Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Browning Bar 9,3x62 Halvautomat

Featured Replies

Publicerat

Tjena alla... En kompis i jaktlaget har köpt en ny bössa Browning 9,3x62...Nu till ett problem den laddar bara om när den vill dvs sällan...Vad gör man åt det ???. Sen hur är det att ladda till en sån behövs det nåt specialverktyg,passar ej med mina 9,3x62 patroner,nån som har erfarenhet av detta...Snart så smäller det i älgskogen.........hoppas vi ;)

Publicerat

Är det ett  nytt vapen så skall det åtgärdas av firman som sålde den, annars blir det till att trava i väg tilll en smed för att kontrollera....vad gäller handladdning så finns sk Smallbase verktyg att köpa, dessa är till för att kalibrera hylsorna för att det skall passa i halvautomater

Publicerat
  • Författare

Ja bössan är så gott som ny inköpt 2004 skjuten 120skott..problemet är att slutstycket inte går ända fram ibland saknas c:a5-10mm ungefär ::)...Den kastar ut hylsorna som den ska...

Publicerat

Fabriksladdat eller handladdat?..... ???

Publicerat

Detta kanske låter lite konstigt men, jag har fått indikationer av de som äger BAR vapen som repeterar dåligt har upptäckt att det är viktigt att man står med kroppen väldigt rak.

Alltså står du med bössan lite "slappt" försvinner lite av repeterings kraften.

Du bör stå i med fast axel så att säga.

Detta kanske inte löser ert problem men det kan ju finnas andra BAR ägare som kan dra nytta av denna info.

Publicerat

Halvautomater skall ladda om, oavsett skjutställning, inte har man tid att tänka på sånt när grisen eller björnen kommer i full fart, med fabriksladdat skall den ladda om till 100% om den är frisk och rengjord på ett normalt sätt, gör den inte det så skall den åtgärdas på garantin..är det handladdat så finns det flera variabler att ta hänsyn till, bla kalibreringsverktygen.

Publicerat

är väl tyvär inte helt ovanligt, en kompis kan inte få sin att repetera med övningammo utan måste trycka till handtaget på slutstycket för att det ska gå att skjuta...

Publicerat

Slut på gissningarna och fram med fakta.........

1. Omladdningen beror högst sannolikt på att gasurtaget är för snålt ställt och det justeras enkelt med en skruv som sitter på gasblocket. 9,3:orna är kända för omladdningsproblem med jaktmatch.

2. Man kan aldrig räkna med att en annan bössa fungerar med någon annans omladdade ammunition. Framförallt inte om hylsorna är skjutna i en annan bössa. Det är lämpligt att kolla kalibreringen KONTRA baren och inte kontra din bössa.

Men att din ammunition inte fungerar i hans bössa tycker jag är tekniskt självklart och dessutom är det förbjudet.

3. har slutstycket problem att stänga fullt även på fabriksladdad patron?

MVH Håkan

Publicerat

Tack Håkan :)

Fint med fakta.

Fakutum är dock att många fått bättre repetering efter de "har lagt axeln till" ordentligt.

Sen huruvida man ska behöva göra detta eller inte vet jag inte.

Som Alfie säger, inte kul att behöva tänka på det när Herr Nalle kommer lufsande...

Publicerat

Självfallet har rekylupptagningen mycket stor betydlse på automatvapen.

MVH Håkan

Publicerat
  • Författare
Slut på gissningarna och fram med fakta.........

1. Omladdningen beror högst sannolikt på att gasurtaget är för snålt ställt och det justeras enkelt med en skruv som sitter på gasblocket. 9,3:orna är kända för omladdningsproblem med jaktmatch.

2. Man kan aldrig räkna med att en annan bössa fungerar med någon annans omladdade ammunition. Framförallt inte om hylsorna är skjutna i en annan bössa. Det är lämpligt att kolla kalibreringen KONTRA baren och inte kontra din bössa.

Men att din ammunition inte fungerar i hans bössa tycker jag är tekniskt självklart och dessutom är det förbjudet.

3. har slutstycket problem att stänga fullt även på fabriksladdad patron?

MVH Håkan

Tjena Håkan...Det spelar ingen roll om vi skjuter med jaktmatch eller som i detta fall med ORYX Fabriksladdat.poängen är att det är inte varje gång det blir så...Vi har bara kollat om mina går in i patronläget på hans bössa ej tänkt att skjuta med dom,då jag har ganska hårt laddat till min 9,3x62:a,utan bara kollat om mitt verktyg funkade till hans bössa...Ska kolla med gasurtaget om det går att öppna mer..Tack för infon/Instinct