Publicerat Oktober 30, 200817 yr Här kommer en till Är sugen på ett nytt sikte å står och väljer mellan: Nikon Buckmaster 4.5-14x40 SIDEFOCUS PLEX och Leupold 4-12x40 VX-1 Har väl mest tänkt jaga toppfågel, men även något rådjur ibland... så vad välja??
Publicerat Oktober 30, 200817 yr Här kommer en till Är sugen på ett nytt sikte å står och väljer mellan: Nikon Buckmaster 4.5-14x40 SIDEFOCUS PLEX och Leupold 4-12x40 VX-1 Har väl mest tänkt jaga toppfågel, men även något rådjur ibland... så vad välja?? jag skulle inte ta något av dom utan gå upp lite i prisklass, men om jag måste tycker jag nikon är ett bättre val om man jämför dom bredvid varandra.
Publicerat Oktober 31, 200817 yr jag skulle inte ta något av dom utan gå upp lite i prisklass, men om jag måste tycker jag nikon är ett bättre val om man jämför dom bredvid varandra. Jag har "svenska motsvarigheten" till buckmaster, som heter Fieldmaster. Mycket nöjd hittills. Hade innan ett dyrt meopta sikte, kan inte påstå att jag kan skilja dem åt i kvalité än så länge.
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Jag har en VX-I 4-12x40 till toppjakten + Det är ett skottfast sikte + Priset + Leupolds garanti (kanske bäst i världen) - Pissigt skymningsvärde (du kanske inte kan skjuta första och sista halvtimmen) - Optiskt är det ingen superkvallité - Ingen ställbar parallax - den ändrar ögonavtåndet upp till 4 cm mellan högsta och lägsta förstoringen (inget jag stör mig på speciellt mycket, men vill upplysa dig om det) Personligen skulle jag satsa på en kikare en prisklass högre upp
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Författare Jag har en VX-I 4-12x40 till toppjakten+ Det är ett skottfast sikte + Priset + Leupolds garanti (kanske bäst i världen) - Pissigt skymningsvärde (du kanske inte kan skjuta första och sista halvtimmen) - Optiskt är det ingen superkvallité - Ingen ställbar parallax - den ändrar ögonavtåndet upp till 4 cm mellan högsta och lägsta förstoringen (inget jag stör mig på speciellt mycket, men vill upplysa dig om det) Personligen skulle jag satsa på en kikare en prisklass högre upp Ok, ingen som vet av en vettig kikare med max 40mm öppning och minst 12ggr förstorning till ett vettigt pris?? (kanske skulle lagt detta under köpes) pris ca 2000-3000
Publicerat November 1, 200817 yr Här kommer en till Är sugen på ett nytt sikte å står och väljer mellan: Nikon Buckmaster 4.5-14x40 SIDEFOCUS PLEX och Leupold 4-12x40 VX-1 Har väl mest tänkt jaga toppfågel, men även något rådjur ibland... så vad välja?? var är det för fel på fieldmaster 4,5-14x40 ? jag använder själv en sån och funkar perfekt + att min kusing fick en sån just för toppfågeljakten . Jag rekommenderar den utan problem och jag är J kligt kräsen när det gäller optik och kvalite ! mvh cristian
Publicerat November 1, 200817 yr Ok, ingen som vet av en vettig kikare med max 40mm öppning och minst 12ggr förstorning till ett vettigt pris?? (kanske skulle lagt detta under köpes) pris ca 2000-3000 jag kan bara tala för mig själv och jag skulle hellre köpt monarch. jämförde dom sida vid sida och jag gillade den bättre och den kostar inte mycket mer. såg mer i monarchen tyckte jag och det gillar jag på jakt.
