Publicerat Oktober 22, 200817 yr Pilbågarna utvecklas kontinuerligt och när tiden tickat fram har comp-bågarna utvecklats att vara lika effektiva som eldvapen. När "Successrate" blir nästan likvärdig med gevärsjakten, då förlorar bågen dom färlängda jakttiderna i USA och då kollapsar marknaden totalt. Då har compoundjägarna svårare att underhålla skjutmaskinerna i fungerande skick även i Sverige. Tänk tiden framåt sisådär 200 år. Jägaren går ut med sin 6,5 och blir utskrattad av andra. Varför använder man stenåldersgrejer när man kan ha moderna värmesökande robotar med justerbar sprängverkan. Leve Predation med Tradition! Klistrar in ristops inlägg här ovan från tråden långbåge och spinner vidare. Utvecklingen för pilbågen har varit ruskigt snabb de senaste 20 åren. Jag själv började min bågjägare bana med en rekurvbåge, dock har jag alltid använt sikte när jag jagat. Sköt med den i drygt ett år och köpte min första compound. En synnerligen otrevlig skapelse vid namn Barnett Safari. Den var utrustad med feta plasthjul och pigtails där strängen fästes. Prestanda mässigt tror jag den knappt kom upp i 190 fot/sekund. Hade dock ingen möjlighet att mäta hastigheten på den tiden så detta är enbart en gissning. Ett par år senare införskaffades en Golden Eagle predator och den gjorde 207 fot i hastiget. Då sköt jag med fingersläpp och tunga 2317 aluminiumpilar och 70 pound. Jag hade den ett par år och fick tag på nästa generation av golden eagles bågar. En 3D formula där man med metallblock hade flyttat tillbaka handtaget och minskat stränghöjden avsevärt. Med 2317 pilarna och 80 pound i dragvikt var hastigheten uppe i svindlande 240 fot. Man var helt salig över att man kunde skjuta en så snabb båge. Och dessutom med 65% letoff. Sen byttes bågarna av med åren och de flesta märken provades. Hela tiden kröp hastigheten sakta uppåt och bågarna blev kortare och kortare. När jag för första gången såg en 33 tum lång båge så påminde den om en ren barnbåge. Skämten haglade på jaktstigarna om att snart har bågarna blivit förvandlade till ett handtag med 2 hjul. (Vi visste ju inget om vad som komma skulle, Libertyn är farligt nära det som vi en gång skämtade om) Idag anses en båge som gör mindre än 300 fot/sek som nästan slö. Idag pinnar de snabbaste bågarna runt 350 fot och jag tror inte gränsen ännu är nådd. Materialet utvecklas och bågarna blir snabbare och lättare. Prestandamässigt spöar en modern 60 poundsbåge en gammal 70-80 pounds båge. Man kan gott och väl säga att det hänt mer med pilbågen på 25 år än vad som hänt med geväret de sista 100 åren. Vad som komma skall de kommande 200 åren kan vi bara drömma om. Men någonstans kommer det väl troligen en gräns där en pilbåge inte kommer längre i hastighet. Men att den hastighetsmässigt någonsin skulle klå en krutdriven kula har jag svårt att tro. Även successraten jämnfört med gevär ligger utom räckhåll under vår livstid. Men vem vet, vi kan ju bara leva i nuet. Allt annat är ju bara gissningar. Men varken jag eller ristop kommer att uppleva den dag när pilbågen spöar geväret i antal fällda vilt räknat per jaktdagar. Så låt oss jaga med den utrustningen vi behärskar och tycker om att använda. Sen om det är hightech compound eller traditionella långbågar har mindre betydelse. Men kravet ska ju vara att man verkligen behärskar sin utrustning och klarar av att skicka iväg en pil med dödlig precision. Sen vad det innebär är ju skyttens ansvar. Men för att kontrollera skyttens förmåga att vara i topptrim krävs skjutprov. Precis som bilen besiktas årligen så ser jag inget fel i att en skytt besiktas. Likaså måste ett minimumkrav för proven uppfyllas. Det görs ju bäst med att alla har lika prov. Oavsett vilken båge de skjuter med. Skulle alla få välja avstånd på provet så kommer givetvis alla att hävda att de minsann aldrig skulle skjuta på längre håll än 10 meter och då vill man ju skjuta på max 10 meter under provet. Men slutkontentan är att en traditionell båge är svårare att skjuta och att uppnå samma precision som en