Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka M/65

Featured Replies

Publicerat

Har fått nys om en Tikka M/65 6,5x55, ny stock och ny pipa för ett par år sen, sitter en tung continental pipa på nu. Kände på den som hastigast hos en handlare, kolven var välbyggd å passade mina mått hyffsat. Vd jag nu undrar om d e nåt att ha? Pris 5000:- , kanonskick.

Finns det några nackdelar med modellen??? Den ska användas till älgbane skytte och räv/rå byssa.

Publicerat

Köp!

Publicerat

Det är en jäkligt bra bössa. Jag kände på precis en sådan på JG Jakt för ett par år sen, men fann den då för framtung för min smak. Men om du inte har det problemet så är det bara att köpa :blink:

Publicerat

Köp, det är kanonfina bössor

Publicerat
  • Författare

Man tackar för hjälpen!! Blir nog så, visst är den aningen framtung, men det gillar jag. Är ju egentligen 1900 frälst, men ska man ha en sporter ellr fixa till en med ny tyngre pipa/stock så sticker det iväg pengamässigt, 5000 för tikkan som är "färdig" är ju mer vad min plånbok gillar............, återstår ju bara att välja ut nån trevlig optik åxå, vill ju ha så lätt som möjligt, men hyffsat stor förstoring, tror nog att jag väljer 40mm glugg, men vill nog ha minst 14ggr förstoring. Har en gammal 3-12x56 Swarovski med ståltub som jag är jävla nöjd med, men rackaren väger ju över 800g, så den får sitta kvar på 30-06an....

Har lästlite här om flera som är nöjda med Nikon, så det ligger nära till hands, möjligen Zeiss Conquest 4- 14............hmmmm, fan vad angenäma problem...........detta gillar jag!!!!

Publicerat

köp tikkan å en nikon! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Blir nog så.................Ska man skaffa orginalringar eller finns det andra bättre allternativ???

Publicerat
Blir nog så.................Ska man skaffa orginalringar eller finns det andra bättre allternativ???

jag har Warne fästen på min

http://www.vapenochskytte.se/ dom har även bra priser på annat. snabba leveranser

Publicerat

En klockren bössa polarn har en o den stansar fina små grupper på tavlan ^_^

Mvh.

Publicerat
  • Författare
jag har Warne fästen på min

http://www.vapenochskytte.se/ dom har även bra priser på annat. snabba leveranser

Passar dom direkt i spåren på Tikkan??

Har Warne på min 1900 och är grymt nöjd, haft dom i 10 år tror jag, kanon!!!

Publicerat
Passar dom direkt i spåren på Tikkan??

Har Warne på min 1900 och är grymt nöjd, haft dom i 10 år tror jag, kanon!!!

ja dom passar

Publicerat
  • Författare

Ok, det låter ju alla tajders.....!! Nu börjar jag ju få lite huvudbry.........trevligt sådant iofs............nämligen om jag kommer att tycka Tikkan blir för tung i längden.............?? Men har känt på ett par ok tycker väl det känns bra, men det blir kanske nåt annat när man jagar/skjutit lite med den.........Någon som har koll på balansen?? Vill ju att den ska funka bra till att skjuta på älgbanan med, alternativet är ju i så fall en 1900 sporter, men dom ligger ju högre i pris. Tror att man får mer pang för pengen om man köper Tikkan...........??? Nån som har koll på vikten på Tikkan?? Utan kikare.Skall man tävla nån gång får ju inte vikten oladdad med kikare överstiga 5 kg.

Publicerat

Hade en tikka cont. med tjock pipa som det satt en Helia 3-10x50 på och vikten hamnade precis under 5 kg.