Publicerat Oktober 30, 200817 yr Tja, så var det nog dags igen, Under senare hälften av 80-talet och vidare fram till mitten av 90-talet så sköt jag mycket med pilbåge (compound & recurve). Det var övningsskytte, jaktstigar etc. etc. Hela tiden levde hoppet om att en vacker dag kunna jaga med båge, något som till slut gavs upp till förmån för jakt med hagel och kulvapen (intresset falnade då jakt mer eller mindre innebar resor som inte överensstämde med min plånbok). Nu är det så att jag på senare tid haft en tanke om att skaffa en ny pilbåge, för att helt enkelt börja om med bågskyttet som gav så mycket nöje. Men jösses vad bågarna har ändrat utseende, även om man fortfarande kan hitta bågar av den typ jag hade. T.ex. de mer tvärställda lemmarna är något som inte fanns när jag höll på (åtminstone inte vad jag vet), jag gör antagandet att de är till för att bågen ska röra sig mindre i släppet? I vilket fall som helst så är jag nyfiken på hur det går med tankarna runt en framtida Svensk bågjakt. Någon som är insatt i frågan och kan dela med sig av information? Nåväl, första steget bör bli en ny båge (jag har klämt lite på en Bowtech, tror den hette Airborne 101), men sanningen är den att jag vet väldigt lite om dagens bågar och skulle behöva lite rekommendationer. Förutsättningarna är sådana att jag är ganska storvuxen och behöver ganska lång draglängd samt att jag idag inte har samma ekonomiska restriktioner som förut, varför jag gärna köper något riktigt bra och har att växa i. Vore kul med ett par tre rekommendationer då bågar är högst personliga saker (jag menar, även om en båge är bra så ska det ju kännas bra också). Vad jag förstått så kommer jag att behöva IBEP-examen (har naturligtvis jägarexamen), men finns där mer som krävs (jag frågar inte runt materiel, då jag har någorlunda koll på vad jag behöver för extra grejor till bågen)? Så fort en ny båge införskaffats så blir det ett halvår till års övning innan någon IBEP-kurs kan komma i fråga. Jag tror det finns fyra frågor i texten ovan. Några som kan ge en "erfaren nybörjare" lite hjälp på traven?
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Tja, så var det nog dags igen,Under senare hälften av 80-talet och vidare fram till mitten av 90-talet så sköt jag mycket med pilbåge (compound & recurve). Det var övningsskytte, jaktstigar etc. etc. Hela tiden levde hoppet om att en vacker dag kunna jaga med båge, något som till slut gavs upp till förmån för jakt med hagel och kulvapen (intresset falnade då jakt mer eller mindre innebar resor som inte överensstämde med min plånbok). Nu är det så att jag på senare tid haft en tanke om att skaffa en ny pilbåge, för att helt enkelt börja om med bågskyttet som gav så mycket nöje. Men jösses vad bågarna har ändrat utseende, även om man fortfarande kan hitta bågar av den typ jag hade. T.ex. de mer tvärställda lemmarna är något som inte fanns när jag höll på (åtminstone inte vad jag vet), jag gör antagandet att de är till för att bågen ska röra sig mindre i släppet? I vilket fall som helst så är jag nyfiken på hur det går med tankarna runt en framtida Svensk bågjakt. Någon som är insatt i frågan och kan dela med sig av information? Nåväl, första steget bör bli en ny båge (jag har klämt lite på en Bowtech, tror den hette Airborne 101), men sanningen är den att jag vet väldigt lite om dagens bågar och skulle behöva lite rekommendationer. Förutsättningarna är sådana att jag är ganska storvuxen och behöver ganska lång draglängd samt att jag idag inte har samma ekonomiska restriktioner som förut, varför jag gärna köper något riktigt bra och har att växa i. Vore kul med ett par tre rekommendationer då bågar är högst personliga saker (jag menar, även om en båge är bra så ska det ju kännas bra också). Vad jag förstått så kommer jag att behöva IBEP-examen (har naturligtvis jägarexamen), men finns där mer som krävs (jag frågar inte runt materiel, då jag har någorlunda koll på vad jag behöver för extra grejor till