Publicerat Oktober 21, 200817 yr Hej skickade denna fråga tidigare idag till Henrik genom PM men hittade den sedan inte i skickade medelanden så jag vet ej om den gick fram så jag skriver frågan här istället Ja..... Hej... Hade tänkt att göra ett plåt mål att skjuta på på långhåll och undrar vilket matrial , stål/plåt sotrt man vanligtvis anänder ? Har prövat med 5mm Titanplåt men där sopade 308win /155 Scenar igenom som ingenting på 200m Med 10mm så blev det rejäla bulor men inget genomskott ..... . Hade även tänkt göra någon typ av självmarkerande mål typ 22:a snurra fast av lite grövre matrial Som sagt vilken typ av plåt och och hur tjock ? Mvh Anders Ö
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Tjena! Om du inte är rädd för vikten på plåten (beroende på hur stor bit du ska ha) skulle jag tipsa om en plåt som heter Hardox 400 25mm tjock, den används b.la som bottnar till traktorskopor, RIKTIGT slitstark skulle tro att det krävs rätt manlig kaliber för att peta genom den på 200m
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Borde inte slitstål från hyvlar och vägsladdar vara ett bra alternativ. Kom just på att jag har lite sådant här hemma, kanske skulle bygga något roligt. /Lasse
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Författare Tjena!Om du inte är rädd för vikten på plåten (beroende på hur stor bit du ska ha) skulle jag tipsa om en plåt som heter Hardox 400 25mm tjock, den används b.la som bottnar till traktorskopor, RIKTIGT slitstark skulle tro att det krävs rätt manlig kaliber för att peta genom den på 200m Hej Jo.... Hardox kan jag komma över på samma ställe som Titanet , men frågan är om 25mm blir lite jobbigt ... Tanken är att ha något på max 10mm som duger , skall höra om jag kan få en liten bit Hardox och provskjuta på . Kom gärna med mer tipps om har några . Tanken på hyvelstål eller flishuggstål som man kan få tag på skroten på jobbet kan kanske funka till den tilltänkta 308:a snurran men som bakgrund för träffobservation på de längre hållen vill jag nog ha en plåt typ 50x50cm . Som sagt kom med förslag
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Weldox, Amrox funkar också... http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=10481 Kolla in denna tråd.. Kanske kan va nåt...
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Författare Tack John Doe den tråden var vad jag behövde . Fick medelande av Henrik idag att de mål han hade sett var ca 20mm tjock så man får väl bita i det sura äpplet och ha lite tunga grejor . Satt och funderade på jobbet igår om man inte skulle kunna måla en grå-sten mod större vit eller svart , på valfritt ställe ute på jaktmarken , vi har en kraftledningsgata med en del större klippblock som skulle passa Det blir ju inget "PLONG!" men målen finns ju överallt så det behövs ju inte bäras något fram och tillbaka bara sprey färgs flaskan och ev en mål-shablon .
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Skaffar du en "riktig" plåt så behöver du nog inte så grovt som 20mm. Amroxen som jag hade i mitt bygge var 12-14mm och så länge du skjuter med "jaktvapen" så kan jag nästan lova att det håller.. iaf. plåten.. Har själv provat på 100m med rel. tunga kulor i höga hastigheter och det håller...
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Författare Ok skall höra med min "kontakt" om det går att fixa , tack !