Publicerat November 10, 200817 yr Jag ska skaffa mig en "ny" bössa. Det står mellan en studsare i .223 eller 243. Bössan kommer att användas till smyg/vak på rådjur, toppfågel och rävvak. Men nu föll det sig så att jag kommer att få jaga en del rådjur med drivande hund framöver och iom detta så väcktes tanken på en kombi. Generellt kan sägas att jag är en rätt taskig kulskytt (bättre på hagel dock ) och jag är fullt medveten om mina begränsningar. I nuläget skulle jag aldrig skjuta mot fågel på längre avstånd än 150-180 meter och gränsen för rå och räv går nog vid 120 någonstans. Skulle en kombibössa kunna vara en vettig kompromiss? Jag tänker då på begagnade valmet, tikka(finska) samt kanske brno. Det som jag funderar på är väl mest precisionen på de avstånd jag talat om. Så, ni kombikunniga, vad tror ni?
Publicerat November 11, 200817 yr Jag ska skaffa mig en "ny" bössa. Det står mellan en studsare i .223 eller 243. Bössan kommer att användas till smyg/vak på rådjur, toppfågel och rävvak. Men nu föll det sig så att jag kommer att få jaga en del rådjur med drivande hund framöver och iom detta så väcktes tanken på en kombi. Generellt kan sägas att jag är en rätt taskig kulskytt (bättre på hagel dock ) och jag är fullt medveten om mina begränsningar. I nuläget skulle jag aldrig skjuta mot fågel på längre avstånd än 150-180 meter och gränsen för rå och räv går nog vid 120 någonstans.Skulle en kombibössa kunna vara en vettig kompromiss? Jag tänker då på begagnade valmet, tikka(finska) samt kanske brno. Det som jag funderar på är väl mest precisionen på de avstånd jag talat om. Så, ni kombikunniga, vad tror ni? Kombikunnig vet jag inte om jag kan anse mig vara men... Jag hade tidigare en Valmet 412S i .222 Med noggrann handladdad ammo till den så kan jag nog påstå att man inte erhåller speciellt mycket bättre precision med en studsare inom normala avstånd. Med den ammo jag hade laddad var väl max 175m innan man fick börja tänka på att kulan faller. Men det beror ju lite på vad man väljer för kula... Piplängden på min valmet var 60cm och det är 57cm på min nyköpta repeterstudsare...och samma räffelstigning...så man borde ha mera fart i kulan i kombin dessutom! Jag sålde dock bort den nyligen då jag var så less på att bara ha ett skott och en evighet till nästa var klart för avfyrning. Det gällde väl mest kula. För då jag jagade fågel över stående hade jag hagelpipset. Och med hagel sköt jag bom hela tiden. Därför blev det separata bössor nu istället. Nu träffar jag lerduvorna igen..och har 3 skott i magasinet på studsaren. Vid jakt över trädskällare tror jag dock det är schysst med kombi. Annars vette fan... Hittar du en kombi där kolven passar både hagelskytte och kulskytte så är det väl bara testa! Begagnade Valmet/Tikka-kombis verkar ju bara stiga i pris...så du får väl göra som jag å byta om det inte känns rätt! Lycka till!
Publicerat November 11, 200817 yr Jag trivs kanon med min kombi, det är den bössan som är mest med i skogen. Jag ser inga större nackdelar med kombin förutom ett kulskott ifall det första gick åt he#¤te. Nu är jag långt i från expert på några märken men kompisens kombi har kulavtryckaren fram och det gillar jag inte. För om man ska skjuta ett snabbt skott så är det oftast med hagel och då vill jag ha den avtryckaren länst fram. Men det kanske bara är för att jag har blivit invand på det. 120 meter på räv och rådjur tycker jag är i det längsta hållet, men det kan bero på att jag har en 2-7 kikare, men det tycker jag är en lämplig kikare på en kombi http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=14680