compoundbåge med sikte erbjuder. En driven compoundskytt kan på sina 25 meter tävla i precision med en gevärsskytt som skjuter på 80-100 meter. Detta faktum är ett av skälen till att bågjakten blivit mer accepterad i världen. En skytt som skjuter långbåge utan riktmedel har inte samma precision ens på 15 meter. Dock finns det några undantag. Jag nämner återigen Byron F. Han är en skytt som gör nästintill det omöjliga med sin långbåge. Men han är just ett undantag från regeln och kan inte anses representera långbågeskyttet bland "allmogen". Jag var för skojs skull in på senaste 3D SM som avgjordes i Rejmyre i år och tittade på deras resultatlista. Gjorde en liten jämnförelse mellan compoundklass och långbågeklass. Vinnaren i HC19 compoundklassen fick ihop 816 poäng och vinnaren i långbågeklassen fick 624. En skillnad på 192 poäng. Om vinnaren i långbågeklassen skulle skjutit i compoundklassen hade han hamnat på en 32:a plats. Då ska vi även komma ihåg att långbågeklassen skjuter på betydligt kortare håll. Detta kanske inte bevisar ett skit när vi pratar om riktig jakt. Där kommer ju mycket andra parametrar in. Men en liten fingervisning ger det om åt vilket håll det lutar. Detta var alltså en tävling anordnad av Svenska Bågskytte förbundet. Svenska Bågjägareförbundet håller också jaktstigar och vi ser samma tendens till poängskillnader mellan de olika klasserna. Men sen finns det ju alltid de som hävdar att de inte klarar av att skjuta tävlingar/prov, men att de skjuter som gudar i skogen. Det må så vara. Men hur ska man kunna kvalitetssäkra skjutformen och att man behärskar intrimning av sin utrustning om inget prov krävs? Släpper man allt fritt så har vi snart en situation där bågjakten förbjuds p.g.a att den orsakar för mycket skadskjutningar. Skadskjutningar som vi troligen undviker genom att kräva en miniminivå på jägarens skytteförmåga genom avläggande av prov. Fick idag höra att den senaste statistiken från Danmark uppvisar mycket fina siffror för bågjägare. Det ska tydligen vara mycket låga skadskjutningstal på väg in. Sammanställningen är ännu inte klar. Men så fort jag får mer info så återkommer jag med färska siffror. Detta inlägg ska absolut inte ses som ett inlägg där jag skulle kasta skit på långbågarna. Men vill påvisa skillnaden mellan de olika bågarna/skyttestilarna.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Lite exempel. I Finland t.ex finns det inga skjutprov och det har fungerat utan minsta skandaler aå det verkar inte behövas något prov annat än för att blidka allmännheten här i Sverige och faktyumet att det finns prov för andra vapen. Om Du har haft en bil en gång i tiden men sålt den ca 20 år sedan. Nu går du på gatan och ser en fin liten eco-bil med 10,000 miljörabatt. Du går och köper den av ren förtjusning. Du har inte kört bil på 20 år men har inga lagliga hinder att åka iväg med bilen. Dvs det är inte så noga om man skadar sig själv eller andra mässniskor, men stackars rådjur, dom får man inte plåga utan man måste testas som bågjägare varje år. Var finns logiken? Jag tror att detta bygger på att människan har så pass sund förnuft att du går självmant och tar några körlektioner innan du börjar åka med din nyanskaffade bil. Så jag tror att samma gäller i skogen, människan är trots allt en tänkande varelse,man tränar till det fungerar. Man ska inte underkasta sig allt som kommer bara rakt av annars får man bara bo i storstäderna och åka på motorvägar. Vi bågjägare ska inte skjuttestas varje år om inte samma gäller för hagel och gevärsjägarna.