Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Large plains game: 9,3x62 vs 375 H&H

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Har funderat lite på detta med lämplig patron/kula för jakt på large plains game i Afrika. Vi har ju redan konstaterat att 8x68S är ett ypperligt val för större kritter och skulle således vara ett utmärkt val för detta ändamål. Men nu lämnar vi den patronen därhän och koncentrerar oss på 9,3x62 och 375...

Jag har ägnat många sköna timmar till att plöja igenom Boddingtons trevliga bok Safari Rifles sen inköpet av denna anno 2002. Den besvarar en hel del frågor, men som tur är så väcker den en hel del funderingar till liv också. En av dessa är: varför nämns inte 9,3x62 annat än under "close cover" i kapitlet "Large Plains Game"? Det finns naturligtvis mer lämpade patroner för detta ändamål, som exempel rekommenderar Boddington 300 Win/Wby Mag, 8mm RM, 8x68S, 338 Win Mag, 358 Norma Mag. Dessa har gemensamt att de kan leverera rätt mycket energi på längre håll, och de är relativt flackskjutande. Mtp att exempelvis en eland kan väga uppåt 1 ton så är det klart att fjuttiga patroner såsom 7mm RM kanske inte är förstahandsvalet :lol:

I vanlig ordning kommer Boddington in på hur lämpad 375:an är för denna jaktliga disciplin, och i lika vanlig ordning är det idel lovord (hela boken är i princip en enda lång kärleksförklaring till the Queen of mediums). 375:an är inte främst känd för sina flackskjutningsegenskaper, men med rätt kulor tycks den räcka till alldeles utmärkt. Min fråga är då egentligen hur långt på efterkälken som 9,3x62 hamnar? Borde inte en 16,2 grams TSX eller Accubond skjuta tillräckligt flackt för att vara i princip lika väl lämpad som 375:an?

För egen del har jag egentligen (för tillfället!) att välja mellan 270, 308, och 9,3x62, och jag undrar om inte 9,3:an skulle vara det bästa valet för just large plains game ;)

Publicerat

Dom skjuter ju flodhäst med 62:an med helmantel så nog borde den räcka till annat mindre vilt åxå. Eland bör väl räknas till dom.

Publicerat
  • Författare
Dom skjuter ju flodhäst med 62:an med helmantel så nog borde den räcka till annat mindre vilt åxå. Eland bör väl räknas till dom.

Du missar hela poängen. Givetvis räcker kraften till, men frågan är hur 9,3:an funkar på 200+ meter.

Publicerat

Ja då lär den kanske inte räcka till större vilt. Men det går väl att räkna på energin du har kvar på det avståndet?

Publicerat
  • Författare
Ja då lär den kanske inte räcka till större vilt. Men det går väl att räkna på energin du har kvar på det avståndet?

Precis, och jag hade tänkt förlita mig på nån som brukar komma med kulbanor och jämförelser en masse. En jämförelse rätt av i Normas ballistikprogram borde ge svaret svart på vitt.

Publicerat
Du missar hela poängen. Givetvis räcker kraften till, men frågan är hur 9,3:an funkar på 200+ meter.

Kavla upp ärmarna och börja krypa nämre ;) Be a hunter ;)

Typ en kniv mellan tänderna och 9,3an 200m bakom dig .

Mvh...

Publicerat

Ursäkta att jag blandar in ytterligare en kaliber, ses det som en kapning så hojta till så tar jag bort den ;)

.338 Lapua Magnum borde ju annars vara ett trevligt val?

Publicerat

338 LM kan nog ge höga tryck i värmen, vill minnas att det är rejäla tryck redan i normala temperaturer.

Publicerat
338 LM kan nog ge höga tryck i värmen, vill minnas att det är rejäla tryck redan i normala temperaturer.

Då får man väl ladda patronen efter temperaturen då ;) Utan att vara expert på omgivningar eller dylikt så kände jag bara spontant att den patronen borde göra sig ypperligt vid jakt på stort vilt på längre avstånd.. =)

Publicerat

Vad jag kan se i normas tabell så jämför man tex swift a frame kulorna så får man identisk kulbana på 375ans 19.4grams kula och 9,3ans 16,2grammare

Med 5 cm överslag på 100 slår dom under 6cm på 200. hastigheten är den samma ca600meter/sek 200 meter från mynning

anslagsenergin 3600 för375 och 3000 för 9,3an.

Torde väl funka med 9,3an

MVH

OBS är ingen expert på finkalibrigt men väl därimot på kanoner och främst på stridsvagns am.

