Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

8mm Remington Magnum ompipning

Featured Replies

Publicerat

Fick höra att man kunde pipa om 8mm till 7mm..har någon gjort detta eller hört nåt om det jag blev intresserad om detta...Tacksam för tips...

Publicerat

Det är ju inget svårt, bara att göra.

Det är bara pipan som behöver bytas, vad är det för lås du har?

MVH Håkan

Publicerat
  • Författare

Vet ej ..Men modellen är en 700BDL...Hur krymper man hylsorna ???

Publicerat
Vet ej ..Men modellen är en 700BDL...Hur krymper man hylsorna ???

Är Du inte rikt klok? Ska Du förstöra en Remington 700 BDL i kal. 8 mm rem. mag. för en 7 mm rem. mag. >:( Det trodde jag inte om Dig att Du ska svika gänget ??? ??? ???

>:(

Du kan ju lika väl byta bort den mot en 7 mm rem. mag. då. Du får väl en sådan för vad en pipa kostar.

Publicerat

Hylsorna kan du krympa i ett vanligt laddverktyg, men de är alldeles för långa så förslaget är att du istället skaffar andra hylsor.

7mm brukar man hitta i parti och minut på banan.

Jag har nog några begagande 7mm remington pipor på lager i bra skick, det kan du få ett bra pris monterat och klart för.

MVH Håkan

Publicerat
Är Du inte rikt klok? Ska Du förstöra en Remington 700 BDL i kal. 8 mm rem. mag. för en 7 mm rem. mag. >:( Det trodde jag inte om Dig att Du ska svika gänget ??? ??? ???

Du kan ju lika väl byta bort den mot en 7 mm rem. mag. då. Du får väl en sådan för vad en pipa kostar.

Instämmer - 8mmRM är svår att få tag på men en attraktiv bössa. Sälj den dyrt (=rätt pris) och köp en fin billig 7mmRM. Det blir åtskilligt billigare än en onödig ompipning.

Pete

Publicerat

Instinct ,

Kloka tankar du har, välkommen över till 7 Rem Mag kalibern ;D Vi kanske skulle bilda en 7 RM klubb? ::)

Mvh Pontus

p.s har fin fina ladddata med woddisar!

Publicerat

En 7mm STW är ju det självklara svaret, den är ju baserad på just 8mm rem och den är ju inte lika j***a slö som 7mm rem mag  :D ;D ::) ops nu trampar man nog på ett x antal tår ;)

Publicerat
  • Författare

Jag har aldrig tänkt att göra det...Lite klumpigt skrivet av mej..Jag blev bara nyfiken på vad man kallar en sån kaliber,ifall man använder 8RM hylsorna???Kommer aldrig att svika våran Eminenta klubb 8) Jag är ruskigt nöjd med min 700 BDL 8MM Remington Magnum 8)...Kommer inte göra mej av med den ;).Sorry,Sorry...
Publicerat
Jag har aldrig tänkt att göra det...Lite klumpigt skrivet av mej..Jag blev bara nyfiken på vad man kallar en sån kaliber,ifall man använder 8RM hylsorna---

7mm STW är benämningen på en 8mm RemMag krympt till 7mm.

7mm_stw.jpg

"The 7mm STW, or 7mm Shooting Times Westerner was originally a wildcat designed in 1989 by Layne Simpson, a gun writer for Shooting Times magazine. The design includes a slight decrease in body taper, compared to the original 8mm Remington Magnum case. Throat design was also changed to include a straight section. This improves accuracy potential. The 7mm STW was adopted as a SAAMI cartridge about 1996. The 7mm STW has impressive velocity potential and can deliver good ballistics with a variety of bullets and powders." - citerat från www.reloadersnest.com

Mera läsning och data: http://www.reloadersnest.com/frontpage.asp?CaliberID=44

Läcker patron som jag inte skulle ha något mot alls i en Ruger #1.  :)

Pete

Publicerat
Jag har aldrig tänkt att göra det...Lite klumpigt skrivet av mej..Jag blev bara nyfiken på vad man kallar en sån kaliber,ifall man använder 8RM hylsorna???Kommer aldrig att svika våran Eminenta klubb 8) Jag är ruskigt nöjd med min 700 BDL 8MM Remington Magnum 8)...Kommer inte göra mej av med den ;).Sorry,Sorry...

Hej Instinct!

Du hade fått en ovän för livet om Du hade gjort det.

;)

Publicerat
  • Författare
Hej Instinct!

Du hade fått en ovän för livet om Du hade gjort det.

;)

Ja nya vänner vill man ej mista ;)
Publicerat
Ja nya vänner vill man ej mista ;)

Jag förstår det.

:D

Publicerat
7mm STW är benämningen på en 8mm RemMag krympt till 7mm.
Har faktiskt pipat ett par bössor i 7mm STW - två Eddystones (Enfield P17) och just en Rem 700. ;)