Publicerat Oktober 27, 200817 yr Tekkari kommer från norra Österbotten, och har varit intresserad av djur o natur sen barnsben. Jägarexamen blev det i början på 2000-talet, och så införskaffades en hagelbock. Efter det började jakten, dock ej med hagelgevär, utan med telefon, för att försöka få plats i ett jaktlag. Olyckligtvis så är jaktlagen i hemkommunen knutna till geografiska områden, och "mitt" jaktlag hade redan fullt med jägare. Då jag (eller rättare sagt, mina föräldrar) inte ägde mer skog en två hektar, blev det därför nej. Spenderade de närmaste åren med att vara frustrerade över detta faktum, tänka ut utvägar, och jaga sjöfågel som betalande gäst ett par gånger i grannlaget. Kom till slut med i jaktlaget efter att ha utnyttjat kontakter med skogsägande släktingar och gamla styrelseledamöter, så i höst har jag till slut fått jaga på det "egna" lagets marker. Vad jakten beträffar så är det i första hand fågel som gäller, då spårsnön faller blir även fyrfota småvilt aktuellt (det är iaf tanken). Studerar för tillfället på annan ort, vilket innebär att hushållet saknar jycke. Planer finns dock på att åtgärda denna brist då studierna tagit slut. Av samma orsak är inte heller älgjakten aktuell för tillfället, men planer finns på att uppta även denna jaktform, även om tidpunkten för det beslutet är svävande. Till följd av problemet med jaktmarker så är mitt totala bytessaldo hittills inskränkt till ett fåtal änder och en skata, men jag tror på ett vitt jullov som ska ändra på saken. - Teekkari - ("Teekkari" är en finsk slangterm för en diplomingenjörsstuderande)
Publicerat Oktober 27, 200817 yr Välkommen! Börjar bli mycket finnar här vilket är utomordentligt trevligt
Publicerat Oktober 27, 200817 yr Författare Jo, faktiskt en hel del finnar, vilket är kul, då jakttraditionerna och lagstiftningen ändå skiljer sig endel mellan länderna så får man snabbt nya perspektiv. Har faktiskt rest nästan varje sommar till Norrland de sista fem åren, så jag har endel av Sverige.bekanta också. Som en parentes så kan jag medge att jag är lite avundssjuk på sydsvenskarnas vildsvin
Publicerat Oktober 28, 200817 yr Välkommen till Forumet! hoppas du kommer att trivas här hos oss!... MVh Mamre