Publicerat November 10, 200817 yr Jag har blivit bjuden på min första andjakt nu till helgen. Nu är jag lite nyfiken på vilka choker, laddvikter och hagelnummer ni andra brukar använda på andjakt nu på senhösten? Vi kommer att jaga med stålhagel. Är jag helt fel ute om jag satsar på öppen/kvarts-borrning, 28-30g och US3? Som vanligt tacksam för all hjälp. /Mikael
Publicerat November 10, 200817 yr Jag har blivit bjuden på min första andjakt nu till helgen. Nu är jag lite nyfiken på vilka choker, laddvikter och hagelnummer ni andra brukar använda på andjakt nu på senhösten?Vi kommer att jaga med stålhagel. Är jag helt fel ute om jag satsar på öppen/kvarts-borrning, 28-30g och US3? Som vanligt tacksam för all hjälp. /Mikael Funkar nog galant , och skjut inte på för långa håll. (Har själv ingen större erfarenhet av stål) Själv skjuter jag med bly 26g och 6or , även mina 24g 7½or sänker ankorna. Har provat grövre men inte funnit nån ökad effekt.
Publicerat November 10, 200817 yr Jag har blivit bjuden på min första andjakt nu till helgen. Nu är jag lite nyfiken på vilka choker, laddvikter och hagelnummer ni andra brukar använda på andjakt nu på senhösten?Vi kommer att jaga med stålhagel. Är jag helt fel ute om jag satsar på öppen/kvarts-borrning, 28-30g och US3? Som vanligt tacksam för all hjälp. /Mikael Skulle köra på 42gram om jag använde stål.. Använd bly istället! o så har ni spikar med er att köra in i halsen på fåglarna ifall dom kommer med metalldetektorerna o kollar er!
Publicerat November 11, 200817 yr Nu när du har tid rekomenderar jag att du provskjuter ammunitionen. Jag har dåliga erfarenheter av stålhagel och "miljöhagel" 30g stål 3or dödar säkert på 20m om du träffar rent. Anledningen till att jag rekomenderar att åprova dom först är mäst för att jag åkte på jakt med mollyshots och stål 5 32g två skadeskjutningar och sen var jakten över för mig. Provade sen dem hemma mot en gipsskiva. 7,5 skeet gick igenom men det gjorde inte dessa "jakt"skott. Ett misstag man inte gör om! Jag har bly 5 eller 6 32g för flygande när jag kan skjuta ut mot djupt vatten och några stål 3 32g för de luriga som plötsligt sitter bland vettarna, hur man än bär sig åt kommer de skotten att sjunka till botten på grunt vatten. Hoppas du får en trevlig jakt!
Publicerat November 11, 200817 yr Kvart halv och 32 grams stål us 4 kör jag med och stortrivs, visst skjuter inga 45 meters änder men jag vill nog hävda att allt under 30 meter åker ned förutsatt att jag sköter mitt åtagande. Haft lite problem med bismuthagel, inte pga dålig effekt utan pga annan hastighet har helt enkelt svårt att träffa bra med dem. Jag måste säga att jag gillar stålhaglen till andjakten, väljer hellre dem framför bly för jag fäller klart mer fåglar med stål än bly trots lika många lossade skott typ. Mvh!
Publicerat November 12, 200817 yr Kvart halv och 32 grams stål us 4 kör jag med och stortrivs, visst skjuter inga 45 meters änder men jag vill nog hävda att allt under 30 meter åker ned förutsatt att jag sköter mitt åtagande. Haft lite problem med bismuthagel, inte pga dålig effekt utan pga annan hastighet har helt enkelt svårt att träffa bra med dem. Jag måste säga att jag gillar stålhaglen till andjakten, väljer hellre dem framför bly för jag fäller klart mer fåglar med stål än bly trots lika många lossade skott typ.Mvh! Finns det något tips hur man kan träna på avståndsbedömningen om de inte finns något riktmärke typ träd i den direkta närheten. Typ om man spanar mot öppen himmel? Tillsammans med Bengtadjävelen har jag oftast avstått i för många fall för att jag varit osäker på avståndet vilket är rätt om man är tveksam. Givetvis då till Bengtadjävelens förtret då han väntat ut mej och ansett att de var bra skotthåll...
