Publicerat November 3, 200817 yr Hej! Jag undrar om det är lagligt at skjuta en skadskjuten sjöfågel från båt? Till exempel: Man skjuter på en flygande fågel när man står på pass på en holme elller liknande. Sjöfågeln flyger en bit ut, faller i vatnet, men är fortfarande vid liv och ligger utom skotthåll. Kan man då dra i gång båtmotorn och kjöra ut til fågeln och skjuta den, om man inte får tag i den på annat vis?
Publicerat November 3, 200817 yr Jag tolkar situationen som att det är ett eftersök och då ska man med alla medel försöka korta djurets lidande.
Publicerat November 3, 200817 yr Japp! Många gånger enda möjligheten att få tag på en skammad dykand tex. Slår de ned en bit ut och man har en bit att gå till båten så hinner de lååång ut. När man väl är där ute så är det svårt att se fågeln speciellt om det är lite sjö.. Mvh!
Publicerat November 3, 200817 yr japp det får du =) du får ju även jaga sjöfågel från båt. men med motorn stängd. (iallafall i finland)
Publicerat November 4, 200817 yr I Västerbotten så är det tillåtet att jaga från båt om motorn varit avstängd i 1 minut. http://www.ac.lst.se/jakt/ovrigjakt Så mitt tipps är gå in på Länstyrelsens hemsida i det län du bor i o kolla.
Publicerat November 4, 200817 yr ett bra tips är att ha med sig en 22 ut oxå. Råkar man skadeskjuta en dykand så är det bra och kunna avliva fågeln snabbt. //Kent
Publicerat November 4, 200817 yr När det gäller avlivning av skadat vilt så kan du använda dig av motordrivet fortskaffningsmedel för att förkorta djurets lidande. Det är mao helt ok att använda motorbåten för att genskjuta en skadad dykand.
Publicerat November 13, 200817 yr ... för att förtydliga reglerna för Finlands del så funkar det så att båten inte får framdrivas av motorns kraft när man jagar från den. Efter att man stängt motorn ska båten alltså ha slutat driva innan man får skjuta, i övrigt finns ingen tidsgräns.