Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur smakar älgköttet när det smakar vom?

Featured Replies

Publicerat

Måste fråga, för jag vet inte om detta beror på misstag hos kocken (läs kryddning) eller om det är vom.

Jag tillagade igår en älgfilé från en vom-skjuten kalv. Älgen togs ur och gjordes ren, allt dåligt och utsatt skars bort. Förmodligen togs mer än nödvändigt bort, vilket jag föredrar.

Men.. jag tycker älgfilén hade en tydlig doft av.. ja.. typ stall.. det fanns även en biton i smaken av gammalt hö.

Nu är min fråga, om köttet har tagit smak från vommen, är det då så här det hade smakat eller hade det haft en helt annan smak? Jag kryddade sparsamt med vitlök, brynte i panna och lät gå till 70gr innertemp i ugn (foliepaket).

Vad säger ni som vet hur vom smakar? ;)

Publicerat
  • Författare

Ska tillägga att älgen togs ur och gjordes ren direkt efter drevet alltså, den låg inte länge.

Publicerat

Om allt vominnehåll togs bort med god marginal och köttet hängt lagom länge under bra förhållanden så bör det inte tagit åt sig någon smak.

Tillägg: Frågade käre maken (som är slaktare/styckare med mångårig erfarenhet) också och han säger bestämt: Nej, det tar inte åt sig någon smak alls om det gått till som du beskrivit :wub:

Publicerat
  • Författare
Om allt vominnehåll togs bort med god marginal och köttet hängt lagom länge under bra förhållanden så bör det inte tagit åt sig någon smak.

Tillägg: Frågade käre maken (som är slaktare/styckare med mångårig erfarenhet) också och han säger bestämt: Nej, det tar inte åt sig någon smak alls om det gått till som du beskrivit :wub:

Okay, hmm.. och om det hade tagit smak.. vad hade det smakat? Hur beskriver man det bäst?

Jag börjar tro att min vitlökskryddning skapade den här skumma bismaken.. det var inte alls gott kan jag säga. Men slaktarn som styckade upp denna försäkrade mig om att OM det smakar vom så KOMMER jag märka det.. och dra mig för att äta älg igen :wub: Så tydligen ska det ju vara en riktigt hemsk smak. Men SÅ illa tycker jag nog inte det blev..

Publicerat

Tvätta av all yta som har fått wominnehåll med ättika så fort som möjligt så blir det ingen bakterieodling heller på köttet.

Publicerat
Okay, hmm.. och om det hade tagit smak.. vad hade det smakat? Hur beskriver man det bäst?

Vet inte..

:wub:

*Frågar maken igen*

OM köttet tagit smak av vominnehållet, så skulle det mest troligt haft en bismak av jäst ensilage säger han.

Mer troligt är dock att du känner på lukten att det är något skumt redan vid tillagningen, än att köttet i sig faktiskt smakar.

han säger också att efter du ätit vom, så är risken stor att magen reagerar med väääääldigt löshet och att du knappast hinner in på dass innan det kommer ut i racerfart :wub:

Publicerat
  • Författare
Vet inte..

:wub:

*Frågar maken igen*

OM köttet tagit smak av vominnehållet, så skulle det mest troligt haft en bismak av jäst ensilage säger han.

Mer troligt är dock att du känner på lukten att det är något skumt redan vid tillagningen, än att köttet i sig faktiskt smakar.

han säger också att efter du ätit vom, så är risken stor att magen reagerar med väääääldigt löshet och att du knappast hinner in på dass innan det kommer ut i racerfart :wub:

Hahaha.. ok.. men ja.. det luktar ju som sagt stall av det.. tycker jag.. så då kanske det är det ändå då.. men nån laxerande effekt har jag dock inte märkt av :P

Publicerat
Men.. jag tycker älgfilén hade en tydlig doft av.. ja.. typ stall.. det fanns även en biton i smaken av gammalt hö.

Det är min uppfattning att luktar köttet så har också någonting hänt med det.

Välhängt friskt kött ska lukta friskt och inget annat.

Har ätit så pass mycket viltkött i mina dagar att jag med säkerhet kan påstå att våmskjutet vilt som fått hänga i 8 grader en vecka absolut smakar annorlunda än icke våmskjutet.

