Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp! Hur ska jag göra med sår bakom örat?

Featured Replies

Publicerat

Behöver kloka råd nu...

Jämttiken fick ett sår bakom vänsterörat förra helgen när vi jagade och på söndagen märkte jag att hon kliade välldigt där så det blev större. Tvättade ordentligt o satte på "kruka".

I går tog jag av tratten en kort stund när hon var med oss för det hade blivit en fin skorpa, dumt inser jag för på två röda åkte tassen upp och det började blöda igen...

Nu ska vi ut i morgon igen på jakt jag tror ju inte att hon har "tid" att klia sig när vi jagar... Eller tycker ni att jag ska låta henne vara hemma eller finns det något jag kan lägga på som kanske dämpar kliandet?

Snälla kom med råd och tipps hur ja ska göra!

Publicerat

Raka bort håret närmast såret, håll det rent, smörj på antiseptisk salva. När hon är hemma (inte jagar) så håll koll så hon inte kliar. Det borde läka ganska fort om hon inte får tillfälle att klia upp skorpan.

Under jakten bör det inte vara någon fara tycker jag dock, då hon lär vara så fokuserad på jakten att hon helt kopplar bort att det kliar :lol:

Publicerat
  • Författare
Raka bort håret närmast såret, håll det rent, smörj på antiseptisk salva. När hon är hemma (inte jagar) så håll koll så hon inte kliar. Det borde läka ganska fort om hon inte får tillfälle att klia upp skorpan.

Under jakten bör det inte vara någon fara tycker jag dock, då hon lär vara så fokuserad på jakten att hon helt kopplar bort att det kliar :lol:

var lite så jag tänkte ja att under jakt tiden tror jag hon hellre letar o ställer älg än att klia sig. När det är rast tänkte jag låta henne vara med under sträng uppsikt eller ha tratt på sig medan hon vilar på filten i bilen...

Publicerat

Om det geggar eller blir märkbart irriterat kan det ju hända att det behövs penicillinsalva/tabletter, men det ser du ju och om så, är det bara att ringa vet.

Publicerat
  • Författare

det blev lite geggit första dagarna men efter rejäla tvättar slutade det och blev fin skorpa så det tror jag inte är någon fara med. Får väll vara extra noga med tvättningen efter jakten i morgon oxå...

Publicerat

Själv brukar jag anv. LHC sårsalva ifrån apoteket. :D

Publicerat
  • Författare

Gick jätte bra med jakten i går trotts såret, en pinnatjur skjuten av passkytt efter ½ timmes stånd o gångstånd :lol: var ju inte så enkelt att smyga på stånd i går, hördes ju miltals när man gick...

så då hade hon inte tid med något sår men när vi kom hem var hon på det igen så nu är det tratt på igen...

Publicerat

Grattis till en lyckad jakt ;)