bågen)? Så fort en ny båge införskaffats så blir det ett halvår till års övning innan någon IBEP-kurs kan komma i fråga. Jag tror det finns fyra frågor i texten ovan. Några som kan ge en "erfaren nybörjare" lite hjälp på traven? Välkommen tillbaka då får man väl säga ! Vad gäller bågval så rekomenderar jag antingen en Bowtech,Hoyt eller Mathevs, dock är det avhängt på vilka egenskaper i bågen du söker, Snabb, tyst, lättskjuten etc etc, de flesta bågarna idag med horisontell lem design har en hög stränghöjd vilket gör dem bla lättskjutna, som du noterat själv, jo denna design gör att energin/rekyl fortplantas upp/ner istället för framåt/bakåt, min General är i princip helt rekylfri, inte ens stabben dallrar när man skjuter med den. Andra fördelar är att du idag kan välja högre "let off" min är på 80% vilket är underbart då man kan sikta längre, dock kan man få vissa "tok släpp" pga den höga let off'en. Vad gäller svensk bågjakt,kurser medmera , kontakta SBJF Svenska (bågjägarförbundet) http://www.bagjakt.org Roger
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Säga vad man vill men med dagens bågar så är det bara att välja det som passar en i smak och skytte. Testa olika före du köper(det gjorde inte jag med min förra). Dagens bågar är hög kvalité oavsett vilket märke man väljer. Vill man ha modernt samt en del nytänkande är det typ Bowtech eller Apa Innovations som leder skulle jag våga påstå. Dom kör på nya koncept och kommer med spännande nyheter ganska ofta. Bowtech har haft lite otur detta år eller vad man ska säga, en del barnsjukdomar med flera nya modeller? Som vid detta laget ska ha försvunnit tycker man.
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Tja, så var det nog dags igen,Under senare hälften av 80-talet och vidare fram till mitten av 90-talet så sköt jag mycket med pilbåge (compound & recurve). Det var övningsskytte, jaktstigar etc. etc. Hela tiden levde hoppet om att en vacker dag kunna jaga med båge, något som till slut gavs upp till förmån för jakt med hagel och kulvapen (intresset falnade då jakt mer eller mindre innebar resor som inte överensstämde med min plånbok). Nu är det så att jag på senare tid haft en tanke om att skaffa en ny pilbåge, för att helt enkelt börja om med bågskyttet som gav så mycket nöje. Men jösses vad bågarna har ändrat utseende, även om man fortfarande kan hitta bågar av den typ jag hade. T.ex. de mer tvärställda lemmarna är något som inte fanns när jag höll på (åtminstone inte vad jag vet), jag gör antagandet att de är till för att bågen ska röra sig mindre i släppet? I vilket fall som helst så är jag nyfiken på hur det går med tankarna runt en framtida Svensk bågjakt. Någon som är insatt i frågan och kan dela med sig av information? Nåväl, första steget bör bli en ny båge (jag har klämt lite på en Bowtech, tror den hette Airborne 101), men sanningen är den att jag vet väldigt lite om dagens bågar och skulle behöva lite rekommendationer. Förutsättningarna är sådana att jag är ganska storvuxen och behöver ganska lång draglängd samt att jag idag inte har samma ekonomiska restriktioner som förut, varför jag gärna köper något riktigt bra och har att växa i. Vore kul med ett par tre rekommendationer då bågar är högst personliga saker (jag menar, även om en båge är bra så ska det ju kännas bra också). Vad jag förstått så kommer jag att behöva IBEP-examen (har naturligtvis jägarexamen), men finns där mer som krävs (jag frågar inte runt materiel, då jag har någorlunda koll på vad jag behöver för extra grejor till bågen)? Så fort en ny båge införskaffats så blir det ett halvår till års övning innan någon IBEP-kurs kan komma i fråga. Jag tror det finns fyra frågor i texten ovan. Några som kan ge en "erfaren nybörjare" lite hjälp på traven? Kolla på http://www.bagjaktskatalogen.se/ Du är från Skellefteå trakten och den ovannämnda leverantören finns i Umeå(Holmsund) så Du behöver inte åka över havet för att fiska. Han har kvalitetsbågar av olika fabrikat.
