Publicerat Oktober 31, 200817 yr Som rubriken lyder. Imorgon blir det nog sista svängen för iår. Termometern visade nu på morgonen -6 och jag har en känsla av att det kommer att vara något liknande imorgon. Hur bär man sig åt för att hålla värmen under flera timmar på passet? Nackdelen för mig är att vi inte har några vägar på våran jaktmark så dagen brukar inledas med en timmes promenad ut till passen och då vill man ju inte vara alltför påpälsad, inte så skönt att sätta sig och vara svettig. Jag skulle alltså ha haft råd och tips om kläder som inte väger alltför mycket men som samtidigt ger en behaglig värme på en stelfrusen myr i fjällmiljö. Jag har inga belägg för detta men jag har fått för mig att eldning minskar mina chanser till älgkontakt och hade därför tänkt försöka att undvika detta den här helgen, allt för att optimera chanserna för jaktoskulden att försvinna. Tacksam för kreativa förslag //Cliff
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Sitta på pass i Jämtland i november... man kan inte ha med sig för mycket kläder! Det är ju fortfarande funktigt i skogen och temp under nollan... Se till att du har riktigt varma kängor, du kommer att bli kall om fötterna. Bryt lite granris som du kan stå på. Det isolerar lite. Handskar inuti tumvantar som du kan kasta av snabbt. Kronans yttervante är perfekt! Varma kläder att ta på sig när man väl kommer ut på pass är skilladen mellan en trevlig jakt och 6 timmar av "fan, skall vi inte sluta snart..." Jag har stått på pass med täckbyxor och skidjacka för att inte frysa och det är inga problem. Hellre se ut som en Michelin gubbe på pass än att frysa!
Publicerat Oktober 31, 200817 yr är det riktigt kallt tar jag med mig renskinnet att sitta/ligga på i min sovsäck
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Författare Man får väl helt enkelt packa skotergrejerna och hoppas att solen visar sig. Det är ju som sagt lite trist att sitta och hoppas på att klockan ska snabba på, man vill ju njuta av dagarna i skogen, det är ju dom som får en att överleva veckorna på kontoret.
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Det absolut viktigaste är fötterna!! Mycket granris på backen och gärna ett liggunderlag att stå på så klarar du dig bra ska du se. För mycket kläder kan leda till halvkonstiga skott, det är inte varje dag man tränar att skjuta som en michelingubbe Skitjakt!
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Tips 1: Se till att vara varm om fötter och huvud. Ta med så du kan byta strumpor om de blir svettiga på vägen fram. Samma gäller mössan. Gå fram med en keps eller motsv och byt sedan till en varm "passmössa". Tips 2: Ett bra underställ som inte kyler dig när du sitter still efter en svettig promenad till passet. Själv har jag Lundhags ull-underställ. Alternativt byt underställ till ett torrt när du kommer fram. Tips 3: Värmeplagg i ull eller dun. En smidig lätt dunväst borde vara det bästa förstärkningsplagg som finns. Du ska ju kunna använda din bössa på passet och då vill man ju inte vara som en michelin-gubbe... /Må
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Författare Jag tackar ödmjukast för alla tips. Får bli en sväng till närmast klädnasare efter jobbet.... Men fortsätt tipsa för all del
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Som "BigJim" är inne på... Välj material som transporterar bort fukt och/eller värmer även om de är fuktiga (= ull) och tänk på flerskiktsprincipen så blir det mindre michelin... Sen finns det ju olika värmare att placera i fickor och skor etc... tex såna med kolstavar och "pak-heat" värmepåsar.
Publicerat Oktober 31, 200817 yr En liten parantes i ämnet... När jag tvättar mina underställ så använder jag vanlig såpa... inget tvätt- eller sköljmedel alltså, tycker de funkar mycket bättre då...
Publicerat Oktober 31, 200817 yr finns väl inget tråkigare än å frysa om fötterna? =) så varma skor, skippa stövlar iaf. sen en liten brasa mellan benen, Den skrämmer nog inte älgen. den kan däremot hjälpa till att dölja människovittringen? vet många som skjutit älg fast dom eldat och änn fler som haft älg obs trots eld (iklusive jag sälv)
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Nu är det mer sällan jag sitter på pass men Enligt Big Jims princip flera lager och ombyte. Kläder jag värdesätter: sockor typ merinoull som gör att man känner sig varm och torr om fötterna är nog bland det viktigaste Om man inte ska gå så mycket så skulle jag satsa på typ skoter kängor med en ordentlig filt innersko alternativt en sov säck som man sitter i vill man vara mer rörlig en termobyxa typ kronans med dragkedja längs sidorna och varför inte en värmejacka typ kronans båda går att komprimera ihop i en rygga och tar inte alltför stor plats och borde gå att komma över i en ÖB -butik och sist en bra pälsmössa så att "skorstenen" är tät. Man får väl göra avkall på dom snabba hagelsvingarna till fördel att slippa frysa Varma vinterhälsningar
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Ja tror att droppa fåfängan är det viktigaste. När jag sitter på kalla svinvak i minusgrader har jag alltid en speciell uppsättning kläder. Muck boats och ullstrumpor + skoter overall med minst 2 underställ brukar funka bra. Med overall slipper du glipan och behåller värmen mot kroppen. Skulle momentet bytas, i bästa fall mot att dra fram skjuten gris, går overallen att knäppa upp och släppa ut värmen. Med endast 3 lager blir jag inte heller så jävla stor att det inte går att skjuta på ett bra sett. Jag ser ut som en fåne naturligtvis, men fryser sällan
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Författare Har precis använt lunchen till att springa iväg och handla lite. Det blev underställ av merinoull, kärringen på fabriken kunde inte sluta att prata sig varm om det, tjocka tumvantar att ha utanpå längdskidshandskarna, strumpor av merinoull som leder eventuell fotsvett vidare till nästa par strumpor. Till detta så kommer det att användas minst 2 par tröjor, skoterjackan, långkalsonger, goretexbrallor samt täckbyxor. Håller jag inte värmen nu så får jag väl helt enkelt acceptera att det är kallt i skogen i november...
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Jag har inga belägg för detta men jag har fått för mig att eldning minskar mina chanser till älgkontakt och hade därför tänkt försöka att undvika detta den här helgen, allt för att optimera chanserna för jaktoskulden att försvinna.Tacksam för kreativa förslag //Cliff Men jag har en jaktkompis som inte kan jaga älg utan och elda, och han skjuter älg nästan varje år. Men visst om du ska gå en timme till passet så blir det ju mycket att bära på eller att föra oväsen när du kommer fram för att samla ihop ved till en brasa.
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Jag eldar ALLTID på pass och nog har jag skjutit min beskärda del älgar =) däremot eldar jag ALDRIG de 2 första timmarna efter jag kommit ut på pass (då älgarna rör sig och äter mm) men när älgarna har tagit sin daglega och blir stötta av hunden tror jag det spelar noll roll om du eldar eller inte.
Publicerat Oktober 31, 200817 yr Jag eldar ALLTID på pass och nog har jag skjutit min beskärda del älgar =)däremot eldar jag ALDRIG de 2 första timmarna efter jag kommit ut på pass (då älgarna rör sig och äter mm) men när älgarna har tagit sin daglega och blir stötta av hunden tror jag det spelar noll roll om du eldar eller inte. Och tänder man brasan för tidigt och det går åt väldigt mycket ved, har man inte ved så det räcker så fryser man något så in i hel#¤te den sista tiden. Har själv provat när det var en älg som aldrig ville stå still och bara vandrade runt i närheten av mig så jag inte vågade samla mera ved.