Som kuriosa håller en stridsvagns pil v5000 på över 1500 dvs. 5km från mynningen så håller hastigheten fortfarande över 1500meter per sek

Ursäkta utsvävningen.

Publicerat
  • Författare

338 LM torde vara ett ypperligt val till denna jakt om man mäktar med rekylen (inga stora problem).

Ok, så 9,3x62 är alltså ett lika bra/dåligt val som 375 H&H till plains game? 375:an med Accubond 260 eller TSX 235 borde vara något mer flackskjutande ändå, men det är väl marginellt.

Publicerat

Tappar man inte för mycket energi med så lätta kulor? Annars får du köra med 300 grainare och mildot o rangecard :lol:

Publicerat

Hej,

jag hinner inte skriva något heltäckande svar men ett snabbt inlägg hinner jag med.

Om man börjar med att jämföra skapligt jämbördiga kulor med avseende på vilka kulbikter som känns relevanta så skulle jag vilja jämföra 225 grains kulor i 338 win, 250 grain i 9.3 och 270 grain i 375. För enkelhetens skull så valde jag att genomgående köra med Barnes X kulor.

Jag har valt vad jag anser vara vettiga Vo värden för de olika kombinationerna, 338/225 räknar jag med 840 m/s, 366/250 på 800 m/s och 375/270 850 m/s.

I övrigt har jag förutsatt att alla kombinationerna skjuts in med 5 cm överslag på 100m.

På 300m blir resultatet;

338 win/225 grain Barnes X -28 cm

9.3x62/250 grain Barnes X -35cm

375 H&H/270 grain Barnes X -26 cm

Totalt blir differensen alltså 9cm på 300m. Sedan tillkommer så klart differenser i rekyl etc... >Man kan också välja mer aerodynamiska kulor men den möjligheten finns så klart för alla kalibrarna..

Eftersom jag har skjutit en skadeskjuten älgko på 330m med kombinationen 9.3x62 och Barnes 250 grainare så vet jag att effekten är tillräcklig och att kulan klarar av att expandera på ett tillfredställande sätt.

När det gäller varför man sällan pratar om 9.3x62 som en allround kaliber så beror det nog i mångt och mycket på att "skönheten ligger i betraktarens ögon". I en angränsande tråd där vi diskuterade kulval för 9.3x62 så framgick det med all önskvärd tydlighet att de allra flesta väljer att se 9.3x62 som ett "drevjaktsvapen" och därför väljer trubbnosade kulor på +18 gram :lol: . Någon skrev också att "om jag vill ha en flackskjutare så väljer jag min magnum".

För egen del så har jag efter att ha använt kombinationen i snart 10 år kommit att betrakta 9.3x62 som ett utmärkt alternativ ut till 300m (och lite växel). Samtidigt kräver detta att man handladdar eftersom den fabriksladdade ammunitionen med något undantag är avsedd för den stora majoriteten jägare som ser sin 9.3 som ett korthållsalternativ.

Henrik

Publicerat
  • Författare

"Snabbt inlägg"? :D

Det var ju helt klockrent! 9,3-pipan följer med till Namibia! Any day now...

Publicerat
"Snabbt inlägg"? :D

Allt e relativt :D När åker du?

Publicerat
  • Författare
Allt e relativt :D När åker du?

Jag har avbokat Namibiaresor tidigare, så jag ligger lågt tills det faktiskt skett :D

Publicerat

När åker du? Inte med dessa hoppas jag :mellow:

http://www.diana.dk/page/167

Publicerat
  • Författare
När åker du? Inte med dessa hoppas jag :mellow:

http://www.diana.dk/page/167

Nä, inte med Diana (har inte bokat nåt än). Men var det verkligen så oväntat? I katalogen visas bilder på staben upp, och antalet anställda konkurrerar ju nästan med företaget jag jobbar på...

Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått tummen ur och räknat lite själv på detta, för att få lite känsla för det. Samma nuffror som Henrik (5 cm överslag på 100 meter), men med TSX.

vikt   v0	bc   inskj.avst.  drop@300 (cm)	E300
338 Win Mag   225   840   0,386	 188		 29			2850
9,3x62		250   800   0,361	 177		 36			2704
375 H&H	   270   850   0,326	 187		 31			3121

(bc har jag tagit från www.barnesbullets.com)

Här ligger vi inom 7 cm på 300 meter. Det ÄR verkligen inte mycket att bråka om :D

Publicerat

9,3x62 kommer att göra ett alldeles fullgott jobb i Namibia, utan tvekan. Skillnaderna är försumbara. När (inte om...) jag åker dit blir det förmodligen i sällskap med 260 grains AccuBond till min 375`a. Antar att du hinner före dock...