Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HJÄP!

Featured Replies

Publicerat

Tjena , nu är det så att jag varit å jagat i 2 dagar med min hund...men vad har hänt? det fina söket var som bortblåst . Istället var det idiot sök 2-300 m ibland rakt ut och tillbaka i ungefär samma spår täckte inte terrängen på samma sätt som tidigare under hösten, kontakten var dålig , lydnaden var inte lika vass som den brukar även om den var godkänd. Men det kändes som att jaga med en helt annan hund.

föret för bägge dagarna var 1-2 cm snö 3-10 minusgrader

jag har en teori på vad som kan vara felet..det är nog att konditionsmässigt är hon på topp och haft en längre vila utan större ansträngningar + att jakten slagit till på riktigt i unghunds huvudet? för tyckte hon gick till sig litegrann i slutet av andra dagen när hon började lugna ner sig i tempo.

eller var det bara en dålig dag?(2 dåliga dagar)

eller har nån annan nån bättre teori?

dåligt med fågel var det oxå...1 orrflock och några tjäderlöpor utan fågel.

Publicerat

En spontan tanke - är det löp på gång?

Publicerat

Min gammelhund har större vidd på söket när de är lite eller dåligt med fågel.

Men tipset om att ett löp är i faggorna lät rätt troligt! Kan de stämma?

Publicerat
  • Författare

nja tror inte det är tillgången på fågel som spökar det har det ju gjort hela hösten mer eller mindre=) sen var det inte metodiskt utan katastrofalt till å från

å löpet tror jag inte för hon löpte klart precis på dagarna till 25 aug,,fast aldrig haft tik förut så vet inte hur ofta dom löper=)

Publicerat

Hur gammal är din hund? Tycker att många av unghundar vid 2 år kan "tappa" det som de varit så bra på under en natt. Jag har inte nån större erfarenhet av hur tikar fungerar i sin mognad när jag gillar hanhunden. Men hos min hanhund har detta hänt med, men då har jag hållit ner söket med kommando, då vänder han sin reviering. Det är jobbigt att köra kommando en hel jaktdag för att söket ska vara som det man vill ha det själv, men efter en till två dagar så har min hund återgått i sina gamla fotspår igen. Mycke hormoner som kan spöka, men som det var rotat i lite innan med så kan det vara hur tränad hunden är fysiskt & haft vila.

Men hundar är liksom oss individer med olika dagsformer, vaknar du en morgon & känner att du inte kan sluta springa så gör du det med i regel?

Publicerat

Min gammeltik blev skendräktig ca: 60-70 dagar efter löp....dvs när hon skulle fått valpar om hon blivit parad. Nu är inte de ett problem längre för hon har inte livmodern kvar. Tror heller inte att detta är "problemet" i ert fall.

Är hunden ung så går de som Kungcocos sa lite upp och ner ibland. Kanske bara var en dålig dag?

Har ni varit ut nått mer sedan dess? Är de fortfarande samma?

Publicerat
Min gammeltik blev skendräktig ca: 60-70 dagar efter löp....dvs när hon skulle fått valpar om hon blivit parad. Nu är inte de ett problem längre för hon har inte livmodern kvar. Tror heller inte att detta är "problemet" i ert fall.

Är hunden ung så går de som Kungcocos sa lite upp och ner ibland. Kanske bara var en dålig dag?

Har ni varit ut nått mer sedan dess? Är de fortfarande samma?

Det med skendräktighet brukar väl inte vara så vanligt på aktiva tikar? Har en sällskapshund som har haft problem med skendräktighet, men om man började aktivera henne i god tid så glömde hon att "dräkta". Sen att man tar bort livmodern så försvinner det är inte 100% heller. Vi har haft en kull på henne, det blev kejsarsnitt på henne, så vi beslutade att ta ur livmodern då med. Men fastän dätta är gjort så har hon tom "sken-löpt" & våldtagit min stackars Vorsteh... Men hon är relativt gammal, så det kanske är mer ett invant beteénde hos henne?!

