Publicerat Oktober 25, 200817 yr Idag gick en kompis med min TJT, som förövrigt har varit riktigt trögstartad, genom ett skogsparti på vårat VVO. Jag satt själv som passskytt. Dessutom fanns det två drevkarlar till i området som tjoade och gick ut mot kraftlinjen som jag satt på. Ganska snart så hör jag att hunden min började väcka och yla till. Eftersom hunden inte har kommit igång så är jag väldigt mån om att få skjuta för den, därför steg pulsen ett steg ytterligare. När Alice, som jag döpt hunden till, har väckt i några minuter så hör jag prassel och lite knak och brak. Spänningen stiger och ett rådjur kommer fram, det är en get. Kraftledningsgatan som jag sitter på är nästan 50 meter bred och jag ser rådjuret tydligt och öppet på ca 100 meters avstånd, jag hade kunnat skjuta den direkt. Men vill först vara säker att den inte har några kid. Rådjuret lunkar sakta på väg över kraftledningen, jag kollar efter kid, en extra gång också. När geten har ca 4 meter kvar till att ha passerat min skjutgata så hojtar jag till, lägger korset bakom bogen och skjuter. Geten hoppar till och försvinner. I bakgrunden hör jag snart att Alice börjar driva, nån minut senare så kommer hon i getens löpa på fullt drev. Alice passerar kraftledningsgatan och tystnar, det tolkade jag som att geten låg där. Jag hade rätt. Allt kändes jättebra, äntligen fick Alice driva fram till ett skjutet vilt. Men självklart får man inte vara så glad som man borde få vara. När geten var urtagen och jag var på väg hem så kom jag att tänka på att tidigare i höst så har vi sett en get med två kid i ungefär samma område. Kan detta vara samma get? Jag försökte dra i spenarna efter mjölk, men utan framgång. Kan geten lämna av sina kid efter ett så kort drev?
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Så här spontant tycker jag nog du ska känna dej tillfreds med tillvaron. Som jag uppfattade det så kom hon rätt sakta över ledningsgatan och jycken väckte en stund i förväg.. Alltså inget explosivt upptag där de tre kan ha splittrats. Sen vet jag inte när de slutar ha mjölk i juvret men de gånger jag vet att det skjutits get så har det funnits mjölk där vid den här tiden. Min tro är att det är lugnt alltså! Mvh!
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Jag kan bara säga GRATTIS. Fy fasen. Är det någon jag unnar ett rådjur för sin hund så är det du Simon. Som friat rådjur GÅNG på GÅNG under den vanliga jakten, för att kunna jaga dem med hund. Här, i Norra Norrlands inland.... Jag tyckte ju du var lite tokig Geten var nog ensam, på det sätt som du beskriver händelseförloppet. RESPEKT! ! ! !!
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Nej jag håller med dom andra GRATTIS. För om du börjar tänka så , så kan du aldrig skjuta ett hondjur. För du släpte och försäkrade dig att det inte kom några killingar så du gjorde helt rätt. Så GRATTIS igen
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Författare Så här spontant tycker jag nog du ska känna dej tillfreds med tillvaron. Som jag uppfattade det så kom hon rätt sakta över ledningsgatan och jycken väckte en stund i förväg.. Alltså inget explosivt upptag där de tre kan ha splittrats. Sen vet jag inte när de slutar ha mjölk i juvret men de gånger jag vet att det skjutits get så har det funnits mjölk där vid den här tiden.Min tro är att det är lugnt alltså! Djuret kom jäkligt långsamt, stannade upp några gånger, skuttade försiktigt över stenar och annat bråte från tidigare röjningar av kraftlinjen. Jag ska för säkerhets skull ut på måndag och tisdag och passa av området ifall det nu skulle vara kid kvar efter detta djur.
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Författare Jag kan bara säga GRATTIS.Fy fasen. Är det någon jag unnar ett rådjur för sin hund så är det du Simon. Som friat rådjur GÅNG på GÅNG under den vanliga jakten, för att kunna jaga dem med hund. Här, i Norra Norrlands inland.... Jag tyckte ju du var lite tokig Geten var nog ensam, på det sätt som du beskriver händelseförloppet. RESPEKT! ! ! !! Tackar! Det känns nu i efterhand bra att jag sparade de bockar jag sett tidigare i höst
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Om hon ej hade mjölk är det väl inget att oroa sig över?? Skoj att du fick skjuta första för hunden iaf!
Publicerat Oktober 27, 200817 yr Hej och Grattis! Svårt detta med hondjur, för två år sedan släppt vi på get med dubbel kid, det snurrade en halv timme och passerade ett par passare för att sedan komma förbi mig. Vid det laget hade geten ställt av ett av kiden som jag sköt. Tyckte geten haltade och var nära att ta den också men tanken på att ett kid stod kvar i skogen någonstans gjorde att jag släppt geten som också såg frisk ut då den senare trippade vidare. Tror dock att du gjort helt rätt i ditt fall, geten kom lugnt och ingen mjölk i juvret vilket tyder på att hon inte hade kid. mvh Dard
Publicerat November 10, 200817 yr är nog övertygad om att du gjort rätt!. till hör inte direkt vanligheten att en get överger sina kid så snabbt!... och skulle de så vara så gjorde du allt du kunnat för att försäkra dej om att så inte var fallet!.. STORT grattis på dej/er!.. Mvh Mamre!..
Publicerat November 12, 200817 yr Idag gick en kompis med min TJT, som förövrigt har varit riktigt trögstartad, genom ett skogsparti på vårat VVO. Jag satt själv som passskytt.Dessutom fanns det två drevkarlar till i området som tjoade och gick ut mot kraftlinjen som jag satt på. Ganska snart så hör jag att hunden min började väcka och yla till. Eftersom hunden inte har kommit igång så är jag väldigt mån om att få skjuta för den, därför steg pulsen ett steg ytterligare. När Alice, som jag döpt hunden till, har väckt i några minuter så hör jag prassel och lite knak och brak. Spänningen stiger och ett rådjur kommer fram, det är en get. Kraftledningsgatan som jag sitter på är nästan 50 meter bred och jag ser rådjuret tydligt och öppet på ca 100 meters avstånd, jag hade kunnat skjuta den direkt. Men vill först vara säker att den inte har några kid. Rådjuret lunkar sakta på väg över kraftledningen, jag kollar efter kid, en extra gång också. När geten har ca 4 meter kvar till att ha passerat min skjutgata så hojtar jag till, lägger korset bakom bogen och skjuter. Geten hoppar till och försvinner. I bakgrunden hör jag snart att Alice börjar driva, nån minut senare så kommer hon i getens löpa på fullt drev. Alice passerar kraftledningsgatan och tystnar, det tolkade jag som att geten låg där. Jag hade rätt. Allt kändes jättebra, äntligen fick Alice driva fram till ett skjutet vilt. Men självklart får man inte vara så glad som man borde få vara. När geten var urtagen och jag var på väg hem så kom jag att tänka på att tidigare i höst så har vi sett en get med två kid i ungefär samma område. Kan detta vara samma get? Jag försökte dra i spenarna efter mjölk, men utan framgång. Kan geten lämna av sina kid efter ett så kort drev? Du gjorde helt rätt! Grattis
Publicerat Januari 3, 200917 yr Grattis!!!! Om hunden har drivit 20-30 min hur står är sannolikheten att möjliga kid har ställts av? sen hur mkt påverkar hundens drevhastighet att geten ställer av kid