Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Orrbulvaner

Featured Replies

Publicerat

Finns en tråd här med en länk till en finsk sida med finfina tipps om hur man syr en orrbulvan.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;hl=orrbulvan

Nu funkar inte den för mig längre o min finska e obefintlig.

Nån som kopierat sidan o kan lägga ut här eller har tips på andra sidor, mallar eller rent av syr till försäljning så skriv gärna in de här.

//Jimmy

Publicerat

Gjorde mina enkelt genom att bara rita ut orren på svart tyg...klippa ut två lika bitar...sy ihop och stoppa...fungerat fint.

Publicerat

Grov översättning:

"Fast dessa bulvaner kallas "sametsbulvaner" betyder det inte att de behöver byggas av sammet. Endat kravet på tyget är att det är svart eller mörkblått. Måtten är inte exakta på millimetern, men det är bra om fågeln är lite större än en normalstor orre. Uppenbarligen lockar de bättre då. Redan en orrbulvan kan locka fåglar till sig. Halsen ska helst vara kort då en utsträckt hals tyder på att fågeln är orolig, och då minskar chansen att andra orrar ska slå på platsen.

1) Först klipper man en kartongbit den storlek som fågeln ska bli. (Obs! Stjärten görs separat) Fågeln ska vara ungefär 20 cm hög och 50 cm lång från näbb till stjärt.

2) Sätt kartongbiten på baklplåtspapper och rita av fågeln. Lämna ungefär en centimeter rum för själva sömnaden. Orren bör "svälla" vid ryggen och buken, då den ska fyllas senare. Förstora måtten (från kartongen sett) fyra-fem centimeter i höjdled (se bilden, knepigt att förklara).

3) Vik tygbiten dubbelvikt och nåla fast bakplåtspappret på tyget. Klipp runt med en sax. Sy ihop de två bitarna 0,5 - 1 cm från kanten, och så att du lämnar ett knytnävsstort hål i buken där man kan fylla fågeln. Vänd fågeln ut och in."

Fortsättning föjer, matpausen är slut nu :huh:

Publicerat

"4) Stjärten görs på ungefär samma sätt. Klipp ut en stjärt i naturlig storlek (ca. 23 cm bred). Rita av den på bakplåtspapper (Kom ihåg utrymme för sömmen).

5) Se steg tre. Nåla fast i dubbelvikt tyg, klipp ut och sy ihop. Vänd ut och in på stjärten. Kom ihåg att inte sy ihop öppningen som stjärten fylls i (dvs. där stjärten fäster i kroppen).

6) I detta skede lönar det sig att fylla stjärten och en del av kroppen med bomull för att underlätta sömnaden. Stjärten sys fast i kroppen för hand, då det inte längre är möjligt att använda symaskin. Det lönar sig att stoppa stjärten ordentligt full, så att den inte "smälter".''

7) Efter att det är gjort är det bara att fylla fågeln helt med bomull, och sy fast vita tygbitar som vingrand och "fläck", och en röd rand ovanför ögat. Dessa får gärna vara lite större än vad de är i verkliga livet, så syns de (och fågeln) bättre.

8) Bulvan fås upp i ett träd t.ex. med ett telskopspö. För spöet sys i så fall en "ficka" i läder (eller en bit golvmatta). Klip en läderbit i lämplig storlek, vik den dubbel och nita ihop den längs långsidan med en nitpistol (stor nitmaskin, vet inte om "nitpistol" är en finlandism). Fickan sänks in i buken och sys fast i hålet för hand. Använd lämplig tjocklek och hållbar tråd.

Nu är bulvanen färdig. Det kan vara behändigare att lämna buken ofylld och fylla den på platsen för jakten med t.ex. granris. Det gör att de ryms bättre i ryggsäcken, speciellt om man har flera fåglar. I såna fall syr man fast en dragkedja eller knappar på buken. Om man fyller den med bomull är t.ex. en gammal kudde bra att offra för ändamålet, då det går åt mycket bomull är det onödigt att köpa ny bomull från affären.

På fotot med en riktig orre och min bulvan så ser man att det inte är några större skillnader i utseende, och åtminstone jag är nöjd med resultatet. God jaktlycka åt er alla."

Översättningen är snabb och rätt grov, men Google-translator så slår det förhoppningsvis. Kan säga att här i norra Finland så hittas det numera paket med ett halv dussin sametsorrar med dragkedja som är redo att fyllas, och prislappen gör dem till ett bra alternativ till plastorrar. Mer exotiska (och ännu billigare om jag minns rätt) är då uppblåsbara orrbulvaner (tänk barnens simleksaker), men dels så tror jag inte de sitter särskilt stilla, och dels så ska man vara försiktig om man skjuter hagel i närheten. Som nämnts så har också tygorrar den fördelen att de är lätta och (speciellt ofyllda) så tar de lite plats vilket gör det möjligt för även en ensam jägare att få en hyfsat stor flock orrar med sig till myren.

Publicerat
  • Författare

Hääärligt!

Tusen tack o självklart en liten extra kram till "asm".

Nu ska ja sätta barnen på fritids i jobb åt magister jimbolo :huh:

Går ju snabbt då eftersom de har lov denna vecka.

Nä skämt åsido, jag får nog trockla mina egna då barnen sitter o syr nallar!

Men har man tur *asg*

Såhär sluta min dag idag utan bulvaner men med .30-06:an

post-399-1225215994_thumb.jpg