Publicerat Oktober 30, 200817 yr håller med ristop!.. Lasse är mycket kunnig och kör inte upp sina kunder. även om dom e nybörjare!.. annars e de lite som redan har skrivits!.. tänk på sträng höjden! runt 7 tum är lämpligt!.. din draglängd hjälper handlaren till med!.. sedan så har vi dragstyrkan! den e JÄTTE inviduell!.. men såg din bild å du verkar inte vara allt för klen så en båge på 60-70 pund tror jag inte är helt fel. du börjar då givetvis på 60pund för att sedan skruva upp dej!.. hos Lasse vet jag du kan få testa lite olika märken! hadde du hafft närmre ner till mej så hadde jag kunnat fixa det åt dej oxå!.. sedan är de som vanligt allt e sååå inviduellt!.. de jag älskar kanske inte andra gör!.. men har du frågor så får du gärna ringa mej!.. 0293-54010, eller 0708-882220. om du vill så kan vi kolla via förbundet om det finns några medlemmar i din närhet som du kan komma i kontakt med!.. sj har jag en BlackMamba X1 med 6 1/4 tums stränghöjd 29 tums dragläng och 70 pund i styrka!.. är givet vis JÄTTE nöjd me den bågen!.. Mvh Mamre!..
Publicerat Oktober 30, 200817 yr PSE,Hoyt och Bowtech är alla bra märken men stirra dig inte blind på vilka som är snabbast utan kolla upp vilka egenskaper bågen har! Provskjut bågarna och ta den som känns bäst!
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Författare håller med ristop!.. Lasse är mycket kunnig och kör inte upp sina kunder. även om dom e nybörjare!.. annars e de lite som redan har skrivits!.. tänk på sträng höjden! runt 7 tum är lämpligt!.. din draglängd hjälper handlaren till med!.. sedan så har vi dragstyrkan! den e JÄTTE inviduell!.. men såg din bild å du verkar inte vara allt för klen så en båge på 60-70 pund tror jag inte är helt fel. du börjar då givetvis på 60pund för att sedan skruva upp dej!.. hos Lasse vet jag du kan få testa lite olika märken! hadde du hafft närmre ner till mej så hadde jag kunnat fixa det åt dej oxå!.. sedan är de som vanligt allt e sååå inviduellt!.. de jag älskar kanske inte andra gör!.. men har du frågor så får du gärna ringa mej!.. 0293-54010, eller 0708-882220. om du vill så kan vi kolla via förbundet om det finns några medlemmar i din närhet som du kan komma i kontakt med!.. sj har jag en BlackMamba X1 med 6 1/4 tums stränghöjd 29 tums dragläng och 70 pund i styrka!.. är givet vis JÄTTE nöjd me den bågen!.. Mvh Mamre!.. Min gamla båge var (bortsett från märket, som ramlat ner i glömskans labyrinter) på 80 pound med en draglängd på 30,5 (eller var det 31) tum, så en liten indikation av vad jag kan skjuta med får jag väl gratis från det tidigare bågskyttelivet. Jag reser mycket i jobbet, och nu är det nog så att jag har större chans att besöka en BassPro Shop i USA inom en snar framtid än det finns utrymme för en resa till Umeå. Jag köpte faktiskt bägge mina tidigare bågar i Holmsund, undrar om det var samma affär!? Nåväl, det var på en BassPro Shop i Las Vegas som jag klämde på en Bowtech, tror den hette Airborne 101. Ska ta och testa följande när jag hinner: Hoyt AlphaMax - 35 Bowtech Airborne 101 Bowtech Commander 2008 Mathews Drenalin LD APA Archery Black Mamba X2 så får jag se om det är någon som faller mig i smaken. Vet inget om bågarna i fråga utan följer en rekommendation om vad som håller hög kvalitet. Ni kanske har feedback angående om det är någon av dessa jag borde utesluta?
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Airborne 101 är en mycket trevlig båge!.. som jag varmt kan rekomendera!.. samtliga som du rabblar upp nedan är helt oki bågar!.. som jag tror ovaset vilken du väljer kommer att bli nöjd med!.. å med din dragläng får du fart på vilken mordärn båge som helst!.. i dag så tillverkas de i princip bara snabba bågar!.. alla vill juh ha så hög prestanda som det går! eftersom de finns så många som stirrar sej blind på det!.. personligen tycker jag den bästa bågen är den du träffar med och känns bekväm för dej!.. känner man trygghet i den bågen man skjuter med så brukar de alltid bli bättre skott också Lycka till i sökandet!... Mvh Mamre!...
