Publicerat November 5, 200817 yr Jag tog en tur till skjutbanan och hade med min Sako Hunter 222r med 3-9x38 Weaver. Tittade i kikaren allt såg bra ut sköt ett skott bang, kikaren kändes lite oskarpare men jag sköt igen och när det var dax för tredje skottet såg jag inte hårkorset??? Jag vet att jag tyckt att kikaren känts oskarp efter första skottet förut men nu var skott tre en vild chansning för det var fan som att titta i en vanlig kikare. Förut så har jag trott att det möjligtvis var mitt synfel som gjorde att jag tappade koncentration efter ansträngning med att fokusera. Min enda förklaring är att luften framför kikaren dallrar och det gör att skärpan blir åt helvete. Det märkligaste är att just hårkorset försvinner tavlan syns tydligt även om skärpan känns sämre och det blir mer tubkänsla. Jag har bara skjutit med 222:an vid varm väderlek förut och lägre temperatur gör väll att luften rör sig mer runt pipan när den blir varm. När jag skruvade ner gluggen till 3ggr så såg jag korset igen men då lyckades jag inte få träffbilder under 10-15cm. Efter att jag väntat 10-15 minuter så gick det se igen men pipan var aldrig glödhet efter som jag max sköt 3 per ggr. På vägen hem i bilen så skulle både bössa och kikare bort. Nu har jag sansat mig och börjar fundera på en ny kikare. Ingen av mina andra tre studsare har detta problem. Kan det vara fukt i kikaren? eller blir det ett optiskt fenomen när pipan blir varm och luften dallrar? Det är mycket märkligt Weaver classic är budgetsikte men är inte den absolut billigaste kikaren och märket är ju känt. Har någon hört talas om något liknande?
Publicerat November 5, 200817 yr När ett repetergevär blir varmt uppstår mirage - värmeflimmer - ovanför pipan. Kikarsiktets förstoringsgrad ökar effekten av flimret med resultatet att skytten upplever sig skjuta genom en swimmingpool. Det är helt omöjligt att rikta och träffa säkert innan dess att vapnet kallnat ordentligt, vilket kan ta en bra stund.
Publicerat November 5, 200817 yr Författare Men redan efter ett skott? Med mina andra bössor har aldrig haft samma problem och jag har 3-9 på alla bössor. Påverkar kvalitén eller konstruktionen hur man upplever detta?
Publicerat November 5, 200817 yr Men redan efter ett skott? Med mina andra bössor har aldrig haft samma problem och jag har 3-9 på alla bössor. Påverkar kvalitén eller konstruktionen hur man upplever detta? Ingen expert på detta område, men har märkt själv att det är mkt. varierande beroende på väderlek hur snabbt miragen kommer.
Publicerat November 5, 200817 yr med en 222R blir det inte mycket mirage, jag tror snarare att siktet är skit, inte att det är dåligt i sig men att det helt enkelt har gått sönder, är du första ägaren så har Weaver en bra garanti, prova att utnyttja den... /C
Publicerat November 6, 200817 yr Jag tog en tur till skjutbanan och hade med min Sako Hunter 222r med 3-9x38 Weaver.Tittade i kikaren allt såg bra ut sköt ett skott bang, kikaren kändes lite oskarpare men jag sköt igen och när det var dax för tredje skottet såg jag inte hårkorset??? Jag vet att jag tyckt att kikaren känts oskarp efter första skottet förut men nu var skott tre en vild chansning för det var fan som att titta i en vanlig kikare. Förut så har jag trott att det möjligtvis var mitt synfel som gjorde att jag tappade koncentration efter ansträngning med att fokusera. Min enda förklaring är att luften framför kikaren dallrar och det gör att skärpan blir åt helvete. Det märkligaste är att just hårkorset försvinner tavlan syns tydligt även om skärpan känns sämre och det blir mer tubkänsla. Jag har bara skjutit med 222:an vid varm väderlek förut och lägre temperatur gör väll att luften rör sig mer runt pipan när den blir varm. När jag skruvade ner gluggen till 3ggr så såg jag korset igen men då lyckades jag inte få träffbilder under 10-15cm. Efter att jag väntat 10-15 minuter så gick det se igen men pipan var aldrig