Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Olika storlek på hylsorna

Featured Replies

Publicerat

Nu så här i början på handladdnings stegen så kommer många frågor.

Jag justerade in mitt helkalibreringsvertyg idag, då jag ändå är sjuk så fanns inte mycket annat att göra B)

När jag satte i den första hylsan gick allting hur smidigt som helst, lite motstån där man drog ner det sista över hylsan, och lätt motstånd när kulan gick tillbaka upp genom halsen.

Nästa hylsa som förövrigt var en orginal norma skuten med en gång så gick det trögt att få i hylsan i hylshållaren, det gick skit trögt att dra ner verktyget och när jag skulle dra upp det igen så slets hylsan låss från hållaren. En sväng till garaget, skruvstycke och pollygrip löste det problemet.

Ny hylsa även denna från samma ask som den förra, allt går smidigt, hylsa tre gåt tungt igen, ännu en sväng till garaget ;)

När jag nu provar hylsorna så går 3 till trögt att få i hylshållaren, ville på förekommen anledning inte köra dom i verktyget.

kalibrerade 20 andra hylsor som jag laddat och skjutit med en gång, alla dom var hur smidiga som helst att kalibrera.

Vad beror detta på, har ju trott att Norma hylsor är av bra kvalitet B)

/Lasse

Publicerat

Analys: under tryck expanderar hylsbotten. Utan att uttala mig om du har FÖR högt tryck eller ej, så kommer hylsbotten i en skjuten hylsa att ha något större diameter. Är då hylshållaren nära i toleranser och mått så kommer det kärva.

Är du säker på att du använder rätt hylshållare? Jag har fått liknande fenomen när jag kört 6,5x55 i hylshållare för 308 Win. De har nämligen lite lite olika bottendiameter.

Publicerat
  • Författare
Analys: under tryck expanderar hylsbotten. Utan att uttala mig om du har FÖR högt tryck eller ej, så kommer hylsbotten i en skjuten hylsa att ha något större diameter. Är då hylshållaren nära i toleranser och mått så kommer det kärva.

Är du säker på att du använder rätt hylshållare? Jag har fått liknande fenomen när jag kört 6,5x55 i hylshållare för 308 Win. De har nämligen lite lite olika bottendiameter.

Jag funderade med på hylshållaren men varför passar 90% av hylsorna i den, det är bara hylsor som kommer från en köpt ask med Norma oryx som har bråkat än så länge.

De skott jag har laddat har snarare för lågt tryck skulle jag gissa på, och som sagt hylsorna kommer från fabriksladdad ammo.

Funderar på att skicka hylsorna till Norma för kontroll.

/Lasse

Publicerat

har du mätt hylsorna?

Publicerat

Ok, jag vände visst på det hela ;)

Använder du tillräckligt med smörja på hylskroppen tro?

Publicerat
  • Författare

Nej faan det har ja ginte tänkt på ,, ska göra på en gång,

Ang smörjan hylsorna så tror jag det, jag körde ju genom alla de andra efter de här två och då var det inget problem.

Publicerat
  • Författare

Kan inte dirket mäta upp någon skilnad men om man tittar på hylsbotten Randen om man vill kalla den det, så ser den betydligt grövre ut på de hylsor som inte går i hylshållaren, varför det skulle ha betydelse när jag kör dom i kalibreringsverktyget vet jag inte.

Det är svårt att mäta den kanten för den är så svår att komma åt , men det kan skilja någon eller ett par hundradelar.

/Lasse

Publicerat

Kan du dubbelkolla så att det är rätt hylshållare? Snälla? :lol:

Publicerat

Jag har varit nära att sätta fast hylsor i verktyget när jag glömt att smörja insidan av hylsbröstet. Hände allra första gången faktiskt.. " Ska det gå så här jä*la trögt" Tänkte jag B)

Edit: Såg nu att det krånglade med hylshållarn :lol:

Mvh!

Publicerat

Du ska smörja hylsorna både utvändigt samt invändigt i hylshalsen.. Vad har du för smörjmedel?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Denna hylshållare har jag,,

http://www.vapex.se/webshop/product_info.p...roducts_id=3212

Ja jag smörjer överallt, första hylsan jag satte fast var faktiskt utan tändhattsutpetaren.

Jag har smörjmedlet som följde med , så jag antar att det är någon Redding smörja.

/Lasse

Publicerat

Jag har tyvärr inte tillgång till Normaboken nu eller andra hylsritningar, men jag skulle inte vara förvånad om det är #3 du ska ha, dvs samma som för 6,5x55.

7x64 är tyvärr inte listad för vare sig Lee- eller RCBS-verktyg ;)

Publicerat
  • Författare
Jag har tyvärr inte tillgång till Normaboken nu eller andra hylsritningar, men jag skulle inte vara förvånad om det är #3 du ska ha, dvs samma som för 6,5x55.

7x64 är tyvärr inte listad för vare sig Lee- eller RCBS-verktyg :D

Jag får rådfråga grabbarna på Torsbo nästa gång jag är där, blir npg snart måste ju ha krut till lillen (222) med :lol: .

Konstigt bara att det är ett fåtal hylsor som inte passar.

/Lasse

Publicerat
Jag får rådfråga grabbarna på Torsbo nästa gång jag är där, blir npg snart måste ju ha krut till lillen (222) med :P .

Konstigt bara att det är ett fåtal hylsor som inte passar.

/Lasse

ja det är så att vissa går i om du har fel hylshållare har själv jävlats på samma sätt.

Publicerat
  • Författare

Ja ja två mot en ni vinner. :P Skiter väl i o slänga hylsorna som inte gick i så länge då.

Kanske var lite smörjtort samtidigt så det var därför ett par hylsor fastnade. vad vet jag. :P

Skönt att ha er att rådfråga :lol:

/Lasse

Publicerat
Ja ja två mot en ni vinner. :P Skiter väl i o slänga hylsorna som inte gick i så länge då.

Kanske var lite smörjtort samtidigt så det var därför ett par hylsor fastnade. vad vet jag. :P

Skönt att ha er att rådfråga :lol:

/Lasse

om det är torrt nyper hylsan obönhörligen så det kan vara problemet.

sen tycker jag inte reddings smörja är så där super heller kör själv med hornady uniqe.