Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur länge ska hararna hänga?

Featured Replies

Publicerat

Mina första harar hänger hos mina föräldrar i deras kallförråd. Hur länge ska jag ha dem där? De har hängt sen i söndags.

"Magneten" som vi jagade med (han har jag i över 40 år) sa att de ska hänga tills de blir "ludd" på dem. Är det så? Tyckte det lät lite sådär.

Tacksam för svar så inte köttet blir förstört

Som sagt, är en noobie :)

Publicerat

det beror helt på vilken temparatur du har där d hänger..

max 40 dygnsgraders regeln brukar jag följa för det mesta då det gäller vilt..

dvs 10 grader hänga i max 4 dagar eller 4 grader och det kan hänga i ca 10 dagar ....

Publicerat

just hare kan du hänga ganska länge jag har kört 60-70 dygnsgrader men det finns dom som hänger i 100 utan att det smakar illa.

Publicerat
"Magneten" som vi jagade med (han har jag i över 40 år) sa att de ska hänga tills de blir "ludd" på dem. Är det så? Tyckte det lät lite sådär.

*gahhhhhhhh*

Hängning i all ära, men som jag skrivit i rådjurstråden, så tål jag inte att köttet surnar/får skum grön eller gråaktig färg, för då är det enligt mig åtelmaterial!

2 dygn hänger mina harar. Inte mer och de är goda, möra och smakrika utan sursmak :angry:

Publicerat

Jag har testat både det ena och det andra...

Jag är helt ok med hare som har hängt 24 timmar när det inte är så kallt. (bättre det än att flugorna får fotfäste!)

60 dygnsgrader är kalas om det får hänga välventilerat och lite åt den kallare sidan.

Men i slutändan skall man göra djuret rättvisa i köket också och det är inte alla som gillar, eller är van vid, ett välhängt djur och då skall man äta djuret när man själv tycker det smakar bäst!

Hare är min absoluta favorit vad gäller vilt, och min hare spenderar inte mer än max 3 minuter i stekpannan! (jag har även ätit helt rå hare, en gastronomiskt upplevelse!!!)

Men smaken är som baken...

Jag skall bjuda på ett riktigt gott hare-recept i morgon (om jag hinner)

Det har toner från det Franska köket och jag kan lova en gastronomisk upplevelse!

Publicerat
Jag har testat både det ena och det andra...

Jag är helt ok med hare som har hängt 24 timmar när det inte är så kallt. (bättre det än att flugorna får fotfäste!)

60 dygnsgrader är kalas om det får hänga välventilerat och lite åt den kallare sidan.

Men i slutändan skall man göra djuret rättvisa i köket också och det är inte alla som gillar, eller är van vid, ett välhängt djur och då skall man äta djuret när man själv tycker det smakar bäst!

Hare är min absoluta favorit vad gäller vilt, och min hare spenderar inte mer än max 3 minuter i stekpannan! (jag har även ätit helt rå hare, en gastronomiskt upplevelse!!!)

Men smaken är som baken...

Jag skall bjuda på ett riktigt gott hare-recept i morgon (om jag hinner)

Det har toner från det Franska köket och jag kan lova en gastronomisk upplevelse!

Men nu du, hoppas du har tid framöver att presentera dina recept. Jag har lagat till massor av viltkött under många år, men 3 minuters hare har jag aldrig hört talas om eller inte ens kunnat drömma om att det funkar. Och rå hare sedan.

Vi brukar ha Nobel-middag med en granne och försöker hitta lite udda råvaror till dessa. Rå hare (gravad ?) som förrätt kanske..........

Haren hänger på väggen, men till 10/12 måste jag väl ha fått tag på en till. Den råa haren, hade den varit i frysen ?

Frågar Ellie

Publicerat

3-4 dygn räcker bra för en hare.

Publicerat
Men nu du, hoppas du har tid framöver att presentera dina recept. Jag har lagat till massor av viltkött under många år, men 3 minuters hare har jag aldrig hört talas om eller inte ens kunnat drömma om att det funkar. Och rå hare sedan.

Vi brukar ha Nobel-middag med en granne och försöker hitta lite udda råvaror till dessa. Rå hare (gravad ?) som förrätt kanske..........

Haren hänger på väggen, men till 10/12 måste jag väl ha fått tag på en till. Den råa haren, hade den varit i frysen ?

Frågar Ellie

Jag äter det mesta, även lite konstiga saker, så nej den behöver inte ha varit fryst. Men gör det givetvis även med fryst hare.

Jag hade bara ätit de klassiska hargrytorna och den sönderstekta harsadeln innan. Nu har jag hittat harens rätta plats i köket. Jag är nog beredd att gå så långt att jag tycker att hare är det mest gastronimiska vi har i sverige, tätt följt av skogsduva (som man givetvis inte får skjuta...) :D

Jag har lovat att lägga in några recept i just den delen av forumet, och det skall jag! (innan helgen är slut...) ;)

Det Svenska viltet är nämligen lysande för det Franska gastronomiska köket!!! :D

P.s Rådjursfilé (inner) äter jag helst vid urtagningen med lite peppar och äkta balsamvinäger. Helt rå!

Publicerat

Och nu har jag skrivit ett recept också!!! (se recept)

Publicerat
  • Författare
Och nu har jag skrivit ett recept också!!! (se recept)

Man bockar o bugar, ska testas!

Ska ner till Ystadstrakten igen i januari, förhoppningsvis komma hem med lite mer hare då!

Publicerat

Lot haren henge i 4 dager med skinnet på før jeg flådde den, så bra ut.