Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mannlicher nånting.

Featured Replies

Publicerat

Jag var hos den lokala vapenhandlaren idag och fick sen en riktigt fin bössa! Det hörs vara riktigt bra pris också säger handlaren :mad:

På lådan står det Steyr Mannlicher M 6.5x55.

Vad vet ni om den bössan? Jag har sökt på internet men hittar ingenting om den!

Handlaren säger att den heter Steyr Mannlicher M-Swede? hittar ignentign då jag söker på den.

Kännetecknen är att pipan är "vriden" och att den har ett rullmagasin!

Jag vill veta om precisionen på det här vapnet. Jag är väldigt sugen på den men pipan är bara lite drygt 50cm så jag är lite orolig för pressionen! Behöver jag va det? Hur är precisionen och bössan i allmänhet?

Jag hade tänkt köpa nån fin tikka m65 som toppfågelbössa men jag blev nästa lite kär i den här bössan och undrar om den är nånting att ha?

Tikkan blir ju väsentligt mycket billigare!

Väldigt tacksam för svar!

/Mats

Publicerat

Har du någon bild?

Magasinet, stål eller plast? "rakt" eller "snurr"

Slutstycket, Går hantaget genom lådan eller är det bakom lådan?

säkring, flagga eller sidosäkring?

mannlicher har en hel drös olika "benämningar" min hette "Steyr-mannlicher schoenauer Mod MC" (1950)

Publicerat

Har du varit hos Rob på järnhandeln? Såg att du var från Sorsele :)

En bild skulle säga mer än 1000 ord, var det en helstock eller en f.d. helstock med tanke på piplängden?

Publicerat

Skulle tänka mig att det är en "sverige variant" Dvs en helstocks bössa med halvstock som tydligen gjordes till Sverige. Rullmagasin är lika med budget modellen dvs magasin i plast. Jag har själv haft en sådan men i luxsus utförande . Iofs en helstock där jag skaffade en halvstock till. Sköt bra och var inga större precisions problem förutom att viss ammo sköt ruskigt kasst. Bla fabriskladdad Lapua mega var inte ens idé att försöka med. Men om jag inte minns fel så sköt den hyggligt med vulcan iaf men det är ingen extrem bra precision på den jag hade iaf.

Snygg bössa, men för toppfågel hade jag nog valt något annat med bättre precision.

Publicerat

Nu har jag grävt fram lite info åt dig.

källa Allt om Jakt & vapen Nr 1 2007 av Richard Gustafsson

"Nästa modell av mannlicher har ett långt namn. Steyr-Daimler-Push AG.Steyr Mannlicher Mod S.

Bössan finns i olika storlekar beroende på kaliber Modell M, S, L & SL"

Uderbeslag i plast (makrolon)

Det är för artikelförfattaren ofattbart att en så dyr och och i övrigt bra bössa har utrustats med denna plastskit

Den som tänker köpa en begagnad bössa i denna modell bör hålla ett öga på plastdetaljerna

Pga magasinets storlek blir kolven över magasinet svag"

rekylupptagningen sker bak på bössan, med hög belastning på den bakre lådskruven, kolla sprickor i kolven även där!

Nu ska vi inte säga att det är ett såligt köp

min mor har en bössa i denna modell och jag har annvänt den flitigt

hennes bössa är en helstock, så idogt skjutande på bana är inte att föredra då pipan snabbt blir stekhet.

pressisionen är bra, faktist riktigt bra i hennes (har jagat toppfågel med den)

smörj in plastdelarna med siliconspray så håller de längre!

om du kan ska du självklart provskjuta bössan innan köp!

Mvh

asm

Publicerat

Kan ju skriva under på att träbitarna är ganska tunna på sina ställen. Jag hade ju en helstock till att börja med.. Bössan välte en gång på banan och kolven sprack där slutstyckten går emot trät.. :lol: Fick iofs en ny kolv genom hemförsäkringen och valde då en halvstock. Även om helstocken gick att laga med lite trälim, så var det inte så snyggt.. ;)

Publicerat
  • Författare
Har du någon bild?

Magasinet, stål eller plast? "rakt" eller "snurr"

Slutstycket, Går hantaget genom lådan eller är det bakom lådan?

säkring, flagga eller sidosäkring?

mannlicher har en hel drös olika "benämningar" min hette "Steyr-mannlicher schoenauer Mod MC" (1950)

Tyvär ingen bild =/ hittar ingen heller..

Magasinet är av plast och är av "snurr"modellen.

Handtaget går genom lådan.

Hmm försöker komma ihåg och jag tror inte det var någon flaggsäkring.

Har du varit hos Rob på järnhandeln? Såg att du var från Sorsele :lol:

En bild skulle säga mer än 1000 ord, var det en helstock eller en f.d. helstock med tanke på piplängden?

Hehe klart det är på jernhandeln! =) Där man hänger på dagarna nu då man är hemma!

Tyvär har jag ingen bild.. Skulle kunna ta en men nu stänger dom om 20minuter å nu vankas det palt! =)

Ska försöka leta åt en men jag vet inte.. Om man går in på mannlichers hemsida så ser den ut som en classic men det är inte en sådan(tror jag)!

hehe jag ser att jag inte är så mycket till hjälp... men jag frågade idag om det är en classic och dom sa bara nej det är en mannlicher m-swede.

Riktigt riktigt fin bössa att titta på.

Publicerat
  • Författare
Skulle tänka mig att det är en "sverige variant" Dvs en helstocks bössa med halvstock som tydligen gjordes till Sverige. Rullmagasin är lika med budget modellen dvs magasin i plast. Jag har själv haft en sådan men i luxsus utförande . Iofs en helstock där jag skaffade en halvstock till. Sköt bra och var inga större precisions problem förutom att viss ammo sköt ruskigt kasst. Bla fabriskladdad Lapua mega var inte ens idé att försöka med. Men om jag inte minns fel så sköt den hyggligt med vulcan iaf men det är ingen extrem bra precision på den jag hade iaf.

Snygg bössa, men för toppfågel hade jag nog valt något annat med bättre precision.

Det hjälpte! Snygg bössa men för toppfågel nånting annat! Tror det blir så..

Tack för hjälpen allihop!

Publicerat
  • Författare
Nu har jag grävt fram lite info åt dig.

källa Allt om Jakt & vapen Nr 1 2007 av Richard Gustafsson

Nu ska vi inte säga att det är ett såligt köp

min mor har en bössa i denna modell och jag har annvänt den flitigt

hennes bössa är en helstock, så idogt skjutande på bana är inte att föredra då pipan snabbt blir stekhet.

pressisionen är bra, faktist riktigt bra i hennes (har jagat toppfågel med den)

smörj in plastdelarna med siliconspray så håller de längre!

om du kan ska du självklart provskjuta bössan innan köp!

Mvh

asm

Tack för informationen!

....Jag hade ju kunna klämt in dom här 3 inläggen i ett men vafaan! :lol:

Publicerat

Har haft en sådan........precisionen är det inget fel på.....sköt 5-klöver med min. Handladdat förvisso, använde först en lätt kula (120gr) användes till all jakt och banträning......klev sen upp till en 160 gr hornady rundnos, då blev femklövern till en femkrona.

Mycket trevligt vapen och skulle inte tveka att skaffa en igen om jag var tvungen till att bara ha en studsare. Gav förresten 7000 för min 2001.