glödhet efter som jag max sköt 3 per ggr. På vägen hem i bilen så skulle både bössa och kikare bort. Nu har jag sansat mig och börjar fundera på en ny kikare. Ingen av mina andra tre studsare har detta problem. Kan det vara fukt i kikaren? eller blir det ett optiskt fenomen när pipan blir varm och luften dallrar? Det är mycket märkligt Weaver classic är budgetsikte men är inte den absolut billigaste kikaren och märket är ju känt. Har någon hört talas om något liknande? Du har inte möjligtvis kontaktlinser på ögonen då? Vissa gånger kan jag uppleva att det blir sådär, och då har jag konstaterat att det är linserna. Lyfter man bort huvudet och blinkar och fokuserar på nåt annat så funkar det fint igen. Det inträffar bara ibland...så jag vet inte om det är nån viss lins som gör det eller om det är att man har olika tryck på ögat vid olika tillfällen. Kan du inte låta nån kompis bedöma då?
Publicerat November 6, 200817 yr Författare med en 222R blir det inte mycket mirage, jag tror snarare att siktet är skit, inte att det är dåligt i sig men att det helt enkelt har gått sönder,är du första ägaren så har Weaver en bra garanti, prova att utnyttja den... /C Det är nog vad jag själv tror men hur är det trasigt??? Kan det vara något fabrikations fel som ökar effekten av mirage eller att den uppstår lättare? Om fukt eller något annat kommit in vid tillverkningen (eller senare) skulle det kunna ge någon form av effekt i kikare av rekylen. Tyvärr så är det 13år gammalt och förmodligen är det lättare att hitta en nål i en höstack än kvittot.
Publicerat November 6, 200817 yr Författare Du har inte möjligtvis kontaktlinser på ögonen då? Vissa gånger kan jag uppleva att det blir sådär, och då har jag konstaterat att det är linserna. Lyfter man bort huvudet och blinkar och fokuserar på nåt annat så funkar det fint igen. Det inträffar bara ibland...så jag vet inte om det är nån viss lins som gör det eller om det är att man har olika tryck på ögat vid olika tillfällen. Kan du inte låta nån kompis bedöma då? Det kan vara så att optiken inte kommer överens med brytningen på mina glasögon och miragen förstärks på något vis. Men det blir samma problem om jag skjuter utan glasögon.
Publicerat November 7, 200817 yr Men det blir samma problem om jag skjuter utan glasögon. Utan linser eller glasögon ser jag inte ens kikaren...
Publicerat November 7, 200817 yr Jag får samma problem ibland om jag ligger och fukuserar för länge.. trots att jag inte har glasögon eller linser =) Men med det kinasiktet jag hade innan (swift) så blev det HELT obrukbart efter ett par skott när miragen tok över sikten. Upplever inte alls samma vare sig med förra meoptan eller med nikonen jag har på nu, så kvlitén på kikaren gör skillnad även vid mirage-effekten över pipan är min slutsats.
Publicerat November 7, 200817 yr Det är nog vad jag själv tror men hur är det trasigt??? Kan det vara något fabrikations fel som ökar effekten av mirage eller att den uppstår lättare? Om fukt eller något annat kommit in vid tillverkningen (eller senare) skulle det kunna ge någon form av effekt i kikare av rekylen. Tyvärr så är det 13år gammalt och förmodligen är det lättare att hitta en nål i en höstack än kvittot. miragen är värmedaller från pipan och syns lättare när man har hög forstoring på kikarsiktet. Att du skulle få mirage efter 3 skott från en 222rem tycker jag låter konstigt. Jag tycker du ska testa ett annat kikarsikte och kolla om problemet kvarstår. Sen kolla att okularet är fast (bakre delen på kikarsiktet) för är det inte riktigt fastskruvat så uppstår detta problem, fick det på mitt Pukko Sterling 3-9 som sitter på en .22lr (där mirage knappt existerar)
Publicerat November 7, 200817 yr Skulle ju även kunna vara mot eller frånljus.. dvs att ljus smiter in i ögonsnäckan bakifrån.. alla sånna ljusdetaljer kan få endel sikten att balla ur. Med solen i ryggen blev det bara vitt i kompisens.. host.. OXO-glugg..
