Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

mård hunds jakt åt forskare??

Featured Replies

Publicerat

Hej

jag har en undran pga, att jag läste i jakt o jägare om problemen med att vi håller på att få mård hund.

jag annser att man inte ska hjälpa dom med grythundar när dom behöver kunna ta ut dessa ur gryt!!!

jag tycker att dom redan har sabbat för oss med gryt hundar när dom innförde galler på prov/träning

för som det är nu så får hunden lära sig ett felaktigt beteende för dom ska skälla på galler och inte som förr när gången är stängd så söker dom en annan väg för att trycka ut dom ur grytet OBS GÄLLER SPRÄNGARE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

samme

Publicerat

Citat från Kuriren.

"- Med tanke på sjukdomsrisken var jag försiktig med att röra vid dem, säger han."

Kom igen, sluta med sånadär hysterier. Det e' nog sannolikare att man får en fatal sjukdom ifall man går i sängen med vem som helst än att man får något allvarligt från mårdhunden :P . Jaktkompisen Nisse brukar flå mårdhundar med samma kniv som han skär upp korvpaketet och med bara händer och sen kan han dricka kaffe utan att tvätta händer. Skulle det vara nån befintlig fara så skulle han väl ha blivit sjuk :rolleyes: . Själv har jag nog använt gummihandskar iom att händerna blir så flottiga och luktar starkt och e' svårt att rengöra utan tvål och varmt vatten i skogen :rolleyes: . Men vet hur många som helst som flår barhänta.

Publicerat

om jag förstår måste en varg som sig komma från finland ha ganska exat samma sjukdom,men vad vet jag,,,,,

hehe jo nisse måste vara en på miljonen som överlevet alla dessa år :rolleyes::rolleyes:

Publicerat

Sjukdomsrisken finns såklart där som alltid när man handskas med vilda djur, att den skulle vara speciellt stor i fallet mårdhund har jag lite svårt att tro.

Däremot så finns det trots allt en mängd udda sjukdomar som allt från sorkar till fåglar sprider, så det är alltid bra att vara lite "mesig" och ha handskar på sig när man flår, speciellt sjöfågel (salmonella är inte att leka med). Man behöver bara ha otur en gång för att dra på sig nånting allvarligt. Med det sagt så är det inte alla gånger jag själv orkat följa så visa råd :lol:

Publicerat

Samme...injagningen av grythundar har aldrig skett i konstgryt oavsett galler eller inte...den sker i naturen....

Och vad hämden anbelangar så tror jag inte på det utan hellre visa dom att vi verkligen behövs för att vi och inga andra kan få tag i mårdhundarna under backaen om man inte ska förgifta eller spränga.

En av de viktigaste propagandan vi ska sprida :D;) är att den bär på oerhört många parasiter och har rabies då släpper staten loss mer pengar och förståelsen för predatorjakten ökar.

Och vilket gör att undertecknad kanske kan få jobb som PH B)

Publicerat
  • Författare

jag annser att man börjar med konstgryt träning innan man släpper i skogen och lär man hunden att göra fel redan där så kan det bli mycket fel senare

jag har ingen större lust att släppa på mårdhund utan att vi får köra enligt gammla regler för konstgryt träningen!!!

hoppas att dom släpper på det

samme

Publicerat
Samme...injagningen av grythundar har aldrig skett i konstgryt oavsett galler eller inte...den sker i naturen....

Och vad hämden anbelangar så tror jag inte på det utan hellre visa dom att vi verkligen behövs för att vi och inga andra kan få tag i mårdhundarna under backaen om man inte ska förgifta eller spränga.

En av de viktigaste propagandan vi ska sprida B);) är att den bär på oerhört många parasiter och har rabies då släpper staten loss mer pengar och förståelsen för predatorjakten ökar.

Och vilket gör att undertecknad kanske kan få jobb som PH :D

Dedär e' en bra point ;) , alltså såklart man skall vara jävligt försiktig, ty Nisse e' av en helt annan kaliber än vi alla andra :D .

Publicerat

jag har lite svårt att tro nån utom "forskarna" tjänar pengar på åka och skjuta mårdhund samt projekt pengar, skulle vara kul om någon gick in lite djupare i frågan om deras sjukdomar då tror fler djur skulle vara lika "smittsamma"

vare inte 20 åre sedan finland hade ett fall av rabies från mårdhund eller nått??

bättre satsa pengarna till ungdomar eller rädda fjällräven! mårdhunden kommer säker dö i sverige om det inte finns djurvänner som mig :)

Publicerat

Ja det är riktigt hysteriskt kring mårdhunden och alla livsfarliga sjukdomar den sprider.... hur kan någon leva överhuvudtaget i finland/ryssland??

Publicerat
Citat från Kuriren.

"- Med tanke på sjukdomsrisken var jag försiktig med att röra vid dem, säger han."

Kom igen, sluta med sånadär hysterier. Det e' nog sannolikare att man får en fatal sjukdom ifall man går i sängen med vem som helst än att man får något allvarligt från mårdhunden :o . Jaktkompisen Nisse brukar flå mårdhundar med samma kniv som han skär upp korvpaketet och med bara händer och sen kan han dricka kaffe utan att tvätta händer. Skulle det vara nån befintlig fara så skulle han väl ha blivit sjuk :blink: . Själv har jag nog använt gummihandskar iom att händerna blir så flottiga och luktar starkt och e' svårt att rengöra utan tvål och varmt vatten i skogen :angry: . Men vet hur många som helst som flår barhänta.