Det är i princip omöjligt att putsa innerfileerna rena från göret utan att skära ut dom direkt,finns för många fickor och hinnor för det.

Övrigt kött tar däremot ingen skada.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Det är min uppfattning att luktar köttet så har också någonting hänt med det.

Välhängt friskt kött ska lukta friskt och inget annat.

Har ätit så pass mycket viltkött i mina dagar att jag med säkerhet kan påstå att våmskjutet vilt som fått hänga i 8 grader en vecka absolut smakar annorlunda än icke våmskjutet.

Det är i princip omöjligt att putsa innerfileerna rena från göret utan att skära ut dom direkt,finns för många fickor och hinnor för det.

Övrigt kött tar däremot ingen skada.

/Micke

Jag tror nog det kan stämma det du säger, det jag var fundersam på var om jag lyckats krydda det olyckligt. Det luktade friskt och fint innan det kom in i ugnen. Och sambon tyckte ju det smakade kanon.. =) Det var bara jag som kände hö-smaken =)

Publicerat

det är psykist.

smakar det "gööör" så smakar det, dessutom brukar lukten avslöja denna "krydda" ganska tidigt.

lsjohnsson har redan sagt svaret, spraya på ättika och torka torrt direkt i skogen så är det räddat

ättikan är dessutom perfekt att rengöra knivar och verktyg med när du tagit ur älgen i skogen, kanske sotat densamme och ska skära korv till fikat efteråt, då är det skönt att ha en ren kniv ;)

Publicerat
det är psykist.

smakar det "gööör" så smakar det, dessutom brukar lukten avslöja denna "krydda" ganska tidigt.

lsjohnsson har redan sagt svaret, spraya på ättika och torka torrt direkt i skogen så är det räddat

ättikan är dessutom perfekt att rengöra knivar och verktyg med när du tagit ur älgen i skogen, kanske sotat densamme och ska skära korv till fikat efteråt, då är det skönt att ha en ren kniv ;)

Alldeles rätt! Hygienen är A & O i detta sammanhang! :D

Publicerat

Tycker vom smakar ungefär som de luktar...

Publicerat
Tycker vom smakar ungefär som de luktar...

"Kryddat och klart för grillning" ;)

Publicerat
Jag kryddade sparsamt med vitlök, brynte i panna och lät gå till 70gr innertemp i ugn (foliepaket).

Ursäkta om jag går lite off-topic nu men 70 grader på en filé??? B)

Jag tar aldrig en filé över 40 grader oftast mindre...

Hade du känt vomsmaken om du inte vetat om det?

Jag vet med mig själv att när jag har tagit ur ett djur med maginnehåll så blandar jag de påsarna med annat kött i frysen så jag inte skall veta vad som är vad.

Lukten har en bizarr förmåga att få oss att känna obehag, och då kan man tycka att köttet luktar illa efteråt.

Min pappa kan fortfarande inte äta älgkött sedan han fick surt älgkött som liten. Men om jag lagar det hemma och säger att det är nöt märker han ingen, men om jag säger att det är älg tycker han det smakar illa...

Publicerat

jag har aldrig smakat vom, men jag tror inte att det var det som gjord att det smakade "konstigt". För om ni har Gjort som du skriver så ska det inte kunnat tagit smak, har varit med när det har varit dåligt tvättat men det har int tagit smak i alla fall. Nej jag tror nog att det bara sitter i ditt huvud att det smakar vom.

Eller så är det kockens fel B)

Publicerat
  • Författare
Ursäkta om jag går lite off-topic nu men 70 grader på en filé??? B)

Hade du känt vomsmaken om du inte vetat om det?

Jag vet med mig själv att när jag har tagit ur ett djur med maginnehåll så blandar jag de påsarna med annat kött i frysen så jag inte skall veta vad som är vad.

Lukten har en bizarr förmåga att få oss att känna obehag, och då kan man tycka att köttet luktar illa efteråt.

Min pappa kan fortfarande inte äta älgkött sedan han fick surt älgkött som liten. Men om jag lagar det hemma och säger att det är nöt märker han ingen, men om jag säger att det är älg tycker han det smakar illa...