Publicerat Oktober 31, 200817 yr En båge som jag inte tror är fyskam är också Highcountry. Dom har även bågar med lång draglängd vilket verkar vara bra åt dig? Blackmamba 2 har bara draglängd ut till 30tum så det kanske skiter sig om dom inte skräddarsyr ett par moduler åt dig. eller så köper du en längre releaser Själv har jag mamba 2 och är skitnöjd efter ca 200 skjutna pilar senaste veckan ;D jutesäcken totaldemolerad i siktpunkten..
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Författare En båge som jag inte tror är fyskam är också Highcountry. Dom har även bågar med lång draglängd vilket verkar vara bra åt dig? Blackmamba 2 har bara draglängd ut till 30tum så det kanske skiter sig om dom inte skräddarsyr ett par moduler åt dig. eller så köper du en längre releaser Själv har jag mamba 2 och är skitnöjd efter ca 200 skjutna pilar senaste veckan ;D jutesäcken totaldemolerad i siktpunkten.. Ok, Jag lägger en High Country Supreme Pro till listan av bågar att klämma lite mer på, så får vi se. Misstänker att det kan ta lite tid hitta något jag tror mig bli nöjd med, men å' andra sidan så känner jag mig själv tillräckligt för att inse att det kommer bli dyrbart om jag inte hittar rätt från början, har nämligen en svår släng av bytar-sjukan .
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Ok,Jag lägger en High Country Supreme Pro till listan av bågar att klämma lite mer på, så får vi se. Misstänker att det kan ta lite tid hitta något jag tror mig bli nöjd med, men å' andra sidan så känner jag mig själv tillräckligt för att inse att det kommer bli dyrbart om jag inte hittar rätt från början, har nämligen en svår släng av bytar-sjukan . Känner jag igen...
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Alla bågarna är bra men tänk på följande: Att använda en båge med kort stränghöjd 6 tum eller mindre och med lång draglängd är verkligen inte att rekomendera till någon som just ska till och börja skjuta igen. med lång draglängd menar jag 29+. Anledningen till detta är att pilen är i kontakt med strängen under en lång tid efter du har släppt pilen. Eventuella formfel så som: dåligt avtryck på releasern, eller inkonsekvent ankring, greppet med båghanden mm blir förstorat. Kort o gott så blir bågen väldigt känslig. Välj därför en båge med högre stränghöjd sju tum eller mer, under en jakt så är det ju inte säkert att man har optimala förhållanden när det är dax att skjuta (väder, fot placering mm) Är övertygad att vad du än väljer så kommer det nog bli bra, har du möjlighet att prova lite bågar så ska du absolut göra det, innan du bestämmer. Lycka till! //Sickboy
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Tror inte du behöver vara så värst rädd för snabba bågar med låg stränghöjd, misstänker att det är en kvarleva från 80 talet. Dagens bågar är faktiskt överlag väldigt lättskjutna, pröva så får du se. Själv testade jag PSE x-force (kort axel till axel och 6" stränghöjd) och den var otroligt lätt att träffa med, och de där ap-bågarna har jag bara hört gott om. Håll dig till ett känt märke och provskjut flera olika, testa även några med lite kortare draglängd typ, 30"-30,5" (din ap faktor var 31,5"?) vilket kan göra mer för din precision än att öka stränghöjden till standard 7" De flesta har idag lite längre draglängd än de behöver. /S
Publicerat November 6, 200817 yr Författare Kolla på http://www.bagjaktskatalogen.se/Du är från Skellefteå trakten och den ovannämnda leverantören finns i Umeå(Holmsund) så Du behöver inte åka över havet för att fiska. Han har kvalitetsbågar av olika fabrikat. Som jag nämnde tidigare så reser jag ju mycket och jag trodde att en USA-resa skulle ge mig det första tillfället att prova lite olika bågar. Tji fick jag , ett möte i Umeå under onsdagen, och jag bestämde mig för att ringa till Lasse på IL-produkter (http://www.bagjaktskatalogen.se/) och frågade om jag fick komma dit under lunchen. Efter en timma hos Lasse och med ett nytt ASAT-ställ i bagaget så har jag nu kommit en bit på väg. En fråga kvarstår (förutom behovet av att prova fler bågar). Det visar sig att jag har i överkant 31 tums draglängd (mer eller mindre som jag trodde), vilket i sig begränsar urvalet av bågar avsevärt. Vidare så är ofta dessa bågar större (axel-axel) och inte på något sätt snabbare bara för att de har längre draglängd (om man jämför draglängder på samma båge så kan ju hastighetsskillnader förekomma). Lasse's ide var att sätta en en-tums loop på en båge med 30 tums draglängd, vilket skulle ge mig ett avsevärt större urval. Vad har ni att säga om iden med en loop (förutom att det borde spara strängen)? Bra eller dålig ide utifrån er erfarenhet?
