Publicerat Oktober 27, 200817 yr Nån som vet om hur man hanterar frågor om anslutning till licensområde? Jag har fått tag i en bit mark på norra österlen och för att jaga kronhjort där krävs att man har minst 200 ha för att kunna söka licens vilket jag inte har. Alltså behöver jag slå samman min mark med grannarna. Det finns ett licensområde som gränsar till min mark så nu undrar jag hur man gör för att bli ansluten där. De är kanske inte så sugna på att få fler jägare i laget. Kan man på nåt sätt tvångsansluta sig? Problematiken brukar ju vara på andra hållet med folk som vill gå ur licensområde....
Publicerat Oktober 27, 200817 yr Nån som vet om hur man hanterar frågor om anslutning till licensområde? Jag har fått tag i en bit mark på norra österlen och för att jaga kronhjort där krävs att man har minst 200 ha för att kunna söka licens vilket jag inte har. Alltså behöver jag slå samman min mark med grannarna. Det finns ett licensområde som gränsar till min mark så nu undrar jag hur man gör för att bli ansluten där. De är kanske inte så sugna på att få fler jägare i laget. Kan man på nåt sätt tvångsansluta sig? Problematiken brukar ju vara på andra hållet med folk som vill gå ur licensområde.... Du får nog höra Dig för med länsstyrelsen och får frågorna besvarade där.
Publicerat Oktober 27, 200817 yr Prata med någon i styrelsen först, de kanske vill ansluta dig redan nu, annars är det nog svårt att tvinga in sig
Publicerat Oktober 27, 200817 yr Prata med någon i styrelsen först, de kanske vill ansluta dig redan nu, annars är det nog svårt att tvinga in sig Helt klart så är det det bästa förslaget. Det tänkte jag inte på.
Publicerat Oktober 28, 200817 yr Författare Länstyrelsens representat var väldigt osäker på vad som gäller. Dock fick jag namnet på det angränsande jaktlagets ansvarig och ett mail är sänt så får vi se vad de säger.
Publicerat Oktober 28, 200817 yr Länstyrelsens representat var väldigt osäker på vad som gäller.Dock fick jag namnet på det angränsande jaktlagets ansvarig och ett mail är sänt så får vi se vad de säger. Om grannarna är med i ett Kronskötselområde så räkna inte med att de tar i dig. De vill nog inte ha konkurrens om de kapitala hjortarna.
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Författare Om grannarna är med i ett Kronskötselområde så räkna inte med att de tar i dig. De vill nog inte ha konkurrens om de kapitala hjortarna. Nog så riktigt men jag tror inte att de har nån kapital på licensen. En annan märklig sak, en kompis har jagat på en mark i snart 10 år och fick av en händelse reda på att marken han jagar på ingår i ett licensområde sedan några månader för då har tydligen bonden gått med i ett licensområde utan att tala om det för kompisen.
Publicerat November 3, 200817 yr Författare Jaha, då har man talat med företrädaren för licensområdet. Det visade sig att vår mark skulle hamna på top 5 i storlek av alla anslutna så vi var varmt välkomna. Totalt var arealen 540ha men de hade ingen hjort på licensen utan bara hindar o kalvar. Med vår mark kanske det blir tal om att få nedlägga en hjort, troligen då en 4-taggare men vi får se. Dessvärre jagade de inte gemensamt utan alla satt o tryckte på sin markbit. Jag tänkte försöka ändra på det så småningom för det brukar vara effektivare att trycka ut stillastående djur mot passande jägare än att alla siter i sina torn och hoppas att djuren börjar röra sig mot dem. I o f s så var det en hind m kalv som knallade förbi en kompis i lördags men vi är ju inte anslutna än....
Publicerat December 15, 200817 yr Författare gattis! hur många hindar och kalvar får skjutas då? Förra året var det 3 + 3 så får vi se hur det blir till nästa år.