Nu lånade jag denna tråd till att gå lite OT, sorry. Säger som Ella, skulle vara skoj att höra hur det går för er nu! B)

Publicerat
Det med skendräktighet brukar väl inte vara så vanligt på aktiva tikar? Har en sällskapshund som har haft problem med skendräktighet, men om man började aktivera henne i god tid så glömde hon att "dräkta". Sen att man tar bort livmodern så försvinner det är inte 100% heller. Vi har haft en kull på henne, det blev kejsarsnitt på henne, så vi beslutade att ta ur livmodern då med. Men fastän dätta är gjort så har hon tom "sken-löpt" & våldtagit min stackars Vorsteh... Men hon är relativt gammal, så det kanske är mer ett invant beteénde hos henne?!

Nu lånade jag denna tråd till att gå lite OT, sorry. Säger som Ella, skulle vara skoj att höra hur det går för er nu! B)

Kan inte svara på hur vanligt de är.....har ingen statistik på de!

Publicerat
  • Författare

nej jag har inte varit ut sen i torsdags med henne ,,men hon var ute på promenad med min svärfar och då gick hon långt igen 1 gång och sen hittade hon inte riktigt tillbaka vart han hade gått..så han fick vända om å möta hunden..

kan det vara nå noskvalster som spökar?

Publicerat

Ja de är ju också en tanke! Har hon såna där inåtvända nysningar?

Publicerat

Vet ej om jag kan lägga ihop noskvalster med för vida slag i söket? Men hunden brukar i regel låta som faster Rakels snarkningar, ofta på morgonen.

Publicerat

Jag gick mer på de faktum att hon inte hittade tillbaka vilket kan tyda på att nosen inte funkar som den ska. Dock brukar dom väl inte riktigt vilja söka ut när inte nosen funkar för dom blir rädd att inte hitta tillbaka...... har aldrig haft noskvalser på någon hund, men de finns ju en tråd gällande detta som TS kan kolla i för mer info om symptom på noskvalser.

Publicerat
  • Författare

har haft hunden borta hela helgen nu så ska se här nån dag vad hon pysslar med...köra lite grund dressyr och sånt ...men får återkomma med rapport senare=)

Publicerat

Får se nu....

Tiken börjar närma sig 1,5 år om jag minns rätt ?

Just vid den åldern kan hundarna bli lite som en trotsig tonåring och tänja på gränserna.

Dom kommer in i ett stadium då dom vill testa husse eller matte och liksom gå sin egen väg.

Har dom också ett brinnande intresse för att jaga och springa kan det snabbt bli som du beskriver Jonas.

Qipper, min yngre hund hade lite av det vid den åldern, men det genomskådade jag ganska omgående och tog i med massor av lydnadsdressyr som linförighet och inkallning.

Efter några hårda dressyrpass kom han på andra tankar och insåg att husse är nog den som bestämmer trots allt.

Så mitt tips är att ta och kör massor av lydnadsdressyr innan du släpper henne nästa gång.

Hjälper inte det kör mer dressyr.....

Pröva, för det hjälpte då mig och Qipper på ett lysande sett.

Publicerat
  • Författare

Det stämmer att hon är nästan på dagen 1 år. har redan planerat in dressyr nu i dag..

så ska köra det nu ett par ggr den här veckan och sen se framemot helgen om det blir några korta släpp å se om hon gått till sig ,,annars avbryta och fortsätta köra kontakt övningar och träna reviering på någon äng eller öppen yta så jag får full koll...

Tack för svaren/ jonas

Publicerat

Oj, det var en så ung hund! Ja då behöver du inte alls oroa dig, detta är den första hösten som jag jagar skarpt för min huund, tackvare alla spöken som han haft i huvudet. Han är idag inte fullt 3år...