Publicerat November 6, 200817 yr Som jag nämnde tidigare så reser jag ju mycket och jag trodde att en USA-resa skulle ge mig det första tillfället att prova lite olika bågar.Tji fick jag , ett möte i Umeå under onsdagen, och jag bestämde mig för att ringa till Lasse på IL-produkter (http://www.bagjaktskatalogen.se/) och frågade om jag fick komma dit under lunchen. Efter en timma hos Lasse och med ett nytt ASAT-ställ i bagaget så har jag nu kommit en bit på väg. En fråga kvarstår (förutom behovet av att prova fler bågar). Det visar sig att jag har i överkant 31 tums draglängd (mer eller mindre som jag trodde), vilket i sig begränsar urvalet av bågar avsevärt. Vidare så är ofta dessa bågar större (axel-axel) och inte på något sätt snabbare bara för att de har längre draglängd (om man jämför draglängder på samma båge så kan ju hastighetsskillnader förekomma). Lasse's ide var att sätta en en-tums loop på en båge med 30 tums draglängd, vilket skulle ge mig ett avsevärt större urval. Vad har ni att säga om iden med en loop (förutom att det borde spara strängen)? Bra eller dålig ide utifrån er erfarenhet? ingen dum idé med loop för att förlänga draglängden.. gjorde så själv på min förra båge.. funkar hur bra som helst.
Publicerat November 6, 200817 yr Som jag nämnde tidigare så reser jag ju mycket och jag trodde att en USA-resa skulle ge mig det första tillfället att prova lite olika bågar.Tji fick jag , ett möte i Umeå under onsdagen, och jag bestämde mig för att ringa till Lasse på IL-produkter (http://www.bagjaktskatalogen.se/) och frågade om jag fick komma dit under lunchen. Efter en timma hos Lasse och med ett nytt ASAT-ställ i bagaget så har jag nu kommit en bit på väg. En fråga kvarstår (förutom behovet av att prova fler bågar). Det visar sig att jag har i överkant 31 tums draglängd (mer eller mindre som jag trodde), vilket i sig begränsar urvalet av bågar avsevärt. Vidare så är ofta dessa bågar större (axel-axel) och inte på något sätt snabbare bara för att de har längre draglängd (om man jämför draglängder på samma båge så kan ju hastighetsskillnader förekomma). Lasse's ide var att sätta en en-tums loop på en båge med 30 tums draglängd, vilket skulle ge mig ett avsevärt större urval. Vad har ni att säga om iden med en loop (förutom att det borde spara strängen)? Bra eller dålig ide utifrån er erfarenhet? Tror faktiskt dom flesta (som jag känner, iaf) använder loop, sparar som sagt strängen, men det är ju vad som känns bäst för en själv. Själv fäster jag releasern direkt på strängen, har laborerat med loop i olika längder men känt att det inte passar mig riktigt. //Kent
Publicerat November 6, 200817 yr Som alla säger så är det ju en bra idé att testa så mycket man kan innan man slår till! Eftersom du har en så pass lång draglängd så kanske du borde kanske kika på PSE´s båge som heter X-Force GX LD. LD står för Long Draw och har en draglängd mellan 29-33 tum och en stränghöjd på 8 1/2 tum. Detta gör att den är otroligt förlåtande att skjuta, ungefär som vilken tävlingsbåge som helst. Fast paketerad i jaktformat med sina 32 1/2 tum axel - axel längd. Det är ju Lasse som har dessa bågar men tyvärr säkert ingen hemma. Fast jag gissar att du klämde lite på X-Forcen.. Angående att sätta loop på strängen så är det något av det bästa jag gjort! Man sparar strängen + att man kan finlira lite med draglängden så den blir rätt. Eftersom du har honom så nära så har du ju inga bekymmer om du behöver hjälp med sådana saker!