Hoppa till innehåll

Scentlok-kläder


edge

Recommended Posts

Är det någon som prövat Scentlok-kläder. Huruvida de ger någon effekt verkar vara omtvistat. Däremot undrar jag om de prasslar på samma sätt som membrankläder och hur behagliga de är i varmt väder?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som prövat Scentlock-kläder. Huruvida de ger någon effekt verkar vara omtvistat. Däremot undrar jag om de prasslar på samma sätt som membrankläder och hur behagliga de är i varmt väder?

Har hört att de ska vara otroligt stela och prassliga. Lämpliga för stillasittande i ett gömsle snarare än smygvänliga.

Läste detta i något test som Jaktmarker & Fiskevatten gjorde, så det är ingen personlig erfarenhet =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt funkar om man bara tror på det, personligen väljer jag hellre tysthet framför anitdoft membran.

Det går att bli "doftfri" endå med parmfymfria tvättmedel, anitbaktriell tvål samt rätt hantering av kläder

innan jakt.

Men det ska sägas att jag har flera gånger sett att trots att jag tvättat/hanterat mig själv och kläder

enligt alla konstens regler har djur som kommit undan vinden på mig fått vittring av mig, särkillt tydligt var

en gång i år när jag satt ca 4,5m upp i ett torn, djuren kom ut ca 200 meter undan vinden och stack direkt.

Så det viktigaste är, hur man än vrider och vänder på det hela VINDEN! Jaga "med vinden" så kan man nog lukta

hur illa/gott som helst ;) Använd vinden till din fördel mao !

Men har ju förstås haft motsatta reaktioner med, så det är jätte svårt att vetenskapligt eller statistiskt sätt påvisa

att det funkar eller inte.

Membrankläderna tror jag är lite av "mirakelpiller" syndrom, Ta ett piller och tappa 40 kg, eller ta ett piller så blir du snygg

nå ni förstår vad jag menar.

Tron kan förflytta berg !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så med andra ord är det lika hög prasselfaktor som Gore-Tex? Lugna dagar är det helt omöjligt att använda dessa kläder då man blir avslöjad direkt om viltet kommer in på nära håll.

När det är nästan vindstilla är det inte helt enkelt att hålla koll på vinden i skogen då som bekant landskapet kan styra den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så med andra ord är det lika hög prasselfaktor som Gore-Tex? Lugna dagar är det helt omöjligt att använda dessa kläder då man blir avslöjad direkt om viltet kommer in på nära håll.

När det är nästan vindstilla är det inte helt enkelt att hålla koll på vinden i skogen då som bekant landskapet kan styra den.

Jo så är det nog tyvärr, samma med regn dugliga jaktkläder med, ett attans prassel !!

Jag använder (så länge vädret tillåter) lager med underställ,sen fleeze, ylletröja sen fleeze med windbraker i

helt ljudlöst och bra, funkar även om det blåser, dock inte i regn:(

Jo vinden beter sig så, helt rätt, vad jag menar är bara att vinden är den man ska jobba med

men inte alltid som det går helt enkelt och då är det nog bara att gå hem ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bra om det används rätt.

Tycker nog att det fungerar, har dock bara erfarenhet från mitt Scent Block Underguard-underställ (vilket är helt prasselfritt). Skall jag sitta i marknivå så använder jag detta. Det kan bli varmt då det är mycket tätt, men sitter man stilla så är det inga problem.

Sen är jag tveksam till den där kolfunktionen, jag tror det fungerar mer på så sätt att understället "kapslar" in lukten, inget renande kolfilter alltså.

Sen är det så som Våffel-Roger skriver med rätt vind och uppträdande, då kommer man långt. ^_^

/S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bra om det används rätt.

Tycker nog att det fungerar, har dock bara erfarenhet från mitt Scent Block Underguard-underställ (vilket är helt prasselfritt). Skall jag sitta i marknivå så använder jag detta. Det kan bli varmt då det är mycket tätt, men sitter man stilla så är det inga problem.

Sen är jag tveksam till den där kolfunktionen, jag tror det fungerar mer på så sätt att understället "kapslar" in lukten, inget renande kolfilter alltså.