Här är en...och ännu lever jag....men har väl bara flått runt 200st ännu så !!!
Publicerat

Samme . vad är det hunden kan lära sig i konstgryt (gamla regelr) kontra dagens....

Okey....jag är inte dum... förut kunde en hund få sig en näsbränna av en grävling och lära sig viss respekt....

men handen på hjärtat den respekten är inte jättemycket värd när vi hamnar i naturgryt....

Det man däremot kunde göra var att bättre sätta en nivå på var den provade hunden låg i skärpa för att kunna ge hundägaren viss ledning i hur den fortsatta jakten/injagningen ska fortskrida... samma idag... idoten som hugger vilt i gallret åker på däng första gången i naturgryt.

Detta kan man upplysa om... men att dänget skulle ske i konstgrytet för att skola en hund det tror jag inte på... den skarpa hunden hamnar ändå i trångmål förr eller senare den lär sig bara för stunden och den vettiga hunden klarar en injagning direkt i naturgryt för den gör bara så mycket den vågar.

Enligt var jag står nu så verkar forskarna rätt så okey i sitt anfallssätt gentemot mårdhunden :)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

vi har ju pratat om det på tjt träffen för några årsen (när du fick ont i benet)

jag kan förstå ditt resonomang men jag annser att galler är skit

samme

Publicerat

Gällande sjukdomar och mårdhund är väl det stora problemet att de är bärare av dvärgbandmask. Masken är anledningen till att folk i mellaneuropa inte kan plocka och äta bär utan att koka dessa. Känns lite tråkigt om samma sak sker i sverige. Masken ger förövrigt upphov till cystor i levern och leder till döden om man inte får behandling. Behandlingen är visst livslång.. Tycker detta är skäl nog att skjuta bort varje mårdhund som sticker i huvudet över gränsen, och om jag hanterar mårdhund någongång så kommer det ske med plasthandskar på.

Publicerat
Gällande sjukdomar och mårdhund är väl det stora problemet att de är bärare av dvärgbandmask. Masken är anledningen till att folk i mellaneuropa inte kan plocka och äta bär utan att koka dessa. Känns lite tråkigt om samma sak sker i sverige. Masken ger förövrigt upphov till cystor i levern och leder till döden om man inte får behandling. Behandlingen är visst livslång.. Tycker detta är skäl nog att skjuta bort varje mårdhund som sticker i huvudet över gränsen, och om jag hanterar mårdhund någongång så kommer det ske med plasthandskar på.

halåå kom igen ;) mårdhunden är en tillgång för jägare inte ett problem,mycket trevligt jaktobjekt!!!!

Publicerat

Helt klart tycker jag inte om gallret.....så är det men jag tycker inte det har någon stor injagningstekninsk värdering.

Ja oavsett vad vi tycker om mårdhunden så lär det behövas massiva jaktinsatser från alla i norrbotten för att begränsa skadeverkningarna på våra vadare och sjöfåglar.

Att jag sen har hundar som passar till att jaga dessa ser jag som en fördel......

Men bort ska dom eller iallafall begränsas likaså minken....håll den på så låg nivå som möjligt annars kan vi glömma våran inhemska fågelflora...

Dom hör helt enkelt inte hit....

Publicerat
Helt klart tycker jag inte om gallret.....så är det men jag tycker inte det har någon stor injagningstekninsk värdering.

Ja oavsett vad vi tycker om mårdhunden så lär det behövas massiva jaktinsatser från alla i norrbotten för att begränsa skadeverkningarna på våra vadare och sjöfåglar.

Att jag sen har hundar som passar till att jaga dessa ser jag som en fördel......

Men bort ska dom eller iallafall begränsas likaså minken....håll den på så låg nivå som möjligt annars kan vi glömma våran inhemska fågelflora...

Dom hör helt enkelt inte hit....

Det där tror jag du nu sitter och ljuger för dig själv och andra !!!! :) ...självklart så väljer du jakt på mårdhund framom sjöfågel. :( ...du kan inte lura mig iaf . :lol:
Publicerat

Behövs inga svar....kolla bara i hundgården....två vitsuddar....en svartdjävul och en finnstövare :lol: .

Publicerat

En av de viktigaste propagandan vi ska sprida :D:) är att den bär på oerhört många parasiter och har rabies då släpper staten loss mer pengar och förståelsen för predatorjakten ökar.

Och vilket gör att undertecknad kanske kan få jobb som PH :D

Ett bra svar du ger Partys!

Här har vi med grythundar ett "guldläge" att visa att vi och våra grythundar verkligen behövs!!!

Mvh grävUppland................. B)

Publicerat

tänk om dom hade gett 1000kr för varje mårdhund istället för som nu,då hade man blivit av med dom...1,2 miljoner hade man råd att forskat oxå med tanke dom knappas lär vara mer än 100st x 1000kr=100 000kr -_-