Publicerat Januari 24, 200521 yr Är det någon som har testat att grava fågelbröst, t. ex. ripa? Gravad älgfilé har jag smakat och det var otroligt gott. Tror säkert att ripa borde gå bra men har inget recept på detta.
Publicerat Februari 10, 200521 yr Jaktänkan lyckades med att grava ripbröstet. Betyget blev 5 av 5 möjliga.....mums ;D Hon lägger upp receptet snart, helt klart värt att testa
Publicerat Februari 10, 200521 yr Har haft recept på gravat älg eller ren kött förr men det tycks försvunnit.Söker febrilt..
Publicerat Februari 14, 200521 yr Nu har jag testat att grava ripbröst. Gjorde ett litet experiment med lyckat resultat. Här kommer mitt recept: 200 g ripbröst (ca. 4 st bröstfiléer) 1/2 dl salt 1 msk rosmarin 1 msk timjan Dressing Alt. 1: Blanda citron/olivolja (finns att köpa smaksatta olivoljor, supergoda) och lite balsamicovinäger. (ev. svartpeppar) Vispa upp det ordentligt så att det blandas väl. Dressing Alt. 2: Det går även att göra en dressing på 1 citron och 1 dl matolja. Då river man skalet av citronen och pressar ur saften. Blanda skal, saft och matolja. Låt det stå i rumstemperatur i 24 timmar. (gärna i ett soligt fönster) Gnid in bröstfiléerna med salt och kryddor, ställ svalt i ca. 24 timmar. Det kan bli ganska mycket salt och kryddor beroende på tjockleken på köttet, därav kan man ev. behöva skrapa bort lite för att det ej ska bli för salt. Skär lövtunna skivor av det gravade ripsköttet och severa med sallad. Ringla lite dressing( alt.1 eller alt.2) över köttet. Man kan även ha dressingen i en liten kopp (t.ex. en äggkopp) som man doppar köttet i. Jag kan tänka mig att det säkert är jättegott att lägga några skivor kött i ett mjukt tunnbröd tillsammans med lite körsbärstomatater, sallad och dressing. Sedan rulla ihop allt och smaska i sig det. Släck gärna törsten med en kall öl. MUMS. Detta är ett recept för alla som gillar viltsmak, för vilt smakar det. Lycka till!
Publicerat September 30, 200520 yr Lurar på om det inte går att göra carpacchio på fågelbröst, fasan, ripa, dvs fågel som har egen smak.