Publicerat Oktober 21, 200817 yr Hej Jag har en jämthunds tik på 17 månader som gör framsteg för varje jakt dvs bättre sök mindre fågel intresse mm. Men hon är lite het vid upptag och får ej älgen att stå, hon har väl haft ca 20-25 upptag i år med endast 10-15 min stånd vid nått tillfälle. Är ju nått som brukar lugnas ner med tiden men undrar om det finns någon metod att hjälpa henne på traven. Mvh//Krille
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Det där bör de komma på själva, mängdträning och inget skytte på flyende djur, sen kan man peta i detaljer om varför hon är het, är det roligare när de rör sig, står hon bakom älgen så springer den lättare, är kanske lite rädd och tar i för mycket i början, det kan även vara en mognadsfas för hunden att poletten trillar ner om ett tag. Är upptagen i närheten av dig kan älgen stå på tå och hört dig eller känt din vittring.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Författare Upptagen har varit både nära och ibland nästan utom hör avstånd, jo hade det varit nära hela tiden så hade man förstått att det kunde bero på ens egen närvaro. men man hör på henne att det är väldigt spännande då hon hittar älg för ibland vrålar hon som bara den. hoppas hon hittar nån ko med kalv som inte vill röra på sig så mycket för då hon hade ett av sina korta stånd så tog det ju inte lång tid innan hon gick in i takt fasta skallande. Mängd träningen skall det nog inte vara något fel på, hon har varit ute i skogen 2-3 ggr i veckan sen i Augusti och före det var det kanske 1-2 ggr i veckan med kopplad hund. (Fast det är lite svårt att få till ett bra stånd på älg då husse står och håller i 1,5 meter bakom ) //krille
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Du får prova ett 2m koppel Det kommer lossna, jag är säker på det, om du gömmer en kompis under en filt som rör sig lite lattjo utomhus i skogen förstås, så kan du se hur hon reagerar, det bästa är en älghud men en sån kompis vill man inte ha Älgarna står inte för lätt i början av säsongen och har ni varg och björn så kan det röra sig långt.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Författare Du får prova ett 2m koppel Det kommer lossna, jag är säker på det, om du gömmer en kompis under en filt som rör sig lite lattjo utomhus i skogen förstås, så kan du se hur hon reagerar, det bästa är en älghud men en sån kompis vill man inte ha Älgarna står inte för lätt i början av säsongen och har ni varg och björn så kan det röra sig långt. Varg har vi lite av endast någon obs per år som passerar. Björn finns det och det har märkts att jakten har ändrats de senaste 5 åren ungefär, men det kan ju också bero på att älgstammen är ju inte som den var under 80-90 talet. Älghud kändes inte så motiverande . men har lekt med tanken på att få tag i en uppstoppad älg och montera den så man kan köra runt den typ på en åker. Liknande som "pemobjörn" om du har hört talas om den?
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Varg har vi lite av endast någon obs per år som passerar. Björn finns det och det har märkts att jakten har ändrats de senaste 5 åren ungefär, men det kan ju också bero på att älgstammen är ju inte som den var under 80-90 talet.Älghud kändes inte så motiverande . men har lekt med tanken på att få tag i en uppstoppad älg och montera den så man kan köra runt den typ på en åker. Liknande som "pemobjörn" om du har hört talas om den? Du behöver inte ha full size så att säga räcker med att hunden inte vet vad det är, permobjörnen har jag provat mina hundar på och lilleman som då var 6mån skötte sig väldigt bra.
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Författare Du behöver inte ha full size så att säga räcker med att hunden inte vet vad det är, permobjörnen har jag provat mina hundar på och lilleman som då var 6mån skötte sig väldigt bra. kul, vad är det för ras? jag har också varit och testa vovven fick väldigt bra betyg förutom inkallning (0). Han som håller i det sa att det var en av de bästa unghundar han haft dit, men nog me skryt nu. Nä exakt man behöver ju ingen "full size". Men att iden är tilltalande en älg på en "permobil" typ kanske lite liten men. Har ju tillgång till "älglukt" du det finns en älgfarm endast några mil bort. en rolig grej: Då hunden hade varit hos permobjörnen slog jag på tv`n och satte på filmen som vi hade från testen och hunden skällde å hoppade på tv`n fick en chock. Trodee inte hundar brydde sig om tv.
Publicerat November 15, 200817 yr Vi har hos oss nyligen fått varg där jag jagar och där har älgarna börjat springa. Vi har även några älgar som uppträder mer och mer som harar. dvs de springer runt i cirklar med en 1½-km diameter. Hur ska vi lösa detta?