Publicerat Oktober 29, 200817 yr Hej En liten fundering kan man blanda vigg och knipa i samma vett lägg eller ska man skilja på dom som man gör med tex gräs and? Fråga två. Har sett att det har kommit "frigolit" vettar och dom är väldigt sparsamt målade och ser inte alls ut som riktiga fåglat i färgen hur är dom i jämförelse med plastvettar? MVH Qaxe
Publicerat Oktober 29, 200817 yr HejEn liten fundering kan man blanda vigg och knipa i samma vett lägg eller ska man skilja på dom som man gör med tex gräs and? Fråga två. Har sett att det har kommit "frigolit" vettar och dom är väldigt sparsamt målade och ser inte alls ut som riktiga fåglat i färgen hur är dom i jämförelse med plastvettar? MVH Qaxe Tror aldrig det är bra att blanda ihop vettarna? Själv brukar jag lägga ut vigg och knipa med lite mellanrum, men aldrig så långt ifrån som jag lägger gräsänderna. Men är det exempelvis mkt skrak så tror jag inte det spelar någon roll, tycker den fågeln fäller för samtliga vettar. Har aldrig använt frigolit vettar sj så jag vet inte riktigt? //Kent
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Jag brukar lägga arter i grupp för sig men småfågeln dvs vigg och knipa hamnar ofta så pass nära varandra så i praktiken spelar det nog ingen roll. Jag har tryckta frigolitvettar från 50-talet och de är grymt bra men samtidigt, har man lagt vettarna på rätt ställe så spelar det mindre roll. Har en träskräcka som vi brukar lägga ut en bit försig som "dragfågel" vid någon udde eller något. Händer även att man pluttar i 4 ejdervettar en god bit från dykänderna och gräsänderna i syfte att synas bra och dra in småfåglen.. Mvh!
Publicerat Oktober 30, 200817 yr man kan absulot blanda knipor och viggar. de gör ja lltid och kan nämnas att ja inte hat skutit bara en elr två knipor
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Knipora är väl i sammanhanget inte problemet, har de väl bestämt sig så kan de tom landa på vettarna isf så är väl viggarna mer restriktiva.. Mvh!