Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sträng fråga till er som lindat strängar etc

Featured Replies

Publicerat

Jag bytte mina lemmar på Generalen idag ( till de modifierade, oexploderande typen) Då märkte jag när jag lossade sträng o kablar

från camarna att flera av lindningarna runt basen på öglan är uppfransade samt att det lossnade trådar av lindningstråden.

1. skit av bowtech att detta händer på en nästan ny båge

2. hur farligt är det att skjuta nu undrar jag ( tills jag får ny sträng eller denna omlindad) ?, kadeller är hela men oroar mig att

ögglan ger upp och släpper, den står i spänn nu så ska det smälla borde det ske under natten, har dragit bågen ett par gånger

men de verkar hålla..

Tipps ?

Publicerat
Jag bytte mina lemmar på Generalen idag ( till de modifierade, oexploderande typen) Då märkte jag när jag lossade sträng o kablar

från camarna att flera av lindningarna runt basen på öglan är uppfransade samt att det lossnade trådar av lindningstråden.

1. skit av bowtech att detta händer på en nästan ny båge

2. hur farligt är det att skjuta nu undrar jag ( tills jag får ny sträng eller denna omlindad) ?, kadeller är hela men oroar mig att

ögglan ger upp och släpper, den står i spänn nu så ska det smälla borde det ske under natten, har dragit bågen ett par gånger

men de verkar hålla..

Tipps ?

köp en bear :D:D:D

Publicerat
  • Författare
köp en bear :D:D:D

Nej , men säkert ny icke bowtech sträng/kablar, har frågat bowtech om detta är ett vanligt slitage om det är

fallet blir det Hoyt eller Mathews

Publicerat

Jadu, kan du inte linda om strängarna vid basen av öglan?

Är du det minsta tveksam om det kommer att hålla så tycker jag att du ska beställa en ny sträng.

//Kent

Publicerat
  • Författare
Jadu, kan du inte linda om strängarna vid basen av öglan?

Är du det minsta tveksam om det kommer att hålla så tycker jag att du ska beställa en ny sträng.

//Kent

Jo men saknar tråd och övrig utrustning för det, vill ju gärna jaga i morrn så får väl se om

det går i bitar i morrn när jag testar nya lemmarna

Publicerat

Det är bara att skjuta utav fan. Är det bara lindningstråden som gett upp en aning och fransar sig så är det ingen panik.

Jag sköt min Mathews MQ1 utan att ha någon lindning alls i ändarna. Funkade hur bra som helst.

Har även skjutit utan kabelsläde och med kardelerna direkt mot kabelstången. Rejält med vax och sen är det bara att tuta på.

Strängmaterial håller betydligt bättre än man tror. Det är vid tvära vinklar som man ska se upp lite med detta. T.ex där sträng viker över camhjul. Där ska lindningen vara intakt.

I de flestacamhjul finns det ju en "tapp" där man trär på strängen eller kabeln. Där uppstår det mest dragande kraft och inte alls mycket av den gnidande friktionen.

Vill du så kan du ösa på med vax i öglan och det håller att skjuta den här säsongen ut.

Publicerat

Svårt att säja när man inteser strängen framför sej!.. men kan inte tänka mej att de är värre än för en kille i Tobo! hans stäng e verkligen fransig ser ut som ett nystan hela stängen å den håller!..

så nog tror jag du kan anväda bågen!..ska rätt mycket till innan stängen ger vika!.. men skulle inte ställa mej å övnings skjuta 200 pil med den!...

Mvh Mamre!..

Publicerat
  • Författare
Det är bara att skjuta utav fan. Är det bara lindningstråden som gett upp en aning och fransar sig så är det ingen panik.

Jag sköt min Mathews MQ1 utan att ha någon lindning alls i ändarna. Funkade hur bra som helst.

Har även skjutit utan kabelsläde och med kardelerna direkt mot kabelstången. Rejält med vax och sen är det bara att tuta på.

Strängmaterial håller betydligt bättre än man tror. Det är vi tvära vinklar som man ska se upp lite med detta. T.ex där sträng viker över camhjul. Där ska lindningen vara intakt.

