Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ännu mera hornet...

Featured Replies

Publicerat

Jaha...

så har man varit på skjutbanan igen och det känns som att saker går från dåligt till värre...

Tänkte jag skulle prova med magnum-tändhattar med resultat enligt nedan :

Kulorna är RWS helmantel. Avstånd 100m.

post-370-1224959263_thumb.jpg

8,4 grains N-123

post-370-1224959279_thumb.jpg

8,7grains R-123

post-370-1224959285_thumb.jpg

9,0 grains R-123

post-370-1224959297_thumb.jpg

8,5 grains N-110

post-370-1224959291_thumb.jpg

9,0 grains N-110

Resultatet är såvitt jag kan se sämre än med vanliga tändhattar.

Börjar bli lite uppgiven...

Publicerat

jag har otroligt nog fått bäst precision med lill gun och fed 200 som är large pistol, men jag vet inte om det är rätt att använda.

dock blev precisionen lite sämre vid minusgrader så jag gick tillbaka till fed 205.

men det verkar som din bössa gillar låg fart så byt tillbaka dom gamla hattarna och ladda lågt.

har du krongraf.

Publicerat

Nix, jag har ingen kronograf.

Är det någon som provat normas 50 grains FMJ till hornet?

Publicerat
Nix, jag har ingen kronograf.

Är det någon som provat normas 50 grains FMJ till hornet?

ja jag har gjort det, testade med N110, lil gun och 200.

bästa krut av dom var otroligt nog 200 men precisionen var inte god nog för mig men det kanske var N120 som fattades vet inte varför jag inte testade med det krutet då jag har det hemma.

Publicerat

Har ett gäng SAKO 50 grains hemma, har fått för mig att den går bättre med långsammare krut än lil´gun, hittills har jag ju haft bäst precision med Normas R-123.

Patronläget är så långt i Rugern att det är på håret man får i patronerna i magasinet om man vill ha kort friflykt, trycker nätt och jämt ner kulan till rillan.

Publicerat

har du testat låga laddningar med lil gun och rws.

Publicerat

Nej det har jag inte, jag funderade även på om N-200 och magnum-tändhatt skulle vara ett alternativ.

Måste fara och köpa mer kulor...

Jag antar att det optimala är om krutet precis brunnit ut när kulan lämnar pipan.

Hur lite lil´gun kan man ha i?

På Hdgdons hemsida tror jag det står minimum 12 grains...

Publicerat
Nej det har jag inte, jag funderade även på om N-200 och magnum-tändhatt skulle vara ett alternativ.

Måste fara och köpa mer kulor...

Jag antar att det optimala är om krutet precis brunnit ut när kulan lämnar pipan.

Hur lite lil´gun kan man ha i?

På Hdgdons hemsida tror jag det står minimum 12 grains...

jag vet inte vart gränsen ligger man får vara uppmärksam , jag laddar 11,3 gr och har ofta mycket fina träffbilder och den slår ganska jämnt över olika tempraturer.

jag skulle inte rekommendera 200 det är på tok för trögt för hornet även med magnum.

Publicerat

Ok, skall prova med lite mindre lil´gun och även några R-123.

Märker du någon skillnad på RWS FMJ och SP?

Som du sa så verkar det som om min bössa gillar lite lägre farter så jag funderar på om SP kommer att slå sönder mycket på 100+ m.

Har läst någonstans att bänkskyttarna kör med 0 friflykt, hur mycket lägre laddning skulle man behöva för att göra det riskfritt, om alls...

Publicerat
Ok, skall prova med lite mindre lil´gun och även några R-123.

Märker du någon skillnad på RWS FMJ och SP?

Som du sa så verkar det som om min bössa gillar lite lägre farter så jag funderar på om SP kommer att slå sönder mycket på 100+ m.

Har läst någonstans att bänkskyttarna kör med 0 friflykt, hur mycket lägre laddning skulle man behöva för att göra det riskfritt, om alls...

nej ingen skillnad på rws fmj och sp samskjutningen är perfekt, jag vet inte riktigt vilket vilt du ska skjuta med sp kulan men den funkar ganska bra har dock bara skjutit katter med den.

tydligen ska sierra 45gr varminter vara mycket tålig och den mest lämpade sp kulan i hornet namnet till trots.

bänkskyttarna kör ofta med 0 i ff och även -, men detta kräver en del och kanske får du bra träffbilder men något nyckfulla då det är svårt att ligga precis på 0.

om man ska ha låg ff tycker jag att 0,2-0,4 är bättre för oss dödliga då rws kulorna skjuter bra men är något ojämna.

jag har fått fin precision även med lång friflykt i hornet och laddningen blir lite stabilare i träffläget.

vet inte hur långt man måste backa vid 0 ff i hornet men jag har kört samma laddvikter som annars utan trycktecken.