Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya funderingar, antagligen nya projekt.

Featured Replies

Publicerat

Det är lika bra att vara uppriktig.

Det finns för många felkällor på mitt Swarovski AV 6-18x50 för att jag ska kunna stå ut med det.

- Det finns ingen SF utan den har AO vilket inte är ett plus.

- Riktmedlet stör ihjäl mig, hur kunde jag vara så dum att välja duplex på ett kikarsikte i denna prisklassen och för detta ändamålet?

- Det balistiska tornet var inte vad jag hade förväntat mig.

Hur som helst så funderar jag nu på ett Nightforce NSX 5,5-22x50 MLR efter att ha språkats vid med Henrik igår kväll.

Vad tycker ni övriga?

Kikarsiktet kommer att få arbeta på min 6mmBR, med andra ord för långa håll på hyggen och åkrar. Därför är inte vikten något problem och enligt Henrik skulle detta vara ett av de få problemen som NSX drars med.

Tyck till!

MVH/Jocke

Publicerat

Vad är det som gör att du inte gillar duplex?

Jag har själv en likadan Swarre och är riktigt nöjd med köpte min mest för att vikten och 1" tub tilltalar mig. Visst är sidofokus smidigare men jag har inga som helst problem med AO då jag alltid ställer in den innan jag lägger mig för skottet. Sedan har jag tds4 riktmedel i min och det var ett rent inpusköp jag tycker inte detta riktmedel fungerar för mig utan skulle lika gärna välja duplex om jag köpte idag

Publicerat

Det är nog ett utmärkt val. Jag ska själv sätta ett sådant på min 6.5X55AI när den blir klar.

MLR riktmedlet och Milrad rattar med "Zero stop".

Det enda negativa jag kan komma på med NSX är deras idiotiska justering av belysningen.

Publicerat

Den dagen jag får råd kommer tveklöst köpa ett NSX 5,5-22x50 enligt Sajmons spec.

Det kan inte bli mer rätt! förutom motsvarande tub från US-optics då ^_^

/Micke

Publicerat

Du har bra smak Micke! ^_^

Ang. US Optics så hade visst Håkan Spuhr köp sig ett sådant som har var riktigt missnöjd med.

Publicerat
Du har bra smak Micke! ^_^

Ang. US Optics så hade visst Håkan Spuhr köp sig ett sådant som har var riktigt missnöjd med.

:o

Vad var Håkan missnöjd med? Nyfiken :o

/Micke

Publicerat
Vad var Håkan missnöjd med? Nyfiken ^_^

Var tvungen att söka lite i arkivet, av det jag hittade så var det kanske inte så farligt som jag mindes det.

Belysningen var alldeles för stark, gick inte att använda nattetid samt att gängorna mellan kikare och solskyddet var så dåliga att det glappade.

Publicerat
Var tvungen att söka lite i arkivet, av det jag hittade så var det kanske inte så farligt som jag mindes det.

Belysningen var alldeles för stark, gick inte att använda nattetid samt att gängorna mellan kikare och solskyddet var så dåliga att det glappade.

Okej,kikaren får ju ruggigt bra betyg på andra sidan pölen så man undrade lite.

Hur man upplever en kikares belysning verkar vara väldigt subjektivt,vad den ena tycker är för starkt tycker den andra är lagom,den ena får aldrig det belysta skarpt medans den andra inte har några problem...

Tur för mig att belysning är ganska ointressant ^_^

/Micke

Publicerat
  • Författare
Vad är det som gör att du inte gillar duplex?

Jag har själv en likadan Swarre och är riktigt nöjd med köpte min mest för att vikten och 1" tub tilltalar mig. Visst är sidofokus smidigare men jag har inga som helst problem med AO då jag alltid ställer in den innan jag lägger mig för skottet. Sedan har jag tds4 riktmedel i min och det var ett rent inpusköp jag tycker inte detta riktmedel fungerar för mig utan skulle lika gärna välja duplex om jag köpte idag

Hej Lars!

Jag tycker att duplex täcker upp för mycket när det blir frågan om små mål. tror det är mer en fix idé än något som verkligen skulle stämma. Har inga belägg med andra ord.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Det är nog ett utmärkt val. Jag ska själv sätta ett sådant på min 6.5X55AI när den blir klar.

MLR riktmedlet och Milrad rattar med "Zero stop".

Det enda negativa jag kan komma på med NSX är deras idiotiska justering av belysningen.

Vad kostar kikarsiktet med alla dessa sakerna då?

För att detta överhuvud taget ska bli av så vill jag max ge 1000kr mellan mitt swarovski och det nya kikarsiktet.

MVH/Jocke

Publicerat
Vad kostar kikarsiktet med alla dessa sakerna då?

För att detta överhuvud taget ska bli av så vill jag max ge 1000kr mellan mitt swarovski och det nya kikarsiktet.

Du, då måste du nog tänka om, med tanke på att en ny Swarre 6-24X50 kostar 13500 kr.

En NSX 5.5-22X50 ligger nog kring 14 000 - 15 000 kr. Jag är dock inte så uppdaterad på priserna på NSX kikarna eftersom det är ett tag innan ett köp är akuellt för mig.

På tal om annat så såg jag just att Nightforce nya F1 serie finns på Eurooptics. Endast 2300 USD ^_^

Publicerat
  • Författare

Gav för 3 månader sedan 14600kr för detta Swarovski AV 6-18x50 med balisitiktornet så jag hoppas inte att jag går miste om så himla mycket pengar!

Förlorar jag massa på detta bytet med då lägger jag nog ner denna sysselsättningen ;)

MVH/Jocke

Publicerat
Gav för 3 månader sedan 14600kr för detta Swarovski AV 6-18x50 med balisitiktornet så jag hoppas inte att jag går miste om så himla mycket pengar!

Förlorar jag massa på detta bytet med då lägger jag nog ner denna sysselsättningen ;)

Ett tips är att kontakta www.lightforce.se, som är den svenska återförsäljaren, och fråga om de vill ta din kikare i inbyte.

Tyvärr så tror jag att du måste lägga en betydligt större summa än 1000 kr för att byta till dig den nya kikaren.

Publicerat
  • Författare

Nu har det börjat att hända saker här.

Återkommer på måndag, troligen blir det ett byte. Hittade en som ville byta med 1000kr i mellan! Känner mig nöjd.

MVH/Jocke