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Författare Lite exempel.I Finland t.ex finns det inga skjutprov och det har fungerat utan minsta skandaler aå det verkar inte behövas något prov annat än för att blidka allmännheten här i Sverige och faktyumet att det finns prov för andra vapen. Om Du har haft en bil en gång i tiden men sålt den ca 20 år sedan. Nu går du på gatan och ser en fin liten eco-bil med 10,000 miljörabatt. Du går och köper den av ren förtjusning. Du har inte kört bil på 20 år men har inga lagliga hinder att åka iväg med bilen. Dvs det är inte så noga om man skadar sig själv eller andra mässniskor, men stackars rådjur, dom får man inte plåga utan man måste testas som bågjägare varje år. Var finns logiken? Jag tror att detta bygger på att människan har så pass sund förnuft att du går självmant och tar några körlektioner innan du börjar åka med din nyanskaffade bil. Så jag tror att samma gäller i skogen, människan är trots allt en tänkande varelse,man tränar till det fungerar. Man ska inte underkasta sig allt som kommer bara rakt av annars får man bara bo i storstäderna och åka på motorvägar. Vi bågjägare ska inte skjuttestas varje år om inte samma gäller för hagel och gevärsjägarna. Nej, det finns inga prov i Finland. Men det finns heller ingen statistik på felskjutningar. Om det vore så väl att man kunde lita på att alla tar sitt ansvar och använder sunt förnuft i alla lägen så skulle vi kunna sluta med trafikövervakning, alla som p.g.a hög ålder inte ska köra bil inser detta själva och lämnar in körkortet. Ingen kör rattfull osv. osv. Eller tror du att rattfylleriet och trafikolyckorna skulle minska om polisen slutar med sina kontroller? Nu är ju inte världen sådan att alla tar sitt ansvar och använder sunt förnuft. Jag välkomnar årliga/3 åriga obligatoriska skjutprov för både gevär och båge. På detta sätt får vi möjlighet att göra en besiktning på att vederbörande är lämplig att släppas ut i skogen och hantera vapen. Man får ett slags kvitto på att personen och utrustningen är i hyfsat gott skick. Jag tror att det kommer i framtiden att införas sådana prov för alla jägare oavsett vapen. Det kommer en tid för alla då man inte längre är lämpad för att hantera skjutvapen eller att köra bil. Man inser kanske inte detta själv alla gånger och då kan det vara bra med ett prov som visar att den tiden har kommit. För inte är väl jakten betjänt av att man släpper ut folk i skogen som rövskjuter rådjur och gödslar skogen med pilar eller kulor?. Träningen ska man sköta på tavla eller plastfigurer, inte på levande vilt.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Nej, det finns inga prov i Finland. Men det finns heller ingen statistik på felskjutningar.Om det vore så väl att man kunde lita på att alla tar sitt ansvar och använder sunt förnuft i alla lägen så skulle vi kunna sluta med trafikövervakning, alla som p.g.a hög ålder inte ska köra bil inser detta själva och lämnar in körkortet. Ingen kör rattfull osv. osv. Eller tror du att rattfylleriet och trafikolyckorna skulle minska om polisen slutar med sina kontroller? Nu är ju inte världen sådan att alla tar sitt ansvar och använder sunt förnuft. Jag välkomnar årliga/3 åriga obligatoriska skjutprov för både gevär och båge. På detta sätt får vi möjlighet att göra en besiktning på att vederbörande är lämplig att släppas ut i skogen och hantera vapen. Man får ett slags kvitto på att personen och utrustningen är i hyfsat gott skick. Jag tror att det kommer i framtiden att införas sådana prov för alla jägare oavsett vapen. Det kommer en tid för alla då man inte längre är lämpad för att hantera skjutvapen eller att köra bil. Man inser kanske inte detta själv alla gånger och då kan det vara bra med ett prov som visar att den tiden har kommit. För inte är väl jakten betjänt av att man släpper ut folk i skogen som rövskjuter rådjur och gödslar skogen med pilar eller kulor?. Träningen ska man sköta på tavla eller plastfigurer, inte på levande vilt. Självklart menade jag att man tränar hemma och inte i skogen på levande djur. Men jag kommer ihåg när vi fortvarande hade sommarjakten på morkulla. Den tiden var jag mycket aktiv i den lokala skytteklubben. Till varje hagelträning kom det sisådär 4-8 personer, men premiärkvällen small det från många fler hagelpipor. Dvs träningen gjordes helt och hållet på levande varelser. Men det verkar som om storleken på bytesdjuret väcker känslorna vad som är djurplågeri. För en morkulla är dock livet lika värt som för ett rådjur.