Publicerat November 7, 200817 yr Författare miragen är värmedaller från pipan och syns lättare när man har hög forstoring på kikarsiktet.Att du skulle få mirage efter 3 skott från en 222rem tycker jag låter konstigt. Jag tycker du ska testa ett annat kikarsikte och kolla om problemet kvarstår. Sen kolla att okularet är fast (bakre delen på kikarsiktet) för är det inte riktigt fastskruvat så uppstår detta problem, fick det på mitt Pukko Sterling 3-9 som sitter på en .22lr (där mirage knappt existerar) Jag tror det kan vara problemet det satt inte riktigt fast. Passade på att flytta siktet lite bakåt för det satt nog iallafall 10-15mm för långt fram. Tack för hjälpen får se om jag hinner prov skjuta i helgen.
Publicerat November 9, 200817 yr Författare Hårkorset var betydligt skarpare när jag skruvat till okularet rejält. Där emot är jag riktigt bekymmrad över bössan för den spred som en snusdosa på 50m. Jag var och sköt med min 22lr och träffbilderna med den var täta och fina men med 222:an var det spridda skurar. Jaktmatch eller 4gram spelade ingen roll 7-8cm i snitt. Jag litar inte på min Weaver 3-9x38 för 5öre men det kan även vara bössan som är kass. Siktet är fäst med Optilock baser och ringar och sitter som berget så antingen är det ändå något med siktet eller så är bössan sunkig. Bössan är en Sako Hunter som jag impulsköpte 96 (ny) efter att jag tagit jägarexamen och eftersom jag några veckor senare köpte en 6,5:a så har den istort sett bara stått i skåpet max 250skott skjutna. Jag får väll investera i en bättre kikare men funkar inte det så vete fan.
Publicerat November 9, 200817 yr Vart i detta avlånga land bor du?? du kanske får låna en kikare för att kolla olm det är kikaren som är knas
Publicerat November 11, 200817 yr Författare Tack för all hjälp. Det hela har slutat halv lyckligt Weavern hade en lös lins men det var inget fel på bössan. Jag har skaffat en Nikon fieldmaster 3-9x40 och med varm pipa pga inskjutning av siktet så var träffbilden ca 30mm. på 80m. En 3-9x50 kostade ca 500:- mer men vitsen med den lilla bössan är just att den är liten och nätt så det blev 40mm glugg. Hade jag köp från USA så hade det blivit ca 800:- billigare men jag var otålig och nu har jag 30års garanti. Vad jag förstått så är Nikon ok kvalitet för priset.
Publicerat December 30, 200817 yr Du har inte möjligtvis kontaktlinser på ögonen då? Vissa gånger kan jag uppleva att det blir sådär, och då har jag konstaterat att det är linserna. Lyfter man bort huvudet och blinkar och fokuserar på nåt annat så funkar det fint igen. Det inträffar bara ibland...så jag vet inte om det är nån viss lins som gör det eller om det är att man har olika tryck på ögat vid olika tillfällen. Kan du inte låta nån kompis bedöma då? Det har hänt mig några gånger på skjutbanan att hårkorset på min Leupold (VX-III 3.5-10x50) blivit suddigt när jag haft linser i ögonen. Det har också gått bra ibland fast jag haft linser. Kan möjligen vara det om du använder linser.