Publicerat November 7, 200817 yr Det skall skjutas 2 tusen Storskarvar i Göteborg- och Bohuslän. http://www.jagareforbundet.se/news/klart_for_skyddsjakt.asp
Publicerat November 8, 200817 yr Kan inte låta bli att fundera över hur saker och ting hänger ihop. Jag menar, skarv och mårdhund verkar kunna få avverkas utan det minsta tveksamhet. Mårdhunden tar ju mycket fåglar och är förödande för det lokala fågelbeståndet. Skarvar gör öar till spöklandskap... Men då började jag tänka på..... -Lodjur och rådjur? -Varg och älg/löshundsjakt? Ta till exempel rådjurjakten på mina marker. Såklart goda stammar under 90 talet efter rävskabben och varje jägare i byn sköt 5-8 rådjur varje säsong. Ett lodjur kom in på marken runt 2000 och tog de flesta individerna innan det blev för lite mat så den drog vidare. Nu är stammen glädjande nog på väg upp igen och kan beskattas med några djur varje år. Liknade exempel verkar utspelas i delar av uppland just nu. Situationen i Dalarna talar sitt eget tydliga språk. Frågan blir var den stora skillnaden ligger mellan mårdhunden och lodjuret? Bidrar inte mårdhunden till den biologiska mångfalden? Uppenbarligen inte..... Nu anser ju jag att inte heller starka lodjurstammar och vargstammar bidrar till mångfald heller men för att göra debbatten möjlig så har jag statens (NNV) inställning som utgångspunkt (dvs att dem gör det). Vilken egenskap besitter lodjuret vilket ger den mer berättigad existens än mårdhunden? Var i ligger logisken? En möjlig förklaring är ju förvaltningen. Jag har ingen kunskap i om det går att förvalta en mårdhundsstam eller om dem reproducerar sig väldigt snabbt och är därför svåra att kontrollera? Då kan jag ha viss förståelse men nu spekulerar jag hej vilt. Finländare kanske har svaret?
Publicerat April 8, 200917 yr Var i ligger logisken?En möjlig förklaring är ju förvaltningen. Jag har ingen kunskap i om det går att förvalta en mårdhundsstam eller om dem reproducerar sig väldigt snabbt och är därför svåra att kontrollera? Då kan jag ha viss förståelse men nu spekulerar jag hej vilt. Finländare kanske har svaret? Tror att mårdhunden likt minken ursprungligen är en rymling från fångenskap. Dock inte säker, men det är säkert enkelt att kolla upp!
Publicerat April 9, 200917 yr Var i ligger logisken?En möjlig förklaring är ju förvaltningen. Jag har ingen kunskap i om det går att förvalta en mårdhundsstam eller om dem reproducerar sig väldigt snabbt och är därför svåra att kontrollera? Då kan jag ha viss förståelse men nu spekulerar jag hej vilt. Finländare kanske har svaret? Hur skulle lo klara en rejäl avskjutning? Rent spekulativt, om lon skulle bli lovlig jämt hur som hällst skulle vi inte med lätthet kunna utrota den? Hemma har vi den turen att på våra 3000ha är vi bara tre som jagar rådjur så vi värkar klara av att föda både oss och våra lodjur. Däremot skulle det inte skada med en länge jakttid på dom, för nu när det är bristande kompetens på den jakten och vi inte har några bra hundar för det så är den jakten helt fruktlös. ps. oj ser nu att det faller lite utanför tråden. Bra jobbat gtb och bohuslän ner med skarven till lämpligare nivåer! men gör 2000 någon skillnad?