Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sikte kombi?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte höra mig för vad ni har för synpunkter och tips på riktmedel till en kombi...

Har en Brno kal. 12/5,6.52

Känner att jag skulle behöva ett sikte för att bl.a. jaga rådjur, räv, skogsfågel.

Vad tycker ni: Skall man ha ett lågförstorande sikte eller ett rödpunktssikte ?

Hur långa håll tycker ni att man klarar sig med ett rödpunktssikte på t.ex. en orre i topp?

Behöver man ett snabbfäste eller klarar man av (lär sig efterhand med träning) att skjuta hagel med optik på ?

Publicerat
Tänkte höra mig för vad ni har för synpunkter och tips på riktmedel till en kombi...

Har en Brno kal. 12/5,6.52

Känner att jag skulle behöva ett sikte för att bl.a. jaga rådjur, räv, skogsfågel.

Vad tycker ni: Skall man ha ett lågförstorande sikte eller ett rödpunktssikte ?

Hur långa håll tycker ni att man klarar sig med ett rödpunktssikte på t.ex. en orre i topp?

Behöver man ett snabbfäste eller klarar man av (lär sig efterhand med träning) att skjuta hagel med optik på ?

så länge du ska jaga skogsfågel så rekommenderar jag snabbfäste med lite högre förstoring.

vissa kan skjuta med optik på och jag har försökt träna in det själv men det blir aldrig lika bra.

på långa håll är rödpunkt på orre förkastligt och jag skulle inte skjuta på över 80m ens med 2 moa punkt.

Publicerat

Ett Mepota 1-4x belyst torde vara peffa, då du har en hagelpipa oxå. Har du en större bunt med pengar över: en Swarre Z6 1-6x... ^_^

/Må

Publicerat

har en 2-7 på min tikka

inga problem att träffa en tjäder på 200 meter (provat på bana) och det är fullt möjligt att krossa lerduvor med träning

Publicerat
  • Författare
Ett Mepota 1-4x belyst torde vara peffa, då du har en hagelpipa oxå. Har du en större bunt med pengar över: en Swarre Z6 1-6x... ^_^

/Må

Ja det var just den där bunten som saknas! :P:lol:

Publicerat
  • Författare
så länge du ska jaga skogsfågel så rekommenderar jag snabbfäste med lite högre förstoring.

vissa kan skjuta med optik på och jag har försökt träna in det själv men det blir aldrig lika bra.

på långa håll är rödpunkt på orre förkastligt och jag skulle inte skjuta på över 80m ens med 2 moa punkt.

Det var väl lite så jag kände ang. rödpunkt.

Så det får nog bli till att kolla efter ett sikte & snabbfäste

Vilket typ av snabbfäste kan ni rekommendera ?

Publicerat

Jag har en Leupold 2-7 på min kombi, funkar utmärkt. Har den alltid instäld på 2* förstoring eftersom det är det som oftast gäller vid "snabbskjuting" te.x. en hare med hagel. Ska man skjuta på länger håll och behöver större förstoring så har man i regel mera tid och ändra förstorningen. Jag tycker inte du behöver något snabbfäste för det är inga problem med 2* förstorning och hagel.

Publicerat
  • Författare
Jag har en Leupold 2-7 på min kombi, funkar utmärkt. Har den alltid instäld på 2* förstoring eftersom det är det som oftast gäller vid "snabbskjuting" te.x. en hare med hagel. Ska man skjuta på länger håll och behöver större förstoring så har man i regel mera tid och ändra förstorningen. Jag tycker inte du behöver något snabbfäste för det är inga problem med 2* förstorning och hagel.

Ok, Kan nog bli så att jag till en början tar och sätter på ett vanligt fäste för att sedan när man får någon krona över köpa ett snabb fäste...

Är det någon som har en Brno kombi med sikte på ?

Vilket fäste har ni?

Publicerat

Jag har tre st. BRNO-fästen på mina men använder i princip bara aimpointen, dock är dom skottfasta och hyfsat enkla att skifta emellan :)

Publicerat
  • Författare
Jag har tre st. BRNO-fästen på mina men använder i princip bara aimpointen, dock är dom skottfasta och hyfsat enkla att skifta emellan -_-

Är det brno´s egna fästen? Är det snabbfästen ?

Vet du vilka som säljer dessa & ett ungefärligt pris?

Publicerat

Jo det är väl deras egna med två typ små rattar sen är det bara att dra bort siktet på under minuten iaf.

jag kan ta några bilder ikväll om jag bara kommer ihåg,

Publicerat
  • Författare
Jo det är väl deras egna med två typ små rattar sen är det bara att dra bort siktet på under minuten iaf.

jag kan ta några bilder ikväll om jag bara kommer ihåg,

Vore kanon -_-

Tusen tack för all hjälp!

Publicerat

Ja då har jag några usla bilder på två av tre...den med Aimpointen är nån slags Weaver-skena på fästet!

post-1232-1226337872_thumb.jpg

post-1232-1226337884_thumb.jpg

post-1232-1226337893_thumb.jpg

post-1232-1226337907_thumb.jpg

post-1232-1226337915_thumb.jpg

post-1232-1226337923_thumb.jpg

Publicerat

Håller med. Jag har en Helia 1,5-6 på min kombi. Det är ett snabbfäste men det blir aldrig använt då minsta förstoringen är så liten. Både hagelskytte och kulskytte på "långa" håll funkar.

Publicerat

Kan tillägga att på min förra Brno-kombi så lät jag montera en Weaverskena och det funkar gott, och än så länge har jag inte skiftat kikare på min nya...

Publicerat
  • Författare

Jag får tacka för all hjälp & alla tips!!!

Nu ska jag söka lite på blocket mm och se om jag kan hitta lite fästen!

Tack än en gång ;):P

PS/ om någon har nått tips om var det finns bra fästen till bra pris hör gärna av er/DS

Publicerat

Jag har en hakmonterad Hensoldt Diavari 1,5-6 ggr på min drilling..Mycket trevligt med haket måste jag tillstå för hagelskyttet även om nu drillingen inte är någon flyktskyttebössa precis..Dessvärre är ju hakmontage snordyrt nuförtiden..

Publicerat

Brnoskena

Kanske inte billigast men men