Publicerat November 4, 200817 yr Har länge gått och funderat på en shiba inu som jaktkamrat på småviltsjakten. Nån som har erfarenhet av denna rasen och har lust att delge sina erfarenheter?
Publicerat November 4, 200817 yr Författare shiba inu e en spets tror jag, modell liten till medium (ca 40 cm mankhöjd har jag för mej).
Publicerat November 4, 200817 yr Författare Enligt webbsidan canis.se :- "Disse hundene ble i hjemlandet først og fremst brukt som jakt- og vakthunder. I fjellområdene var den minste varianten den mest vanlige. Den ble brukt til jakt på småvilt og fasan. Shiba kan fortsatt brukes til jakt, i Norge også til elgjakt. Andre glimrende bruksområder er agility og spor/ettersøk. Shiba´en er meget livlig ute i skog og mark, og liker å bli aktivisert. Den er hurtig og smidig, utholdende og meget modig." Annars så e det en otroligt fin hund. Svågern hade en som sällskapshund för ett par år sen men han har inte pejling på jakt så han går inte att fråga.
Publicerat November 4, 200817 yr Om du tänker ha den till jakt så gör du det mycket enklare för dig om du väljer en hund ur en etablerad jaktras. Många andra hundraser är från början jakthundar men man har i många generationer bara avlat andra egenskaper. Visst kan det lyckas att få en sådan att jaga också. Men varför krångla till det?
Publicerat November 4, 200817 yr Författare Om du tänker ha den till jakt så gör du det mycket enklare för dig om du väljer en hund ur en etablerad jaktras. Många andra hundraser är från början jakthundar men man har i många generationer bara avlat andra egenskaper. Visst kan det lyckas att få en sådan att jaga också. Men varför krångla till det? Oki, har du nått bra förslag på etablerad jaktras? Jag bor i lägenhet centralt i stan och har inte jaktmarken rätt utanför knuten
Publicerat November 4, 200817 yr Oki, har du nått bra förslag på etablerad jaktras?Jag bor i lägenhet centralt i stan och har inte jaktmarken rätt utanför knuten Vad för vilt vill du jaga med hunden och hur stora, samt hur vilttäta är jaktmarkerna?
Publicerat November 5, 200817 yr Författare Vad för vilt vill du jaga med hunden och hur stora, samt hur vilttäta är jaktmarkerna? mest grävling, räv och rådjur (vill då inte ha en hund som stressar ihjäl djurena). 50 ha till 300 ha (två olika jakt områden). 50 ha e mycket vilttät (såg 8 älgar och 4 rådjur under 4 timmar nu i helgen när jag var ute. 300 ha känner jag inte till så bra eftersom det e jakt mark jag kanske blir del av nästa år). Vill oxo ha en go kamrat med när jag håller på med viltvård o.dyl (kärringen e inte intresserad, hon plockar bara svamp).
Publicerat November 5, 200817 yr Med tanke på vad du tänker att jaga och hur stora markerna är så blir mitt tips på hund antingen en wachtel eller en tyskterrier. Inom dessa två raser så har du mýcket goda chanser till att få en bra jakthund. Mvh Andy
Publicerat November 5, 200817 yr Författare Med tanke på vad du tänker att jaga och hur stora markerna är så blir mitt tips på hund antingen en wachtel eller en tyskterrier. Inom dessa två raser så har du mýcket goda chanser till att få en bra jakthund. Mvh Andy oki, wachtel kan vara ett alternativ men min handledare under min jägarexamen e wachteluppfödare/sälgare/idiot, så njae, jag fick nog där, fin fågelhund eller ställande hund men inte min grej .............. tror jag forskar vidare på shiba inu .....
Publicerat November 5, 200817 yr Bästa tipset till dig är att fundera hur du vill att hunden ska jaga och sedan försöka få jaga med olika raser med det jaktsättet. Vänta gärna lite och försök göra dig en egen uppfattning om olika jakthundsraser. Vad det gäller Shiba inu så vet du ju ingenting, och att hitta någon som jagat med en är nog inte lätt. Själv skulle jag inte köpa en armécykel om jag tänkte starta i tour de france.