Publicerat Oktober 30, 200817 yr Är det någon som har lite tips om hur vett-lägget ska se ut? Ska det vara många eller få vettar? Ska man lägga på lugnt vatten eller i blåst? Jag och min kompis har ett 20tal vettar av vigg och knipa. Vi har bundit dom två och två och lägger dom 15-20 meter ut på en linje. Spelar det någon roll om man blandar hanar och honor? Vi har nästan alltid fått fågel att slå, men dom flesta fåglarna verkar inte bry sej...
Publicerat Oktober 31, 200817 yr HEJ! Vi har satt ihop simänderna på sträck med 5-6 stycken på varje, mest bara för att det är praktiskt när man ska ut och in med dom från båten, men det fungerar bättre så än innan. Sen tror jag att det är bra med "lock vettar" några få som ligger längre ut, väl synliga. Ofta verkar många vettar vara bättre.
Publicerat November 1, 200817 yr Hej. Jag brukar ha minst 20 vettar knipor och vigg. Har dom två och två mest en hane ihopbunden efter en hona. Brukar lägga ut dom så ja har viggen å knipor på varsin "flank" med en litet mellanrum mellan dom grupperna. Jag tycker det e bäst å sitta vid en läudde som sticker ut lite. Har fått för mig att dom inte vill slå så bra om man sitter mitt på en holme eller land.
Publicerat November 2, 200817 yr Hej. Jag brukar ha minst 20 vettar knipor och vigg. Har dom två och två mest en hane ihopbunden efter en hona. Brukar lägga ut dom så ja har viggen å knipor på varsin "flank" med en litet mellanrum mellan dom grupperna.Jag tycker det e bäst å sitta vid en läudde som sticker ut lite. Har fått för mig att dom inte vill slå så bra om man sitter mitt på en holme eller land. Presis den placeringen på uddanr verkar viktigt här med, för att de ska slå. Sitter man i en vik verkar de mer som att de vill simma in, eller stanna en bit utanför.
Publicerat November 6, 200817 yr Jo läudde e bäst,men jag brukar sätta alla ihop typ fast lägger dom som ett U ungefär
Publicerat November 10, 200817 yr Är det någon fler som lägger vettarna i formation? Har ni märkt att det blir bättre så eller har det bara blivit så?
Publicerat November 10, 200817 yr Är det någon fler som lägger vettarna i formation? Har ni märkt att det blir bättre så eller har det bara blivit så? hurdå menar du?
Publicerat November 10, 200817 yr hurdå menar du? som v format eller u format ? eller z ? x? man sätter dom i ett mönster tror jag han menar
Publicerat November 10, 200817 yr som v format eller u format ? eller z ? x? man sätter dom i ett mönster tror jag han menar aha.. nej bara man har arterna uppdelat lite så funkar det ju att lägga dom hursomhelst egentligen..
Publicerat November 11, 200817 yr aha.. nej bara man har arterna uppdelat lite så funkar det ju att lägga dom hursomhelst egentligen.. Presis vad jag menade =) Det är den bild jag fått med, det finns dock avikande åsikter har jag sett, men de kanske är lite blyga för att lägga dem här..
Publicerat November 11, 200817 yr Presis vad jag menade =) Det är den bild jag fått med, det finns dock avikande åsikter har jag sett, men de kanske är lite blyga för att lägga dem här.. ja för allvarligt, hur ofta lägger sig "riktiga" fåglar sig i ett "U" eller "V" eller "X"..kanske ett "Y"? och nog drar dom till sig fågel ändå fast dom ligger i en ihopsmetad grupp.