Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sälskinn

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar som rubriken säger, vem eller vilka som bereder sälskinn i Sverige.

Jag har fått vantarna på ett jättefint skinn som jag skulle vilja lämna in för beredning.

Enligt uppgift så finns det knappt några garverier som vill befatta sig med skinnen,

någon som vet mer?

Publicerat
Jag undrar som rubriken säger, vem eller vilka som bereder sälskinn i Sverige.

Jag har fått vantarna på ett jättefint skinn som jag skulle vilja lämna in för beredning.

Enligt uppgift så finns det knappt några garverier som vill befatta sig med skinnen,

någon som vet mer?

Skicka et PM till sealhunter här på forumet, jag är säker på att han har något tips.

Publicerat
Skicka et PM till sealhunter här på forumet, jag är säker på att han har något tips.

Ligger själv med en hög som jag inte vet vart jag ska skicka.

Väntar på att få se några som varit i finland för beredning och innan dess kan jag ej rekomendera någon.

Finns säkert några som fixar ett skinn i sverige också men kanske inte så bra att man kan sy kläder av dom.

Men vet någon annan så är även jag intersserad av tips.

Publicerat

http://www.gcrieber-skinn.no/

Denna firman i Norge kanske kan vara något, vad jag kan förstå så har de fortfarande en viss beredning i Norge, inte bara på andra sidan atlanten.

Publicerat
  • Författare
Ligger själv med en hög som jag inte vet vart jag ska skicka.

Väntar på att få se några som varit i finland för beredning och innan dess kan jag ej rekomendera någon.

Finns säkert några som fixar ett skinn i sverige också men kanske inte så bra att man kan sy kläder av dom.

Men vet någon annan så är även jag intersserad av tips.

Jag vet att Malung tog emot tidigare men tydligen inte längre.. Har också hört om en firma i Finland som garvar så det blir kanske dit man får skicka det ändå.

Jag tänkte inte sy av mitt skinn utan endast ha det som förevisningobjekt på kurser, det gör mao inget om det blir "lite" styvt.

Jag har det saltat nu och sta göra ett ryck med det under kommande vecka då jag måste "finskrapa skinnet. Beställde en skrapkniv från Racerback som såg vettig ut, någon som provat den?

Publicerat
  • Författare
http://www.gcrieber-skinn.no/

Denna firman i Norge kanske kan vara något, vad jag kan förstå så har de fortfarande en viss beredning i Norge, inte bara på andra sidan atlanten.

Kanske men det blir lite meckigt att skicka skinnet "över kölen" jag vill helst "minimera" frakten för att undvika att skinnet blir liggande på något varmt ställe.

Publicerat

Tjiiina det finns en firma i finland (Kemi) en par mil från torneå....eventuellt tar dom emot skinn....

Ska se om jag hittar numret hade då jag lämnade in bäverskinn en som pratade svenska.

Humana priser och om det blir somplanerat för mig blir det nog endel jobb i Tornedalen framöver så kommer bara skinnet tioll piteå så kan jag åka vidare med det.....har ett grävlingskinn som ska dit...

Publicerat

www.keminnahkatarvike.fi

Här hittade jag en länk....

Publicerat
Tjiiina det finns en firma i finland (Kemi) en par mil från torneå....eventuellt tar dom emot skinn....

Ska se om jag hittar numret hade då jag lämnade in bäverskinn en som pratade svenska.

Humana priser och om det blir somplanerat för mig blir det nog endel jobb i Tornedalen framöver så kommer bara skinnet tioll piteå så kan jag åka vidare med det.....har ett grävlingskinn som ska dit...

Mitt sälskinn skickade jag till Kemi....tyvärr så misslyckades berdningen så skinnet blev gult !!! :lol:
Publicerat
  • Författare
Mitt sälskinn skickade jag till Kemi....tyvärr så misslyckades berdningen så skinnet blev gult !!! :lol:

Angående gula skinn så beror det väl på att fettet från sälen färgat håren? tydligen så ska man vara väldigt noga med att hålla fettet borta från hårsidan. Läste i någon gammal Svensk Jakt att man med fördel skulle tvätta hårsidan noggrannt med YES eller något annat diskmedel för att slippa gulnad på hårsidan, men allt det där vet du säkert redan..

Har en kollega som har släkt i Kemi så jag ska försöka lösa frakten med honom i så fall.

Publicerat
  • Författare
www.keminnahkatarvike.fi

Här hittade jag en länk....

Tusen tack!

Nu ska jag bara se till att skrapa skinnet klart så åker det över till grannlandet :lol:

Publicerat
Angående gula skinn så beror det väl på att fettet från sälen färgat håren? tydligen så ska man vara väldigt noga med att hålla fettet borta från hårsidan, men allt det där vet du säkert redan..

Har en kollega som har släkt i Kemi så jag ska försöka lösa det med honom i så fall.

Joo....allt det där visste jag och mina polare som tipsade mig sade att det kan gå hur som hellst dvs.. vissa blir helt ok andra gula. Men då jag var rätt noga men mitt skinn och gjorde exakt som min polare tipsade och för han så lyckades det ena gången men andra skinnet inte. ... och det såg jätte fin ut då jag skickade det så. :lol: Har hört att det ska vara i Norge som det bästa resultaten kommer ifrån...där kan dom konsten bättre.

Så här ser mitt skinn ut idag....fint men synd på att det blev gul !!!

post-438-1225703788_thumb.jpg

• 2 months later...
Publicerat

skickade ett litet knubbsälsskinn till tranås i fjol, vilket gick ypperligt. vet dock inte hur de ställer sig till hela högar med större skinn. det fick en liten gul nyans, men jag är jättenöjd.