Publicerat November 1, 200817 yr var är det för fel på fieldmaster 4,5-14x40 ? jag använder själv en sån och funkar perfekt + att min kusing fick en sån just för toppfågeljakten .Jag rekommenderar den utan problem och jag är J kligt kräsen när det gäller optik och kvalite ! mvh cristian "Det inte pacco vet om Nikon, är inget värt att veta" Gammalt indian ordspråk MVH Erik
Publicerat November 2, 200817 yr "Det inte pacco vet om Nikon, är inget värt att veta" Gammalt indian ordspråk MVH Erik Tack tack för förtroendet !! Men nu hjälper vi Thomas !! Om du går upp i pris tex till nikons 42 mm eller leupold 42 så tjänar du ingen ljusstyrka till din fördel ! bara ett dyrare optik/sikten där tillverkningen och finishen på många modeller är gjorda i japan ! min fieldmaster tex är tillverkat i filipinerna men glaset kommer från japan ! = billigare arbetskraft samma kontroller som i japan!, precis som BMW tillverkar dem ca 85 % av delar i samma fabrik som hyundai +<Kia bilar i korea ! OAVSETT om sikten kostar 1000kr eller 20000 kr så ska den vara skottfast vattentätt mm är den inte det så är den trasig ! visst känns den monarchen lite kraftigare men har svårt att motivera extra tusenlapparna till monarch II fördel . Sido fokusering är guld värd om du lär dig att använda det ! en 42 mm optik klassas inte heller som en ljusstark kikaren men är istället en lite av all jakt sikten , precis som en handkikare i stl 10x42 eller 8x42 ! bättre att lägga pengarna på en fin kikare eller fästen eller en laser mätare, med en handkikare kommer du att öka rejäl sättet att hitta djur fåglar mm , . jag har pangat ner en hel del bara att kikarspana och spanat spanat spanat på samma träd om om igen tills man ser nåt som inte stämmer och då har du ett djur ! Sussi här tex sin första tjäder en höna det tog henne ca 13 min att hitta den i trädet efter att jag hade pekat var den satt från ca 130 meter ! hon kämpade kämpade och gnällde lite att hon hittade inte fågeln men till sist fick hon känslan att det inte stämde och då såg hon hönan röra huvudet när hon plockade lite barr ! sen var det ba att göra sig ordning för att skjuta ! Efter det hittade hon flera efter lite tips ! obs ville inte kapa nån eller menar illa för nån detta är bara min erfarenhet + baserad fakta ! Så ge Thomas lite fler tips även jag är blind ibland och ni har säkert mer erfarenhet på visa områden mer en jag och tvärt om ! och nikon är inte bäst på allt men dem har mkt bra grejer och visst finns det för och nackdelar hos alla sikten ! mvh cristian och ha en skit jakt på er allihopa !
Publicerat November 2, 200817 yr Tack tack för förtroendet !! Men nu hjälper vi Thomas !! Om du går upp i pris tex till nikons 42 mm eller leupold 42 så tjänar du ingen ljusstyrka till din fördel ! bara ett dyrare optik/sikten där tillverkningen och finishen på många modeller är gjorda i japan ! min fieldmaster tex är tillverkat i filipinerna men glaset kommer från japan ! = billigare arbetskraft samma kontroller som i japan!, precis som BMW tillverkar dem ca 85 % av delar i samma fabrik som hyundai +<Kia bilar i korea ! OAVSETT om sikten kostar 1000kr eller 20000 kr så ska den vara skottfast vattentätt mm är den inte det så är den trasig ! visst känns den monarchen lite kraftigare men har svårt att motivera extra tusenlapparna till monarch II fördel . Sido fokusering är guld värd om du lär dig att använda det ! en 42 mm optik klassas inte heller som en ljusstark kikaren men är istället en lite av jakt sikten , precis som en handkikare i stl 10x42 eller 8x42 ! bättre att lägga pengarna på en fin kikare eller fästen eller en laser mätare, med en handkikare kommer du att öka rejäl sättet att hitta djur fåglar mm , . jag har pangat ner en hel del bara att kikarspana och spanat spanat spanat på samma träd om om igen tills