Publicerat November 7, 200817 yr Hej alla Beagle-ägare! Går lite i tankarna kring att införskaffa en beagle men kan väldigt lite om rasen (än så länge) Kan ni som äger/har ägt berätta lite om dess för och nackdelar. Det jag kommer jaga är mestadels är troligen rådjur men även räv och en och annan hare. Vad är fördelarna/nackdelarna gentemot tax, drever, hur står sig en beagle i jämförelse med det något större stövarna vid räv/harjakt, hur är den som familjemedlem och som i mitt fall då som förstahund? Hur är den som drivare på rådjur, är den lite för snabb så det blir mer som en stötande/kortdrivande eller får man buktande djur även för dessa? Många frågetecken men jag behöver mycket hjälp för att se om detta är min typa av hund som ni säkert förstår. Har aldrig jagat med någon själv så om ni har tid och lust, skriv några rader om era erfarenheter. Tack på förhand!
Publicerat November 7, 200817 yr HAr själv inte ägt en Beagle men har varit ute o jagat med en. Det intrycket jag fått är att det är en trevlig hundras. Den jag känner hon är mycket fin o lugn av sig. Mycket snäll är hon oxå. Men har inte så stor erfaren het av denna ras. Om du är intreserad av att skaffa valp så vill jag tippsa om en duktig o fin tik som troligen skall ha valpar till våren. Kolla in hennes hemsida. Läs i jaktdagboken. På en av bilderna ser du två stycken forumister på bild som sitter o fikar medans Vial är ute o söker Hare. http://www.123minsida.se/vilassida Vet att det kommer att bli mycken fina valpar efter henne. Gaäddan kan nog skriva under på detta oxå.
Publicerat November 7, 200817 yr Jag känner även en med två beagle tikar. Den äldre av dem är bland de bästa rådjurshundar jag jagat med. Hon har börjat jaga hare riktigt skapligt nu och idag sköts den första för henne. Rådjur driver hon mellan 1,5-2,5 timme i snitt och är tvärsäker på återgången. Har 1:a pris på drevprov och kommer att startas även iår, blir säkert klar champion iår. Denna tik kommer även den att paras till våren. Det jag däremot kan säga om Beaglarna är att dem tyvärr tenderar att bli mer intresserade på hare ju äldre dem blir, många slutar jaga annat än just hare med åldern. Annars är rasen mycket trevlig både som hemma hund och på skogen. Mvh grävUppland.....................