Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu ska jag dela med mej av mina erfarenheter.

Featured Replies

Publicerat

Det är mycket trådar om sjöfågel jakt så nu ska jag dela med mej av mina erfarenheter.Först och främst är förståts att du har jägarexsamen och jakt rätt.Sen köper du ett hagelgevär och tränar mycket på lerduvor,vilket gevär och kaliber får ni välja själva men på chocker rekommderar jag helt öppen pipa.Man kan inte skjuta på så långa håll men det är enklare att träffa.Sen skaffar du vettar av den art du tänker jaga.Till skyddet föreslår jag en sten skåre,men det går ju inte om man sitter på en bevuxen strand.Då kan man mycket väl bara krypa in i en buske nära vettarna.Till vettarna.Du lägger ut dom inom skott håll.vanligtvis 20-25 meter från stranden men det är artberoende.Sen så skjut helst när dom precis ska landa för vettarna,då har du störst träff yta.Nu till det som många gör fel.Blanda aldrig sim och dyk änder.Dom ända vettarna man kan blanda är vigg och knipa men det är sen i slutet av säsongen.Så nu har jag förhoppnings vis fått med allt.

Till skottet.

Se upp det kommer fågel i vettarna! Så nu skall vi försöka skjuta ner den. Jag tar upp bössan, väntar tills den ska landa och BOOM så sköt jag. Men det tog inte riktigt bra så när den kommer ner och ska försöka fly då har jag salongsgeväret med. Jag siktar noga. Mycket noga och kramar av. Och jag träffar så den viker ner halsen. När du fått till en sådan här bra sjöfågel jakt. Då kan du vara nöjd.

//Mvh jakttoffe

Publicerat

tack det var väldigt bra och informativ information.specielt detdär om jaktkortet och jakträtt ;)

Publicerat
  • Författare

nåja pojkar tyckte ni att ja beskrev bra??

Publicerat

mm, ganska bra uppstartsbeskrivning kan man nog kalla det.

Publicerat

Solklart !

Publicerat

klockrent!

Publicerat
  • Författare

jo det var mycket frågor kring den här jaktformen, så ja gjorde ``Jakttoffes guide till lyckad sjöfågel jakt``

Publicerat

Själv har jag ingen aning om hur sjöfågeljakt går till, så det var intressant läsning tycker jag :wub:

Publicerat

Bra start! Jag ser fram mot del 2, finliret -_-

Publicerat
Bra start! Jag ser fram mot del 2, finliret -_-

:D:)

Publicerat

Även jag ser med spänning fram emot del 2

:)

Publicerat
:) m2
  • 1 month later...
Publicerat
  • Författare
Det är mycket trådar om sjöfågel jakt så nu ska jag dela med mej av mina erfarenheter.Först och främst är förståts att du har jägarexsamen och jakt rätt.Sen köper du ett hagelgevär och tränar mycket på lerduvor,vilket gevär och kaliber får ni välja själva men på chocker rekommderar jag helt öppen pipa.Man kan inte skjuta på så långa håll men det är enklare att träffa.Sen skaffar du vettar av den art du tänker jaga.Till skyddet föreslår jag en sten skåre,men det går ju inte om man sitter på en bevuxen strand.Då kan man mycket väl bara krypa in i en buske nära vettarna.Till vettarna.Du lägger ut dom inom skott håll.vanligtvis 20-25 meter från stranden men det är artberoende.Sen så skjut helst när dom precis ska landa för vettarna,då har du störst träff yta.Nu till det som många gör fel.Blanda aldrig sim och dyk änder.Dom ända vettarna man kan blanda är vigg och knipa men det är sen i slutet av säsongen.Så nu har jag förhoppnings vis fått med allt.

Till skottet.

Se upp det kommer fågel i vettarna! Så nu skall vi försöka skjuta ner den. Jag tar upp bössan, väntar tills den ska landa och BOOM så sköt jag. Men det tog inte riktigt bra så när den kommer ner och ska försöka fly då har jag salongsgeväret med. Jag siktar noga. Mycket noga och kramar av. Och jag träffar så den viker ner halsen. När du fått till en sådan här bra sjöfågel jakt. Då kan du vara nöjd.

//Mvh jakttoffe

Hoppsan

Publicerat
  • Författare

jag skrev bara något så tråden skulle flyttas upp

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

kanske ruska liv i tråden?

Publicerat

Efter att jag varit ut på senaste sjöfågeljakten 090102 så kommer här en smärre rapport:

Vid båten 07.30, lägger i Cabelasväskan med 14 knipvettar, tampar och draggar samt Julas fiskespöväska innehållande hagelpang och 22 magnum, kikare, ammo, käk och kaffe.

Tar fart och springer skjutandes båten framför mig mot iskanten, hoppar elegant i båten (?) och ror iväg mot lillön, där skåran ligger perfekt för den vind som råder (NV 5 m/s).

Lägger raskt ut vettarna, det har börjat snöa, bra!. Isläget runt lillön gör att jag får ta iland där det går. Sitter med en kopp kaffe och laddade bössor kl. 08.15.

Det blir skjutljust, snövädret tilltar samtidigt som vinden dör helt, inga knipor i sikte, inga fåglar alls förutom 8 st. havsörnar som cirklar runt.

Inser kl. 09.30. att snön ligger kvar på vattnet runt de orörliga vettarna (IS). Packar ihop alltihop och ror hem, det tar sin rundliga tid att dra upp båten, kl. 10.30 på väg mot bilen.....

Några kommentarer: Väskan från Cabelas och fiskespöväskan (Jula) har blivit självklarheter liksom camoflytoverallen från Fladen. Vi är oftast 2 st. när vi är ute på dylika manövrar, det underlättar...

Raggarö