man ser nåt som inte stämmer och då har du ett djur ! Sussi här tex sin första tjäder en höna det tog henne ca 13 min att hitta den i trädet efter att jag hade pekat var den satt från ca 130 meter ! hon kämpade kämpade och gnällde lite att hon hittade inte fågeln men till sist fick hon känslan att det inte stämde och då såg hon hönan röra huvudet när hon plockade lite barr ! sen var det ba att göra sig ordning för att skjuta ! Efter det hittade hon flera efter lite tips ! obs ville inte kapa nån eller menar illa för nån detta är bara min erfarenhet + baserad fakta ! Så ge Thomas lite fler tips även jag är blind ibland och ni har säkert mer erfarenhet på visa områden mer en jag och tvärt om ! och nikon är inte bäst på allt men dem har mkt bra grejer och visst finns det för och nackdelar hos alla sikten ! mvh cristian och ha en skit jakt på er allihopa ! Kan bara hålla med vad Pacco skriver om handkikare. Köpte för ett tag sen en Swarre 8x30SLC av han och nu klarar jag mig inte utan den i skogen. Snart är det toppjaktstider och då blir den kikaren ännu mer användbar. P.S är det tjejen din som fick skjuta hönan?? Mvh//Jonas
Publicerat November 2, 200817 yr Kan bara hålla med vad Pacco skriver om handkikare.Köpte för ett tag sen en Swarre 8x30SLC av han och nu klarar jag mig inte utan den i skogen. Snart är det toppjaktstider och då blir den kikaren ännu mer användbar. P.S är det tjejen din som fick skjuta hönan?? Mvh//Jonas Tjenare Jonas !!!! (hehe) Nej det är en vän till mig som håller på med klättring och har hon börjat att jaga me ,sen kommer hon förresten att gifta sig i maj så sorry ! har du pangat nåt igen jonas?
Publicerat November 2, 200817 yr Författare Vad tror ni om ett Leupold VX-II, 4-12x40AO fine duplex?? för 4k
Publicerat November 2, 200817 yr Tjenare Jonas !!!!(hehe) Nej det är en vän till mig som håller på med klättring och har hon börjat att jaga me ,sen kommer hon förresten att gifta sig i maj så sorry ! har du pangat nåt igen jonas? Hehe okej! Jodå jag har jagat hare rätt mycket nu, sköt 2 harar för en stövare vi lånat i veckan. Sen fick ja en mink i fällan imorse Mvh//Jonas
Publicerat November 2, 200817 yr Vad tror ni om ett Leupold VX-II, 4-12x40AO fine duplex?? för 4k jag själv skulle aldrig välja ett sikte med paralaxjustering i fronten, på sidan ska den sitta.
Publicerat November 3, 200817 yr Författare En stilla undran bara, är det någon fördel/nackdel med en 30mm tub? tänkte närmast på en Leupold European. Har nämligen hittat en sådan i 4-12x40 till ett överkommligt pris
Publicerat November 3, 200817 yr En stilla undran bara, är det någon fördel/nackdel med en 30mm tub? tänkte närmast på en Leupold European. Har nämligen hittat en sådan i 4-12x40 till ett överkommligt pris ofta högre förstoringsväxel men sen är det nog slut på fördelarna men det finns inga nackdelar vad jag vet. själv tycker jag att det är snyggare och kikaren känns lite mer robust.
Publicerat November 4, 200817 yr Författare Nu är det bestämmt iallafall. Blev en Leupold European 4-12x40
Publicerat November 4, 200817 yr Författare Var någonstans hamnar european i Leupolds fält? mellan VX-I och VX-II eller?
Publicerat November 4, 200817 yr Var någonstans hamnar european i Leupolds fält? mellan VX-I och VX-II eller? Det är väll en vx II, tror jag ;VHH Erik
Publicerat November 4, 200817 yr Nu är det bestämmt iallafall. Blev en Leupold European 4-12x40 det är väl en vx-II med vx-III coating.
Publicerat November 4, 200817 yr Författare det är väl en vx-II med vx-III coating. Ok, låter ändå som en ok kikare enligt mig iallafall Garanterat bättre än min bushnell banner
Publicerat November 7, 200817 yr Författare Tänkte bara lägga upp en bild med det nya siktet monterat i Warne 30mm Maxima Quick-Detachable ringar och Warne Maxima 2-Piece Steel baser.