Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hösten lider mot sitt slut och därmed..

Featured Replies

Publicerat

också jakten med hund och hagelbössa. Visst toppjakt i all ära men det är ändå med vorsthern och hagelbrakaren som jag trivs bäst. Är en sopa på kulskytte dessutom. Jag har tänkt att försöka jaga med hund så länge det går att ta sig fram för hunden och efter det måste jag komma på något annat jag kan jaga med hagelbössan i hand, även när snön ligger djup. Kom gärna med förslag ;) Har funderat på att spåra hare och mård med snöskor eller korta skidor på fötterna men det är lätt att säga nu när det är lätt att ta sig fram.

En annan sak som jag ska prova är att smyga på de enorma flockar med orre som sitter på min marks hyggen. Ofta under toppjakten har jag skrämt upp dem och alltid någon av dessa 40-100 fåglar flyger rakt över mig där jag sitter i snön. Men hagelbysse i hand så har jag garanterat en tupp i säcken.

Känns småtrist i alla fall. Jag gillar snö men inte den som hamnar på min jaktmark.. :D

Publicerat
också jakten med hund och hagelbössa. Visst toppjakt i all ära men det är ändå med vorsthern och hagelbrakaren som jag trivs bäst. Är en sopa på kulskytte dessutom. Jag har tänkt att försöka jaga med hund så länge det går att ta sig fram för hunden och efter det måste jag komma på något annat jag kan jaga med hagelbössan i hand, även när snön ligger djup. Kom gärna med förslag ^_^ Har funderat på att spåra hare och mård med snöskor eller korta skidor på fötterna men det är lätt att säga nu när det är lätt att ta sig fram.

En annan sak som jag ska prova är att smyga på de enorma flockar med orre som sitter på min marks hyggen. Ofta under toppjakten har jag skrämt upp dem och alltid någon av dessa 40-100 fåglar flyger rakt över mig där jag sitter i snön. Men hagelbysse i hand så har jag garanterat en tupp i säcken.

Känns småtrist i alla fall. Jag gillar snö men inte den som hamnar på min jaktmark.. ;)

Köp slugs till hagelpangen så jagar du toppfågel med den, om du skjuter bättre med den :)

Mvh//J

Publicerat
  • Författare

Ja slug till fågeln blir kanon. Gäller bara att hålla över en meter eller så :)

Publicerat

Lär dig smyga och klättra tyst så kan du fortsätta med hagel även till toppjakten :)

Publicerat
Ja slug till fågeln blir kanon. Gäller bara att hålla över en meter eller så :)

Sluggen är faktiskt ganska flackskjutande.

Sköt i höst med Federal Slugs och jag vart riktigt imponerad över hur flakt den sköt.

Men men till toppfågel ska du nog ändå inte ha den till.... :P

Publicerat
Hösten lider mot sitt slut och därmed också jakten med hund och hagelbössa.

......

Känns småtrist i alla fall. Jag gillar snö men inte den som hamnar på min jaktmark.. :)

Nu är ju jag såld på toppjakt också, men kan ändå inte låta bli att hålla med. Det är något speciellt att gå bakom en bra stående fågelhund med hagelgeväret.

Om man ska vara ärlig så är norrland inget optimalt ställe för en stående fågelhund, - säsongen är helt enkelt för kort.

• 3 months later...
Publicerat

jo