I de flestacamhjul finns det ju en "tapp" där man trär på strängen eller kabeln. Där uppstår det mest dragande kraft och inte alls mycket av den gnidande friktionen.

Vill du så kan du ösa på med vax i öglan och det håller att skjuta den här säsongen ut.

Ok bra, ska testa i morrn, kan inte låta bli att tycka att det kvalitets mässigt stinker lite, har ALLDRIG haft dessa problem med mina Hoyts

Publicerat
Ok bra, ska testa i morrn, kan inte låta bli att tycka att det kvalitets mässigt stinker lite, har ALLDRIG haft dessa problem med mina Hoyts

annars finns Juh APA ...... :D .. ;) ...

Mvh

Publicerat
  • Författare
annars finns Juh APA ...... :D .. ;) ...

Mvh

Jo men vi har gott om enbuskar här i såfall :D

Publicerat

Strängar made in taiwan kanske?

Faktum är att detta är priset vi får betala för högre hastigheter. Man drar ner på dimensionerna på sträng materialet. Mindre vikt mer fart.

Med äldre lite tjockare och tyngre lindningstråd så håller det bättre.

Vet att jag med min Golden Eagle båge sköt ca 15 000 pilar mellan bytena. Jag höll nämligen lite statistik dom 10 första åren av mitt skjutande. Viktigaste är att inte slarva med vaxningen. Väl vaxat håller länge. Nu byter jag sträng och kablar vartannat år. Men jag skjuter inte samma mängd pil som längre tillbaka.

Men det är bara att skjuta på. Smäller strängen så fyller du kalsongerna med nåt klet. Sen är det bara att byta sträng. Vi ska dock komma ihåg att den största kraften ligger på kabeln och inte strängen.

I regel är kabeln några kardeler tjockare än strängen.

Mina fösta bågar hade 22 kardeler i strängen och 24 i kabeln. Idag har vissa bågar 12 i strängen oich 16 i kabeln. Visst har det skett mycket utveckling i materialet. Men det mesta handlar om att uppnå högre hastigheter.

Publicerat

Är det bara lindningarna som är slut? Testa att ta en kardel från en gammal sträng o linda med den! funkar faktiskt jäkligt bra tro det eller ej. Nybörjare kan man väl kalla mig men det har jag hunnit testa och det funkar faktiskt jäkligt bra.

Publicerat
  • Författare

Bowtech svar

Occasionaly whan a string or cable is made, the builder forgets to burn the excess serving off of the loop end, and the loop looks like it is coming apart. When in fact it is just a tag end of the serving. If you are concerned, take the bow to your dealer and have them take a look at it.

Thanks,

hmm lite mer än bara "excess" trådar, Glömmer ? hur fan glömmer man det när man sitter o pular med det hela dagarna ??

Den får hålla tills den går av, när Anders är hemma frpm USA får han skicka en ny bara.

C-A, jo det kan gå, bara att man kan inte linda så hårt och tätt som det behövs, sen om jag lindar med för grov tråd kommer det att bygga

då detta är där strängen löper igenom cam spåret

Publicerat
Bowtech svar

Occasionaly whan a string or cable is made, the builder forgets to burn the excess serving off of the loop end, and the loop looks like it is coming apart. When in fact it is just a tag end of the serving. If you are concerned, take the bow to your dealer and have them take a look at it.

Thanks,

hmm lite mer än bara "excess" trådar, Glömmer ? hur fan glömmer man det när man sitter o pular med det hela dagarna ??

Den får hålla tills den går av, när Anders är hemma frpm USA får han skicka en ny bara.

C-A, jo det kan gå, bara att man kan inte linda så hårt och tätt som det behövs, sen om jag lindar med för grov tråd kommer det att bygga

då detta är där strängen löper igenom cam spåret

ska se om jag hittar ett videoklipp åt dig som kan hjälpa dig! Tar du en kardel o lindar den på samma sätt som han så borde den inte bygga särskilt mycket mer än den vanliga lindningen!

håller med dig, hur fan kan man glömma sånt när man jobbar med det? ^^

Publicerat

du kan bli medlem på www.huntingfootage.com medans jag letar roger!