Publicerat November 2, 200817 yr Har bestämt mig för att införskaffa ett gevär i magnumkaliber. Men då jag i princip inte besitter någon erfarenhet alls gällande magnum så söker jag råd. Kalibern jag kollat mest på är väl 7mmRM men även .300'an, dock tror jag den senare leverera lite för mycket rekyl för mitt eget bästa iaf i det tilltänkta vapnet (85 Finnlight). Det jag blir lite fundersam över är ryktet som säger att 7mm skall vara en "elak liten sak som bara slår sönder". Frågan är då om detta kan åtgärdas genom att ladda med hårdare kulor, eller om detta är "baksidan med magnum" oavsett kaliber? Är .300'an bättre i detta hänseende? /David
Publicerat November 2, 200817 yr Det jag blir lite fundersam över är ryktet som säger att 7mm skall vara en "elak liten sak som bara slår sönder". Frågan är då om detta kan åtgärdas genom att ladda med hårdare kulor, eller om detta är "baksidan med magnum" oavsett kaliber? Är .300'an bättre i detta hänseende? /David Kulevalget, hvor hardt du lader og på hvilken avstand du skyter på vil avgjøre mye, og hvilket vilt du skal jakte på selvsagt. Personlig så syns jeg at magnum patroner er unødvendig om holder deg til skyteavstander under 200 m, men vær sin smak. Ser at sako finnlight har 62 cm langt løp, så da kommer vertfall magnumpatroner til sin rett.
Publicerat November 11, 200817 yr Jag skulle vilja avråda från att skaffa alltför lätt vapen till kraftiga magnumpatroner. Det krävs en viss tyngd i vapnet för att rekylen inte ska bli skrämmande. I övrigt tycker jag gott och väl att du kan skaffa dig en 7mmRM för att prova om det är något för dig. Ett starkt råd är dock att absolut inte skjuta för blöta kulor i den snabba patronen, för då kan det förstöra en hel del. Använd starka kulor så blir inte problemet lika stort.
Publicerat November 11, 200817 yr Instämmer med föregående skribenter Men vadå skaffa en magnum? Finns det ett självändamål i att patronen heter xxx magnum, eller att hylsan har ett bälte? F.ö. finns det många exempel på magnumpatroner som inte alls är särskilt snabba, exempelvis 350 Rem Mag och 458 Win Mag.
Publicerat November 11, 200817 yr Författare Nja, ska jag vara helt ärlig så har "snabb-suget" svalnat en aning, rusar nya idéer genom skallen var och varannan dag nu tycker jag I och med att jag i dagens läge varken äger eller har någon erfarehet utav magnum, så kände jag att det hade varit roligt att bekanta sig med en. Normalt sett är jag ganska svag för skapliga trä bitar, men med de som nu står i skåpet har det ibland också smugit sig in en försiktighet vid hantering som många gånger kännts rätt jobbig då det trots allt är ett redskap p.g.a detta skulle valet i så fall ha fallit på en komposit kolv.
Publicerat November 11, 200817 yr Har du provskjutit nån, nån gång? Om inte så kanske vi kan ordna nåt för dig. Du verkar ju inte bo alltför långt borta
Publicerat November 11, 200817 yr Författare Har du provskjutit nån, nån gång? Om inte så kanske vi kan ordna nåt för dig. Du verkar ju inte bo alltför långt borta Något enstaka skott har det blivit men det är allt och det räknar inte jag som en provskjutning. Däremot är jag skapligt sugen på att prova din 22 PPC bysse