Sen är det så som Våffel-Roger skriver med rätt vind och uppträdande, då kommer man långt. ^_^

/S

Våffel ?? ha ha nu fattar jag inget (som vanligt)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ahhh du fattar allt, men du vill väl antagligen inte dela med dig av tricksen ;)

Men det är klart, jag var av uppfattningen att "wafers" var våfflor, men kanske kakor/kex är närmare?

Funkar dom?

/S

post-1480-1225295688_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ahhh du fattar allt, men du vill väl antagligen inte dela med dig av tricksen ;)

Men det är klart, jag var av uppfattningen att "wafers" var våfflor, men kanske kakor/kex är närmare?

Funkar dom?

/S

Ha ha ok,, jo luktar gör dom, men om de FUNGERAR kan nog bara rådjuret svara på tror jag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tror oxå mer på vinden och rätt hantering av kläder!.. men som ett extra komplement varför inte ett underställ som S talar om! vi bågjägare måste ta till vara på alla möjligheter som finns för att lyckas!...

men tror inte på den typen av ytterkläder!. dom blir för prassliga! å då finns juh risken du hörs i stället! å de är juh inte bättre de!...

som tex när jag skulle skjuta på en Kudu hind så var jag lite stel i ena armbågen, så de knakade lite å då menar jag lite när jag skulle spänna bågen.. å dom stack som skjutna ur en kanon!..

MVh Mamre!...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tror oxå mer på vinden och rätt hantering av kläder!.. men som ett extra komplement varför inte ett underställ som S talar om! vi bågjägare måste ta till vara på alla möjligheter som finns för att lyckas!...

men tror inte på den typen av ytterkläder!. dom blir för prassliga! å då finns juh risken du hörs i stället! å de är juh inte bättre de!...

som tex när jag skulle skjuta på en Kudu hind så var jag lite stel i ena armbågen, så de knakade lite å då menar jag lite när jag skulle spänna bågen.. å dom stack som skjutna ur en kanon!..

MVh Mamre!...

Ähhh ! det var ju när du öppnade upp armhålan som dom drog, förstår du väl.. :)

Jag tror också att underställ är grejen om man ska ha scentblockers kläder, det är ju från kroppen lukten kommer, och då måste det ju vara bäst att stoppa den närmast kroppen.

För övrigt så läste jag att mycket av vittringen kommer från andedräkten, och den är ju lite svårare att stoppa...hålla andan ett vakpass är ju inte att rekommendera precis...inte kolfiltermask heller tror jag.

Fick iofs ett par provpåsar av nått amerikanskt "jakt-tuggummi" från Lasse H, som ska vara bra att ta bort dofter ur andedräkten, har inte provat dessa än, tänkte spara dom till rävlocken senare i vinter.

/ Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ähhh ! det var ju när du öppnade upp armhålan som dom drog, förstår du väl.. :blink:

Jag tror också att underställ är grejen om man ska ha scentblockers kläder, det är ju från kroppen lukten kommer, och då måste det ju vara bäst att stoppa den närmast kroppen.

För övrigt så läste jag att mycket av vittringen kommer från andedräkten, och den är ju lite svårare att stoppa...hålla andan ett vakpass är ju inte att rekommendera precis...inte kolfiltermask heller tror jag.

Fick iofs ett par provpåsar av nått amerikanskt "jakt-tuggummi" från Lasse H, som ska vara bra att ta bort dofter ur andedräkten, har inte provat dessa än, tänkte spara dom till rävlocken senare i vinter.

/ Janne

De där tuggummi varianterna är rätt ok. Äpple är godast, sedan de med alfalfa/honungs smak..

Så länge man inte får tag på de som smakar tall! För de smakar...Tall..

Fast som tillverkarna sa "Det är bara hardcore bågjägare som tuggar dessa".

Vi har väl inte så många sånna än i Sverige.. :o

Det finns ju även nått kosttillskott med klorofyll i..

Tydligen har sånna tabletter används länge i läkemedelbranchen för folk som har mycket kroppslukt.

Fast tydligen kan de sätta fart på magen me! :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hitta en brunstgrop att rulla dig tillräckkligt många varv i borde ju göra susen. Du luktar mindre (människa alltså) och kanske kan locka till dig något i stället. Antiluktkläder måste vara fel. Det skall vara luktkläder men med rätt lukt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...