70 grader ja, och den var rosa i mitten så den blev helt perfekt så sett =)

Jag vet inte om jag tyckt att det var obehagligt om jag inte visste om det, men som sagt.. jag kände ju både smak och lukt av hö/stall så jag hade nog rynkat på näsan ändå tror jag. Men det kan som sagt lika gärna varit jag som kryddat den fel.

Publicerat
  • Författare
jag har aldrig smakat vom, men jag tror inte att det var det som gjord att det smakade "konstigt". För om ni har Gjort som du skriver så ska det inte kunnat tagit smak, har varit med när det har varit dåligt tvättat men det har int tagit smak i alla fall. Nej jag tror nog att det bara sitter i ditt huvud att det smakar vom.

Eller så är det kockens fel B)

Ja, det var nog kockens fel ;)

Publicerat
Ursäkta om jag går lite off-topic nu men 70 grader på en filé??? ;)

40 grader? får du över huvudtaget köttsafterna att stabilisera sig i en sådan köttbit?

52 grader och upp till 60 tycker jag kan vara ok men aldrig över det.

Btw... En köttbit som är förstörd av maginnehåll stinker vedervärdigt då man lägger den i stekpannan,

det känns helt enkelt direkt på lukten att det inte är ämnat att ätas. :ph34r:

Publicerat
40 grader? får du över huvudtaget köttsafterna att stabilisera sig i en sådan köttbit?

52 grader och upp till 60 tycker jag kan vara ok men aldrig över det.

Btw... En köttbit som är förstörd av maginnehåll stinker vedervärdigt då man lägger den i stekpannan,

det känns helt enkelt direkt på lukten att det inte är ämnat att ätas. ;)

Den måste ligga och vila efter stekpannan/ugnen.

Det skall dock vara välhängt kött, inget plastinpackat skräp från den lokala handlaren!

En av mina favoriter är filén/rygbiffen på haren, och den skall nästan vara helt rå! (men det är inte alla som gillar kött på det sättet)

Publicerat

Har inte läst hela tråden men säger så här. Ett djur som vom-skutits och allt gått rätt till tar inte åt sig precis som det sagts innan. MEN har det tagit åt sig, och då är det oftast att djuret levt länge alt. fått ligga efter en taskig träff så luktar köttet...ja starkt, lite småsurt svårt att förklara. Vi hade ett fall ifjol där vi fick kassera en hel älg. Inte ens stekarna gick ta reda på eftersom stackars kon blev skadskjuten och nedlaggt först 4-5 timmar senare.

Dels så tar djuret åt sig av maginnehållet men köttet blir även strävt av att djuret gått länge sårat så mycket adrenalin har passerat i muskler och vävnader.

En parentes i frågan är att min farfar tillagade en gång en bit kött som paketarats fel (det var hundmat). Kan säga som så att lukten i köket var inte nybakta bullar precis.. Det roliga i den historien var att inte ens hundarna åt av det :rolleyes:

Publicerat

Alltså visst är smaken olika men 40 grader e ju bara lite hög feber??

Körde en älgstek igår till 54-55 grader, har kylts inatt o ska ut kallskuren på buffe idag.

J-klar va den va snygg om jag få säga de själv o faen så gott oxå... :rolleyes:

Fasen att man ska behöva jobba en helg som denna...

Vicket jaktväder vi har här.. några minus o helt vindstilla.

Inte nog me det så hördes till o med en hund skalla när jag stack ut huvudet utanför dörren till firman, o fasen vet om de inte lät som ståndskall...

Fast de är väl bara jag som inbillar mig...

Åter till buffen.. har lite varmrökt lax, sallad, frukter o ost o bärsalsa o fixa till oxå...

Publicerat

Jag hörde talas om en gammal erfaren vargspårare - ett orginal, som undrat varför vargarna alltit lämnade vommen men åt upp i princip allt annat. Han förstod efter ett smakprov varför :rolleyes:

Katten ratade nervommade rådjursfiléer ifjol så gott är det nog inte. Jagade med konfirmander i förrgår. En kille tyckte, efter att den nyskjutna tjurens matstrupe nyligen skurits av och förmagens gaser pös ut i skogen, att det hela luktade kaviar. Om man blandar skit, ensilage och kaviar så kanske man kommer nära en beskrivning av lukten?

Publicerat

Smakar som det luktar ungefär... :D