Publicerat November 11, 200817 yr Är jag korkad, eller är det en möjlighet som nån provat på att prova locka räv med harskrik eller muspip i kombination med åtel? Kanske en nylagd åtel kan få lite hjälp på traven? Locka utan att ha med pangaren... Låta Micke äta lite mums..?? Kanske känns överarbetat, men en tanke som slog mig, utan att jag gjorde illa mig.
Publicerat November 11, 200817 yr Har svarat på denna fråga förut och jag menar bestämt att vid en åtel ska räven lockas fram pga betet och inget annat. Man ska ha klart för sig att räven är mycket misstänksam mot en åtel och jag vet av erfarenhet att när väl räven kommer ut på åteln har han varit i omgivningen en tid innan och spanat, luktat och bedömt om det är säkert att gå fram. Att då göra ljud ifrån sig riskerar bara att räven anar att allt inte står rätt till och drar sin kos. Se till att du har förstklassigt rävbete ,dvs inte en gammal älgskalle som legat 6 månader utan gärna ett påkört rådjur eller liknande och köttbitar utspridda, och du ska se att rävarna kommer utan problem.
Publicerat November 11, 200817 yr Sen är det ju så att när du lockar lockar du så räven kommer upp i vind, och det dröjjer inte många gånger innan han lär sig att det ljudet kommer från en farlig sak och inte en hare.