Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Största patronlängd/Friflykt

Featured Replies

Publicerat

Nu sitter jag o försöker att mäta mitt största patronläge för att veta hur långt jag ska skjuta in kulan i hylsan utan att hamna under 2mm friflykt.

När jag mäter detta så får jag fram en maxlängd med Hornady sst på 95mm detta är då friflykt 0. Om jag sedan drar bort 2 mm för ökad friflykt kommer jag till 93mm.

Trodde jag gjorde något galet så jag tod en kula o petade fast den i en skjuten hylsa sköt in det i patronläget. Patronen var i detta läget 92 mm och när jag skötfram slutstycket så gled inte kulan in längre i hylsan utan satt kvar på 92 mm.

På kulan finns det en räflad kant, på mina fabriksladdade oryx har de skjutit in kulan dit. Gör jag det så kommer jag att få en friflykt på 8 mm :lol:

Kan detta vara möjligt??

Hoppas på snar hjälp då jag hoppades på att kunna prova egen laddat i morgon.

/Lasse

Publicerat

kaliber?

min 300 win mag har 8 mm friflykt

Publicerat
  • Författare
kaliber?

min 300 win mag har 8 mm friflykt

7X64, känns inte det lite mycket,, bänk nissarna leker ju med typ 0.

Publicerat

7x64 är väl "känd" för att ha längre friflykt/övergångskona?

Min gamla 458 Win Mag hade en friflykt på 21 mm med krimpade Hornady RN 500 :P

Publicerat

Lugn, ditt vapen är inte udda. Köpeskott är skapta för att kunna skjutas ur alla vapen i en kaliber inklusive säkerhetsmarginal. Skulle jag tex skjuta köpeskott ur min 8x57:a skulle friflykten vara runt centimetern. Sen har det att göra med vilken kula du använder också. En riktigt spetsig kula kanske inte går ner i magasinet om den inte laddas med lång friflykt.

Publicerat
  • Författare

Ok Hornadyn är ju en långspetsig kula .

Jag sätter den vid mrkningen med 8mm friflykt, såligger jag ju på bra marrginal, läste någon stans att man inte ska fästa kulan med mindre en dess diameter i hylsan. Det är 8mm till kanten på Hornadyn så då ligge rjag ju 1 mm över.

/Lasse

Publicerat
7x64 är väl "känd" för att ha längre friflykt/övergångskona?

Min gamla 458 Win Mag hade en friflykt på 21 mm med krimpade Hornady RN 500 :huh:

:P :P blir inte precisionen lidandes av det? Fast iofs inte sagt det nej.. individuellt per bössa.. men om man råkar få en bössa som vill ha liten friflykt, vad gör man då om man orginal har friflykt på 21mm? o bössan kräver t.ex 4mm för att funka bra.. Fast det kanske inte är så kinkigt i grövre kalibrar?

Publicerat
:P:lol: blir inte precisionen lidandes av det? Fast iofs inte sagt det nej.. individuellt per bössa.. men om man råkar få en bössa som vill ha liten friflykt, vad gör man då om man orginal har friflykt på 21mm? o bössan kräver t.ex 4mm för att funka bra.. Fast det kanske inte är så kinkigt i grövre kalibrar?

långt ifrån alla kalibrar och kulor behöver kort friflykt för att få bra precision.

men 6mmbr gillar det onekligen.

Publicerat
långt ifrån alla kalibrar och kulor behöver kort friflykt för att få bra precision.

men 6mmbr gillar det onekligen.

.243 likaså.

Publicerat
  • Författare

Var nu nere o såg att jag mätte lite brännvin, inte på friflykten utan på var rillen satt på kulan.

Den satt 15mm upp och inte 8 som jag skrev....

Parton längden är nu satt till 84,5 mm så jag får en friflkt på 7,5 mm om jag inte misstar mig.

Nu måste jag nog kolla lite mer efter mera ladd data . enligt vad jag tror kommer från ladeboken så ska maxladdning ligga på 60 grain med 154gr hornady och MRP krut.

Det finns inte en möjlihet att få i det i hylsan, blir 4-5 mm kvar att sätta kulan på,, aldrig i livet. 54 gr som jag tänkte börja på 10% under max känns redan det fullt.

/Lasse

Publicerat
Var nu nere o såg att jag mätte lite brännvin, inte på friflykten utan på var rillen satt på kulan.

Den satt 15mm upp och inte 8 som jag skrev....

Parton längden är nu satt till 84,5 mm så jag får en friflkt på 7,5 mm om jag inte misstar mig.