Publicerat November 12, 200817 yr Finns det något tips hur man kan träna på avståndsbedömningen om de inte finns något riktmärke typ träd i den direkta närheten. Typ om man spanar mot öppen himmel? Tillsammans med Bengtadjävelen har jag oftast avstått i för många fall för att jag varit osäker på avståndet vilket är rätt om man är tveksam. Givetvis då till Bengtadjävelens förtret då han väntat ut mej och ansett att de var bra skotthåll... Vet inte om jag förstår rätt, men avstånd vid andjakt då har man ju vettarna i att referera till. Menar du verkligen fåglar i luften ovan dig då har jag dålig koll.. mvh
Publicerat November 12, 200817 yr Finns det något tips hur man kan träna på avståndsbedömningen om de inte finns något riktmärke typ träd i den direkta närheten. Typ om man spanar mot öppen himmel? Tillsammans med Bengtadjävelen har jag oftast avstått i för många fall för att jag varit osäker på avståndet vilket är rätt om man är tveksam. Givetvis då till Bengtadjävelens förtret då han väntat ut mej och ansett att de var bra skotthåll... Tror inte det finns några genvägar dessvärre utan du måste helt enklet lära dej hur pass stor fågeln är då den är inom räckhåll. Begriper mej inte riktigt på ByggareBengt, när jag har noviser med ut så sufflerar jag hela tiden och talar om när det är dags att skjuta. På så sätt så lär de sig fortare.. Sen tror jag att de flesta bomskotten för noviserna beror på orutin att skjuta fågel i luften hellre än pissig avståndsbedömning.. Vet inte om jag förstår rätt, men avstånd vid andjakt då har man ju vettarna i att referera till.Menar du verkligen fåglar i luften ovan dig då har jag dålig koll.. Vettarna är skitbra givet att det är vettajakt det handlar om. Vanlig sträckjakt är avgjort mycket knepigare speciellt om det är kvällssträck och ljuset är dåligt. Jag märker att jag kortar av hållen i skymningen, de fåglar som man trots allt ger sig på och tar paketerar man väl trots till synes långt håll. Bommarna är dock fler då hållen är styva i skymningen så jag avstår då hellre. Mvh!
Publicerat Januari 18, 200917 yr Tror inte det finns några genvägar dessvärre utan du måste helt enklet lära dej hur pass stor fågeln är då den är inom räckhåll. Begriper mej inte riktigt på ByggareBengt, när jag har noviser med ut så sufflerar jag hela tiden och talar om när det är dags att skjuta. På så sätt så lär de sig fortare.. Sen tror jag att de flesta bomskotten för noviserna beror på orutin att skjuta fågel i luften hellre än pissig avståndsbedömning..Bengt är faktiskt en fantastiskt bra handledare, diskuterade dock hur han instruerar mej och jag köpte han tysthet efter att ha hört hans motivering. Han menar främst att om jag inte kan välja mitt tillfälle för skott ska jag inte heller skjuta. Samtidigt menar han att om han berättar vilka skott jag ska ta så fokusear jag kanske för mycket på skottet och lägger för lite vikt vid att bedömma avståndet innan skott. Samtidigt menar han att han förmodligen kommer att vara med mig vid många tillfällen men att det inte gynnar mitt lärande att han ger mej "rätt" att skjuta. Den kunskapen och känslan måste infinna sig själv. Bör kanske tillägga att jag sedan jag ställde denna frågan i november har nött några fasaner och änder samt fått ganska bra kläm på vilket jag tycker är ett bekvämt avstånd, och de avstånd jag inte känner att jag behärskar. Fågeljakt är på fulsvenska förinihelvete djävla roligt. Träningen GÖR verkligen stor nytta innan man ger sej ut på de vilda. Ser verkligen fram mot kråkorna i år. Har redan börjat iakta deras aktivitet och märker att dom börjar öka i antal. Har förberett gömslen på min två marker, och noterat att det är mycke kråkfågel i rörelse så det kommer nog att bli hur trevligt som helst. Har kommit över en mall man kan sätta upp på väggen där man ser fågel i olika konturer och där man om man står 3 meter från väggen kan få en fingervisning på avståndet i förhållande till siluetternas storlek. Sitter inramad i stugan och jag kommer inte ihåg vad den heter men den är riktigt bra. Varje gång jag passerar spanar jag in en siluett och ser om jag bedömt rätt. Givetvis avsåg min fråga från början fågel flygande mot bar himmel, utan några träd el. dyligt att måtta mot. Vettarna är skitbra givet att det är vettajakt det handlar om. Vanlig sträckjakt är avgjort mycket knepigare speciellt om det är kvällssträck och ljuset är dåligt. Jag märker att jag kortar av hållen i skymningen, de fåglar som man trots allt ger sig på och tar paketerar man väl trots till synes långt håll. Bommarna är dock fler då hållen är styva i skymningen så jag avstår då hellre. Kan tänka mej att vettar är ett bra riktmärke i den jaktformen, men sträckjakten iallafall på mina marker lämnar inte mycket att mäta mot. Knappast några träd värt att mäta mot, och buskarna är inte i synfältet när man spanar fågel mot blå himmel. Har haft en viss hjälp av mitt golfspel då jag har ganska bra koll på avståndsbedömningen när man har riktpunkter i synfältet. Närspelet i golf är ju i samma längder som okej hagelhåll, 20 - 25m så finns det bra riktmärken så bedömer jag relativt väl de avstånden. Öppen himmel är en helt annan sak. Övning ger färdighet så jag tror att det är modellen för mig. Har iallafall inte hittat någon annan genväg än... Tack! Mvh!