbössan, samt en reserv för ripjakten och toppfågeljakten.

/Baner