Nu måste jag nog kolla lite mer efter mera ladd data . enligt vad jag tror kommer från ladeboken så ska maxladdning ligga på 60 grain med 154gr hornady och MRP krut.

Det finns inte en möjlihet att få i det i hylsan, blir 4-5 mm kvar att sätta kulan på,, aldrig i livet. 54 gr som jag tänkte börja på 10% under max känns redan det fullt.

/Lasse

svaret är droptube och komprimering då får du lätt i kulan även vid maxladdning.

Publicerat
  • Författare

Mig nybörjare inte förstå - kan du berätta vad troptube är.

Vågar inte komprimera krutet första laddningen :rolleyes:

Lite feg är jag trots Hippens påhopp om ungdomens år.

/Lasse

Publicerat

Lite knaster kan du leva med.. Men öka patronlängden! Om jag fattade det rätt så mätte du med rillarna dvs märkena i kulan? Skit i det, ointressant. Man behöver inte peta ned kulan så långt i hylsan, utan att vara säker så tror jag att det finns någon tumregel som säger hälften av kulans diameter eller nåt.

Så länge du har koll på laddningen, att den är safe så kan det gärna knastra lite när du trycker ihop patronen. Är du osäker så kan du söka lite referenser på robsofts laddatabas!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Lite knaster kan du leva med.. Men öka patronlängden! Om jag fattade det rätt så mätte du med rillarna dvs märkena i kulan? Skit i det, ointressant. Man behöver inte peta ned kulan så långt i hylsan, utan att vara säker så tror jag att det finns någon tumregel som säger hälften av kulans diameter eller nåt.

Så länge du har koll på laddningen, att den är safe så kan det gärna knastra lite när du trycker ihop patronen. Är du osäker så kan du söka lite referenser på robsofts laddatabas!

Mvh!

Knaster i mina öron låter farligt, men det kanske är ok, jag hadde med max laddning bara ett par m att sätta kulan i.

Vad jag inte fattar är att det skrivs att man ska gå ner 10" från max laddning när man ändrar något, men minladdningarna ligger ju på kanske 5% under max?? :huh:

Lasse

Publicerat

Knaster är inte farligt..tror jag inte :huh:;)

Blir det för mycket så blir hylsan uttryckt men då talar vi REJÄLT mycket för mycket..

I värsta fall så får du byta krut, har du börjat med MRP så kanske Vv 140 krut kan vara ngt för dej? Öht så tycker jag finnkrutet är bättre.. smidigare förpackningar om inte annat.

mvh!

Publicerat
  • Författare
Knaster är inte farligt..tror jag inte :huh:;)

Blir det för mycket så blir hylsan uttryckt men då talar vi REJÄLT mycket för mycket..

I värsta fall så får du byta krut, har du börjat med MRP så kanske Vv 140 krut kan vara ngt för dej? Öht så tycker jag finnkrutet är bättre.. smidigare förpackningar om inte annat.

mvh!

OK, nej nu ska jag sova ,,, måste ju upp i morgon med,

/Lasse

ps Får se vad ja gorkar med i morgon, fars dag o allt. :mad:

Publicerat

Ja om du Gorkar redan nu så blir det nog jävligt jobbigt tidigt i morgon bitti :huh:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Upps mellanslag på fel stäle , hör till vanligheterna :angry:

/Lasse

Publicerat
Knaster är inte farligt..tror jag inte :lol::(

mvh!

kanske vore N-160 rätt väg att gå med den kulvikten.

Publicerat
  • Författare

Provsköt idag,

Alla 20 skotten small, vilket bara det var ett stort steg i rätt riktning :lol:

Började med en låg laddning 52 gr och upp till 54gr, märks en skilnad i rekyl mellan 52 och 54grains.

Mer om detta i min jaktdagbok, senare i kväll..

/Lasse

Publicerat

min första patron jag laddade small inte. :lol:

Publicerat
  • Författare
min första patron jag laddade small inte. :blush:

:huh: man blir lite fundersam då va!!

Publicerat
:blush: man blir lite fundersam då va!!

jag har haft en del klick efter det också av samma anledning, tändhatten ej nog mycket intryckt.

men med tanke på att jag laddar flera tusen patroner per år så är det inte mycket i procent precis.

Publicerat
  • Författare

Nej det blir nog bara någon promille det.

Skit vad intresant detta blev, känns som man skulle vara lite ledig från jobbet olada o skjuta samma dag. Lite feedback någon timme efter att laddningan blev klar ^_^

Känns som att jag ska ner i källaren igen för att göra 20 nya.

Blir nog 3 st 52,5 bara för att se om de slår lika tätt igen och sedan öka lite från 54,5 och upp till 56gr.

/Lasse